تاریخ انتشار : دوشنبه 7 فروردین 1402 - 19:10
کد خبر : 17786

پولی که ملت راضی نیست به جیب فوتبالی‌جماعت برود

پولی که ملت راضی نیست به جیب فوتبالی‌جماعت برود
رئیس اصفهانی فوتبال نشان داد در راس فدراسیون با اتکا به گمارندگانش هرکاری دلش بخواهد انجام می‌دهد؛ از استخدام دوباره «کارلوس کیروش» برای ثبت مفتضح‌ترین نتیجه تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی تا گماشتن مربی ایرانی برای جام ملت‌های آسیا.

سال‌ها است پول این مردم جاهایی خرج می‌شود که نه مقدار آن مشخص است، نه نظارتی روی آن است و نه رضایتی عمومی برای هزینه‌کرد آن وجود دارد.

 

چند سالی بود که ستون بودجه سالانه «نهادهای خاص» اواخر سال منتشر می‌شد ولی اکنون چنان منابع مالی آن‌ها زیر عناوین مختلف پوشانده می‌شود که برای خودشان هم مشخص نیست تا پایان سال بعد چقدر از این بودجه دستشان را خواهد گرفت.

 

یکی از جاهایی که مشخص شده مردم رضایتی برای خرج پولشان ندارند فوتبالی است که دیگر کسی آن را دوست ندارد و واکنش مردم به نتایج تیم ملی در جام جهانی هم نشان داد، دیگر تفاوت چندانی بین فدراسیون فوتبال و نهادهای خاص وجود ندارد خصوصا فدراسیونی که در راس آن چهره‌ای مثل «مهدی تاج» نشسته باشد.

 

اوایل مردادماه پارسال بود که «ایسنا» خبر داد فدراسیون فوتبال با حکم جدید دادگاه داوری ورزش، روی هم رفته برای ۳۲ روز حضور «مارک ویلموتس» در ایران و کسب ضعیف‌ترین نتایج تیم ملی، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو پرداخت خواهد کرد یعنی ۵.۸ میلیارد تومان برای هر روز مربی‌گری.

 

پنج ماه بعد از نهایی شدن این افتضاح و رسوایی فوتبالی، تاج طلبکارانه در صداوسیما مجریان نسبتا منتقد را هدف حمله قرار داد و در پاسخ به سوال «جواد خیابانی» که پرونده ویلموتس کجاست؟ گفت در جیبم!

 

 

رئیس اصفهانی فوتبال نشان داد در راس فدراسیون با اتکا به گمارندگانش هرکاری دلش بخواهد انجام می‌دهد؛ از استخدام دوباره «کارلوس کیروش» برای ثبت مفتضح‌ترین نتیجه تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی تا گماشتن مربی ایرانی برای جام ملت‌های آسیا.

 

موضوعی که در روزهای گذشته درباره مربی‌گری «امیر قلعه نویی» در تیم ملی مطرح شد رقم قرارداد او بود. پس از آن که در روزهای پایانی سال رقم قرارداد قلعه نویی ۴۰ میلیارد تومان اعلام شد، سخنگوی فدراسیون در برنامه‌ای تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره این رقم گفت «این بحث را درباره اش حرفی نمی زنیم!»

 

شاید بسیاری بگویند که این عدد و رقم‌ها در دنیای فوتبال چیزی نیست و دولت سعودی هم بخش اعظم پول قرارداد انتقال «کریستیانو رونالدو» به النصر را داده و می‌خواهد «لیونل مسی» را هم به الهلال بیاورد اما مساله این است که اعداد و ارقام هر چند درشت و نجومی، شفاف است و از میان سعودی‌ها طرفداران این خاصه‌خرجی‌ها زیادند چون می‌دانند پشت پرده این نقل و انتقالات فقط فوتبالی نیست.

 

به گزارش ایران مامن، در نخستین روزهای اسفندماه، «علی فتح الله زاده» مدیرعامل استقلال تهران برای پرداخت پول قرارداد استراماچونی مربی سابق این تیم و رهایی از زیر تیغ محکومیت‌های فیفا و ای اف سی از جمله حذف از آسیا شماره حسابی را اعلام کرد تا بخشی از ۳۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز تیمش تامین شود.

 

 

مدتی بعد فتح الله زاده گفت ما حداقل ۳۰ میلیون هوادار داریم ولی فقط ۳۰۰ میلیون پول واریز شده است یعنی حتی مبلغ به یک میلیارد هم نرسید! اعترافی که نشان می‌دهد طرفداران دوآتشه این تیم هم تمایلی ندارند که هزینه بمب ترکاندن‌ و ماجراجویی مدیران فوتبالی را متقبل شوند و نهایتا با پشت کردن وزارت ورزش و همراه اول به عنوان حامی و اسپانسر استقلال، این تیم در خطر سقوط قرار گرفته است.

 

اوضاع تیم رقیب هم در صورت قرار گرفتن در چنین موقعیتی تفاوت چندانی ندارد؛ تیمی که در سال‌های اخیر بسیاری در موردش گفته‌اند پیشگام خرید بازیکنان بنجل از دی کارمو پرنده فروش برزیلی تا ادرهو نیجریه‌ای مبتلا به هپاتیت بوده است؛ وضعیتی که بارها مربیان و سرپرستان و مدیرعاملان پرسپولیس را در ردیف متهمان اصلی دلالی این شبه‌بازیکنان و هدررفت صدها میلیارد تومان از پول مردم قرار داده است.

 

 

چند هفته پیش بود که «همشهری آنلاین» گزارش داد: اشتباهات مدیران فوتبالی در فوتبال ایران باعث رقم خوردن یک فاجعه ۴۴۰ میلیاردی طی سال‌های اخیر شده که فقط این رقم مربوط به غرامت‌ها و نه مبلغ اصلی قرارداد است؛ عددی که البته با نگاهی به پرونده‌ای مانند استراماچونی بسیار نازل‌تر از میزان واقعی است.

 

 

حال این اعداد و ارقام را نتیجه اشتباه بدانیم یا ثمره فساد و دستبرد به جیب ملت، کمتر کسی رضایت دارد باز هم این وضعیت ادامه یابد و به شکل مستقیم مانند سرخابی‌ها یا غیرمستقیم مانند تیم‌های صنعتی سپاهان، فولاد و … از جیب مردم خرج فوتبال نچسب و اهالی آن شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات