تاریخ انتشار : یکشنبه 14 اسفند 1401 - 19:08
کد خبر : 17641

سراشیبی طلا و ارز؛ ابتکار بانک مرکزی یا نتیجه سفر گروسی؟

سراشیبی طلا و ارز؛ ابتکار بانک مرکزی یا نتیجه سفر گروسی؟
خیلی‌ها بازشدن مجدد مجرای احیای برجام در سفر اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را دلیل اصلی به صف‌شدن فروشندگان دلار در بازار می‌دانند؛ سفری که گروسی در آن علاوه بر «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی با بالاترین مقام اجرایی هم دیدار کرد.

بعد از ظهر روز یکشنبه و در حالی که اخبار بیشتر حول مسمومیت‌های دانش‌آموزان دختر در شهرهای مختلف کشور انتشار می‌یابد، رسانه‌های رسمی از افت قیمت طلا و ارز خبر دادند.

 

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید امروز با یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد.

 

همچنین خبرگزاری دولت بعد از ظهر امروز نوشت: قیمت دلار در بازار غیررسمی ارز با کاهش حدود ۲ هزار تومانی به کانال ۵۱ هزار تومانی رسید و بدین ترتیب کمتر از دو هفته پس از اقدام بانک مرکزی در رونمایی از مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ ارز در این بازار مجموعا حدود ۹ هزار تومان کاهش یافت.

 

به نوشته ایرنا، پیش از این بارها کارشناسان اقتصادی و مسئولان دولت بر غیرواقعی و ناپایدار بودن نرخ‌ها در بازار غیررسمی تاکید کرده بودند. اکنون پس از گذشت دو هفته از راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ ها در بازار غیررسمی هم روند نزولی گرفته و در حال بازگشت به محدوده ۴۵ هزار تومان است.

 

 

در همین پیوند، دبیرکل کانون صرافان هم اظهار داشته تصمیم دیروز بانک‌مرکزی مبنی بر اینکه خرید ارز صادراتی پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها از سوی صرافی‌های غیربانکی مجاز شد به تنهایی توانست روند قیمتی دلار را معکوس کند تا شاهد کاهش قیمت در بازار باشیم. این اتفاق در کنار افزایش اختیارات بانک مرکزی در مهار ارز می‌تواند نرخ دلار را بیشتر از این‌کاهش دهد و حتی شاهد ورود دلار به کانال ۴۵ هزارتومانی هم باشیم.

 

این در حالی است که خیلی‌ها بازشدن مجدد مجرای احیای برجام در سفر اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را دلیل اصلی به صف‌شدن فروشندگان دلار در بازار می‌دانند؛ سفری که گروسی در آن علاوه بر «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی با بالاترین مقام اجرایی هم دیدار کرد.

 

به گزارش «تجارت‌نیوز» رافائل گروسی جمعه وارد تهران شد و شنبه شب خبر مثبتی را از تهران به غرب مخابره کرد. اینکه غنی‌سازی اورانیوم در ایران بالای ۶۰ درصد نیست و ایران نظارت دوربین‌های آژانس را پذیرفته است. پس از این خبر بود که رسانه‌‌ها از توافق اولیه ایران و آژانس خبر دادند. اما روز گذشته دلار به خبر سفر گروسی واکنشی نشان نداد. حتی در ساعات ابتدایی روز، قیمت دلار یک پله بالا رفت و پس از آن در کانال سه و چهار در حال نوسان بود. اما به نظر می‌رسد که خبر سفر گروسی به تهران و مثبت بودن این سفر، امروز به چهارراه استانبول و سبزه میدان رسیده است. چراکه از ساعات آغازین بازار ارز، قیمت دلار روند نزولی پیدا کرده و در حال کاهش است.

 

پس از سفر گروسی به تهران، نکته جالب اظهارنظرهای مقامات ایرانی درباره توافقات ایران و آژانس بود از جمله سخنگوی سازمان انرژی اتمی آن بخش از اظهارات مدیرکل آژانس را که ایران اجازه فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی بیشتری می‌دهد، تکذیب کرد.

 

به گفته «بهروز کمالوندی» در مورد نصب دوربین‌ها آنچنان که گروسی به رسانه‌ها گفته صحبت یا توافقی صورت نگرفته است.

 

«نورنیوز» رسانه شورای عالی امنیت ملی هم نوشت: خبر دسترسی به افراد و اماکن مورد ادعای آژانس و یا نصب دوربین‌های جدید کذب است.

 

در این ارتباط، «الجزیره» در گزارش خود تصریح داشته این سفر چند روز پیش از نشست بعدی شورای حکام آژانس در روز دوشنبه انجام شد. این احتمال وجود دارد که ایالات متحده و متحدان اروپایی واشنگتن بتوانند قطعنامه دیگری را برای محکوم کردن ایران در نشست آتی شورای حکام دنبال کنند. در میان گزارش‌ها مبنی بر مخالفت واشنگتن با فشار اروپا برای قطعنامه‌ای دیگر، مقام‌های امریکایی گفته‌اند که منتظر نتایج سفرهای گروسی برای تصمیم‌گیری درباره اقدام بعدی خود خواهند بود.

 

با این اوضاف برخی مجموع این فعل‌وانفعالات را نه زمینه‌سازی توافق بلکه عبور موقت از چالش قطعنامه شورای حکام دانسته و می‌گویند گشایش گره‌های برجامی به چیزهایی بیش از سفر مدیرکل آژانس به تهران و ابرازنظرهای خوشبینانه نیاز دارد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات