تاریخ انتشار : دوشنبه 15 اسفند 1401 - 12:21
کد خبر : 17645

مسمومیت سریالی و طرفداران فرضیه‌های «استرس جمعی» و «شیطنت»

مسمومیت سریالی و طرفداران فرضیه‌های «استرس جمعی» و «شیطنت»
رسانه‌های ضدجمهوری اسلامی اصرار دارند که «ترور بیولوژیک» و «حملات شیمیایی» کار بخشی از حاکمیت است یا حداقل گروه‌های افراطی که مانند وقایع اسیدپاشی اصفهان و قتل‌های کرمان و ... برخوردی با آن صورت نمی‌گیرد

هنوز هیچ اعلان رسمی و قطعی یا اطلاعات تاییدشده‌ای درباره دلیل مسمومیت دانش‌آموزان در شهرهای مختلف کشور در دسترس نیست و در این فضای پرابهام هر یک از جریانات سیاسی و رسانه‌ها یکدیگر را متهم می‌کنند.

 

به گزارش ایران مامن، آنچنان که انتظار می‌رفت، از داخل ایران بسیاری انگشت اتهام را به سمت خارج نشانه گرفته‌اند. از «بیژن عبدالکریمی» چهره دانشگاهی منتقد که اظهار داشته پروژه مسمومیت کار اسرائیل است تا «مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران که می‌گوید کار کار انگلیسی‌ها است.

 

پیش از آن، گروه تروریستی مجاهدین خلق، سلطنت‌طلبان و سایر اپوزسیون خارج‌کشور هم در زمره متهمان قرار گرفته‌اند.

 

در سوی مقابل، شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی و رسانه‌های مجازی ضدجمهوری اسلامی مسئولیت این رخدادها را که همچنان ادامه دارد متوجه راس نظام کرده‌اند. این در حالی است که اولین اعلام نظر رهبر انقلاب که در حاشیه مراسم درختکاری امسال صورت گرفت چنین است « موضوع مسمومیت دانش‌آموزان یک جنایت بزرگ و غیر قابل اغماض است…بلاشک کسانی در این کار دست دارند …عوامل این جنایت باید به اشد مجازات محکوم شوند؛ در مورد این افراد هیچ عفوی نخواهد بود…مجازات این افراد باید موجب عبرت شود»

 

با این حال، رسانه‌های ضدجمهوری اسلامی اصرار دارند که «ترور بیولوژیک» و «حملات شیمیایی» کار بخشی از حاکمیت است یا حداقل گروه‌های افراطی که مانند وقایع اسیدپاشی اصفهان و قتل‌های کرمان و … برخوردی با آن صورت نمی‌گیرد.

 

 

در این فضا و در حالی که رسانه‌های اصلاحاتی مستقیما یا تلویحا نوک پیکان حملاتشان را متوجه طیف تندرو جریان رقیب کرده اند، چهره‌ای مانند «حسین الله کرم» رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله  اظهار می‌دارد: غربگراها تحت عنوان خرابکاری شرافتمندانه برای ورود به مجلس و بازگرداندن ریل کشور به غرب و پذیرش برجام دست به این اقدام زده‌اند تا با متهم کردن رقیب به اهداف خود برسند.

 

اظهار نظر جالب توجه دیگر مربوط به «علیرضا نظری» نماینده خمین بوده که در رابطه با مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در ایران به احتمال نقش معلمان اشاره کرده است.

 

طرفداران فرضیه «استرس جمعی» هم کم نیستند. خبرگزاری «ایرنا» دیروز به نقل از دکتر «رابرت بارتلومیو» جامعه‌شناس پزشکی آمریکایی نوشت. مسمومیت‌ها در ایران، هیستری جمعی است.

 

به گزارش پژوهش ایرنا، این جامعه‌شناس آمریکایی با انتشار مقاله‌ای، وضعیت مسمومیت مدارس دخترانه در تاریخ برخی از کشورها مورد بررسی قرار داده و می‌نویسد: چندین مطالعه نشان می‌دهد که مسمومیت‌های دسته جمعی مشابه دیگری (غیر از ایران) در برخی کشورها مانند افغانستان، مصر و کرانه باختری گزارش شده است.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، برخی از روزنامه‌های کشور در مطالبی مسمومیت‌ها را ناشی از ترس و اضطراب و حتی غیر‌واقعی توصیف کردند. به گزارش «تسنیم» روز گذشته سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در یادداشتی در خصوص رخدادهای اخیر در مدارس نوشت: در کنار تلاش دشمن برای بر هم زدن امنیت مدارس باید بدانیم که امروز فضای عمومی و به ویژه مدارس کشور درگیر پدیده‌ای به نام هراس اجتماعی نیز شده‌اند. این بدین معنا نیست که مسمومیت‌ها واقعی نیست، بلکه نکته اینجاست که القای یک ترس عمومی می‌تواند با ضریب قابل توجهی تعداد نمونه‌ها را افزایش بدهد.

 

 

در ادامه این اظهارنظرها «مجید میراحمدی» معاون وزیر کشور با اشاره به مسمومیت دانش‌آموزان گفت: بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان عزیز ما بر اثر اضطراب و استرس دچار برخی عوارض می‌شدند که در نتیجه مساله خیلی بزرگ‌تر از اندازه واقعی آن جلوه می‌کند. در این حوادث اقداماتی که منشأ عامدانه دارد کمتر از چند درصد است و واقعیت مساله بسیار کوچک‌تر از آن است که خودنمایی می‌کند. باید توجه داشت همراهی اولیا و حفظ آرامش در کنترل شرایط نقش بسیار موثری دارد. وی بابیان اینکه طراحان این رفتار ددمنشانه‌، همان طراحان اغتشاشات اخیر هستند، گفت: طراحان مسمومیت‌ها همان طراحان شعار زن، زندگی و آزادی هستند.

 

اخبار مرتبط

بچه‌هایی که هنوز کشته نشده‌اند

دانش‌آموزان قمی و بروجردی را چه کسی مسموم کرد؟

مسمومیت و تبهکاری

 

همچنین روز گذشته سخنگوی دولت اظهار داشت: اسم اقدام تروریستی را «خرابکاری شرافتمندانه» گذاشتند و می‌خواهند مدارس را به تعطیلی بکشانند. مساله مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در ادامه پروژه شکست خورده آشوب‌آفرینی است و هدف جلوگیری از رشد علمی کشور است.

 

در میانه این واکنش‌ها و نظریه‌ها روز گذشته خبرگزاری «فارس» در مطلبی با عنوان «بهره‌برداری ضدانقلاب از فضای سمی/  شیطنت نوجوانانه پررنگ‌ترین فرضیه» نوشت: جریان رسانه‌ای غرب پس از شکست در القای پروژه «کارخودشونه» در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان‌(اینجا)، تغییر موضع داده و ادعای «سوءتدبیر» مسوولان را در دستور کار خود قرار داده‌اند. هرچند عده‌ای مسمومیت‌ها را به نیروهای خارج از کشور و از جمله منافقین منتسب می‌کنند، اما با توجه به گستردگی جغرافیایی و نبود تشکیلات منسجم و باقی نگذاشتن ردپا در این ماجرا، به نظر می‌رسد این ادعا نمی‌تواند چندان جدی باشد.

 

به نوشته فارس، از سوی دیگر سابقه جنایات هولناک منافقین در این‌گونه عملیات‌ها نشان می‌دهد که آنها به مسمومیت‌های بی‌خطری که آثاری از خود باقی نمی‌گذارد، بسنده نمی‌کنند. کارشناسان و متخصصان تاکنون دو فرضیه را در این خصوص پررنگ‌تر می‌‌دانند یکی احتمال شیطنت نوجوانانه در داخل مدارس و دیگری ترس جمعی که متخصصانی مانند جهانپور، سخنگوی اسبق وزارت بهداشت بر آن تاکید دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات