تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 23:55
کد خبر : 17691

دست به عصا شدن اسرائیلی‌ها در جنگ اوکراین

دست به عصا شدن اسرائیلی‌ها در جنگ اوکراین
مواضع رژیم صهیونیستی در قبال جنگ بین روسیه و اوکراین و حمایتش از کی‌یف در برهه‌ای، تنش‌ها در روابط تل‌آویو- مسکو را به اوج خود رسانده بود تا جایی که کاخ کرملین در نیمه تیر ماه دستور تعلیق فعالیت آژانس یهود در مسکو را صادر کرد. حالا به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها در عمل و نیز مواضعشان محتاطانه‌‌تر عمل می‌کنند.

پس از کش و قوس‌های فراوان درباره موضوع ارسال تسلیحات اسرائیلی به اوکراین برای مقابله با روسیه، آخرین مواضع دیپلماتیک اوکراینی‌ها گویای برآورده نشدن خواست آنان به شکل مطلوبشان است.

 

سفیر اوکراین در سرزمین‌های اشغالی با پایان هفته نخست اسفندماه جاری در گفت‌وگو با «تایمز آوو اسرائیل» اظهار کرد که کی‌یف، تل آویو را متحد خود می‌داند، اما به دلیل ملاحظات اسرائیل در پرونده تسلیح ارتش اوکراین از آن ناامید است. زمانی که «نفتالی بنت» نخست‌وزیر سابق اسرائیل در یک مصاحبه مطبوعاتی فاش کرد که در حال هماهنگی ارسال کمک به اوکراین با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه است، شوکه شدم.

 

«یوگن کورنیچوک»  در ادامه از کابینه رژیم صهیونیستی خواست که موضع صریح و آشکاری را در قبال جنگ روسیه و اوکراین اتخاذ کند.

 

مواضع رژیم صهیونیستی در قبال جنگ بین روسیه و اوکراین و حمایتش از کی‌یف در برهه‌ای، تنش‌ها در روابط تل‌آویو- مسکو را به اوج خود رسانده بود تا جایی که کاخ کرملین در نیمه تیر ماه دستور تعلیق فعالیت آژانس یهود در مسکو را صادر کرد. حالا به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها در عمل و نیز مواضعشان محتاطانه‌‌تر عمل می‌کنند.

 

 

چندی پیش رسانه‌های آمریکایی خبر دادند رهبران کرملین تهدید کرده‌اند در صورت صدور تسلیحات اسرائیلی به اوکراین، روس‌ها اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را آغاز خواهد کرد. برای نمونه «بلومبرگ» به نقل از منابع ناشناس بخشی از تهدیدهای روسیه را منتشر کرد و مدعی شد کرملین تهدید کرده در صورتی که هرگونه سامانه دفاع هوایی مستقیم و غیر ستقیم به اوکراین تحویل داده شود روسیه بلافاصله واکنش نشان خواهد داد.

 

اواخر اکتبر سال قبل «دیمیتری مدودف» رئیس جمهور سابق روسیه ضمن هشدار به اسرائیل تاکید کرد هرگونه ارسال سلاح به اوکراین می‌تواند روابط دیپلماتیک دو طرف را از حالت عادی خارج سازد.

 

با این وجود «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد رژیم اسرائیل موافقت کرده سیستم‌هایی رادیویی جدیدی را که برای ماه فوریه (ماه میلادی گذشته) درخواست شده بود تحویل دهد. علاوه  بر این زلنسکی مدعی شد دو طرف (اوکراین و اسرائیل) در حال همکاری اطلاعاتی در خصوص پهپادهای شاهد ۱۳۶ ساخت ایران هستند؛ سلاحی که ادعا شده به صورت گسترده از سوی روس‌ها در جنگ مورد استفاده قرار گرفته و تلفات بسیاری به بار آورده است. زلنسکی گفته کشورش در حال مبارزه با اتحاد روسیه و ایران است.

 

بر اساس ادعای زلنسکی اوکراینی‌ها امیدوارند اسرائیل با کمک به این کشور به همکاری فوق واکنش نشان دهد. بر اساس ادعاهای مطرح شده در برخی از رسانه‌ها روسیه از ایران هزاران پهپاد تهاجمی خریداری و از آن‌ها برای حمله به زیر ساخت‌های اوکراین استفاده می کند؛ روایتی که البته به طرق مختلف از سوی جمهوری اسلامی ایران تکذیب شده است.

 

علاوه براین روزنامه «تایمز» به نقل از سفیر اوکراین در تل آویو مدعی شد، در برخی از مسائل فنی مرتبط با تسلیحات دفاعی اوکراین، به ویژه در خصوص پیشنهاد اسرائیل برای ارائه فن‌آوری مرتبط با هشدار حملات موشکی و دفاع موشکی توافقاتی حاصل شده است.

 

به گزارش ایران مامن، علاوه بر این‌ها شواهد متعدد اما تایید نشده‌ای از سفر محرمانه اوکراینی‌ها به اسرائیل وجود دارد. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی‌ چندی قبل در گزارشی از سفر محرمانه یک هیات بلندپایه نظامی اوکراینی به فلسطین اشغالی خبر داد. بنا بر اعلام این شبکه، هیات اوکراینی شامل مقامات عالی‌رتبه نظامی از جمله مقامی معادل جانشین رئیس ستاد کل نیروهای اوکراین بوده است. هیئت مذکور، نشست‌هایی با مقامات ارشد ارتش و دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی برگزار کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات