تاریخ انتشار : جمعه 4 فروردین 1402 - 12:27
کد خبر : 17759

عربستان از بازگشایی روابط با ایران چه می‌خواهد؟

عربستان از بازگشایی روابط با ایران چه می‌خواهد؟
برای عربستانی‌ها مطلوب‌ترین حالت تداوم وضعیت موجود است؛ یعنی برجام احیا نشود اما فشارها هم بر تهران به همین شکل ادامه یابد و همزمان ساختار بازرسی‌های آژانس برای جلوگیری از هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی برقرار بماند و در عوض مسیرهای تنفس اقتصادی ایران از کشورهای عربی مانند عربستان و امارات و عراق بگذرد

جاده‌صاف‌کن روابط ایران و سعودی در پکن متوقف نمانده و از زمان توافق نمایندگان تهران و ریاض در پایتخت چین برای بازگشایی روابط دیپلماتیک، اخبار تازه‌ای در این زمینه به گوش می‌رسد.

 

حالا بسیاری مترصدند تا ببینید رئیس‌جمهوری در پی دعوت ملک سلمان چه زمانی به ریاض خواهد رفت و وزرای خارجه دو کشور بعد از گفت‌وگوی تلفنی برای چیدن مقدمات این سفر مهم چه زمانی دیدار می‌کنند. البته برخی ناظران گره‌گشایی در روابط ایران-سعودی را در سطحی بالاتر از دولت می‌بینند و می‌گویند دستگاه دیپلماسی تنها تدارکات اجرایی و کنسولی این فرایند را برعهده دارد.

 

در ایران دیدگاه‌های مختلفی درباره بازگشایی روابط ایران و عربستان وجود دارد. برخی می‌گویند تهران به دنبال ایجاد بدیل‌های شرقی و منطقه‌ای برای توافق هسته‌ای است و به موضوعاتی چون اعلام سعودی‌ها برای شروع سرمایه‌گذاری در ایران اشاره می‌کنند. گروهی می‌گویند برعکس، توافق اخیر مسیر احیای برجام را می‌گشاید. طیفی به پیامدهای اقتصادی، تجاری و ارزی گسترش مناسبات دو بازیگر مهم خاورمیانه توجه دارند و گروهی می‌گویند شروع ماه عسل روابط تهران-ریاض حتی باعث شده دو کشور بعد از سال‌ها شروع ماه رمضانشان هم مصادف شود.

 

 

و اما در سوی مقابل بسیاری روی اهداف عربستان از بازگشایی روابط با ایران و عبور از پیش‌شرط‌هایی که قبلا سعودی‌ها مطرح می‌کردند نظر دارند. عمده‌ترین تحلیل این است که عربستان تحت هدایت بن سلمان در راستای رسیدن به اهداف اقتصادی ۲۰۳۰ خواستار رفع هرگونه تنش و منبع چالش است و از این رو عادی‌سازی همزمان روابط با بازیگرانی مانند جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کند.

 

به گزارش ایران مامن، برخی تحلیلگران شکرآب روابط سعودی با دولت دموکرات آمریکا را هم در این روند دخیل می‌دانند و می‌گویند عربستان با گشودن مسیری پیش روی ایران می‌خواهد تا هم ضرب‌شستی به واشنگتن نشان دهد و هم از تنگ‌شدن عرصه بر تهران در شرایط تحریمی جلوگیری به عمل آورد تا تنگناهای موجود باعث نشود ایران مانند ماجرای برجام تحولی را در روابطش با غرب پدید آورد.

 

از این منظر برای عربستانی‌ها مطلوب‌ترین حالت تداوم وضعیت موجود است؛ یعنی برجام احیا نشود اما فشارها هم بر تهران به همین شکل ادامه یابد و همزمان ساختار بازرسی‌های آژانس برای جلوگیری از هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی برقرار بماند و در عوض مسیرهای تنفس اقتصادی ایران از کشورهای عربی مانند عربستان و امارات و عراق بگذرد.

 

در این فضا، اروپایی‌ها با خوش‌بینی محتاطانه‌ای به بازگشایی روابط ایران و عربستان واکنش نشان داده و آمریکایی‌ها ناخرسندیشان از اقداماتی مانند سرمایه‌گذاری سعودی در ایران را آشکار ساخته‌اند.

 

علاوه بر این تحلیل‌ها، نظرهای دیگری نیز طی هفته‌های گذشته درباره مناسبات تهران-ریاض مطرح شده است از جمله «بلومبرگ» مدعی شده سعودی به دنبال مصونیت از حمله تهران در صورت تهاجم نظامی اسرائیل است.

 

با این حال، رفع تنش در روابط تهران- سعودی با هر انگیزه‌ای که صورت گرفته باشد در مجموع منافعش برای هر دو بازیگر مهم خاورمیانه بیش از وضعیت قطع روابط خواهد بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات