تاریخ انتشار : سه شنبه 22 فروردین 1402 - 16:18
کد خبر : 17880

تهران، تل‌آویو و تنش‌های تازه، از احتمال گشایش مذاکرات تا رقابت تسلیحاتی در اوکراین

تهران، تل‌آویو و تنش‌های تازه، از احتمال گشایش مذاکرات تا رقابت تسلیحاتی در اوکراین
احتمال بازگشایی مذاکرات نگرانی‌های نتانیاهو را تشدید کرده ضمن اینکه خبرگزاری کیودو ژاپن اخیرا در گزارشی نوشته عربستان سعودی حامی احیای برجام می شود

کابینه «بنیامین نتانیاهو» در اوج درگیری‌های سیاسی داخلی و پس از لشکرکشی‌های خیابانی بی‌سابقه مخالفان در اعتراض به اصلاحات حقوقی که «کودتای سفید» خوانده می‌شود، دست به تشدید تنش با ایران زد.

 

 

حدود یک هفته بعد از حملات خونین اسرائیل به مستشاران ایرانی در حومه دمشق (یازدهم فروردین)، رسانه‌ها از حمله راکتی کم‌سابقه‌ای از خاک سوریه به اراضی اشغالی خبر دادند که حملات سنگین تلافی‌جویانه‌ صهیونیست‌ها را به دنبال داشت.

 

همزمان با حمله پلیس رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها و تداوم درگیری‌ها در بیت‌المقدس، جنوب لبنان و غزه هم هدف یورش اسرائیل قرار گرفت.

 

 

تحرکات جدید اسرائیلی‌ها از دید بسیاری از ناظران تلاشی برای تغییر معادلات سیاسی داخلی اراضی اشغالی بود اما برخی چنین تحلیل می‌کنند که در شرایط نزدیکی تهران و ریاض، خبرهایی تازه از مذاکرات میان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها، نتانیاهو را نگران ساخته و از این رو می‌کوشد درگیری‌های تازه برای تهران ایجاد کند.

 

«اکسیوس» به نقل از چهار مقام اسرائیلی گزارش داد اظهارات ژنرال «مایک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در مورد برنامه اتمی ایران باعث نگرانی عمیق اسرائیل شده است. چند روز پیش ژنرال میلی در اظهاراتی در مقابل کمیته فرعی بودجه نظامی آمریکا گفته بود که ایالات متحده به عنوان یک اصل سیاستی متعهد است که ایران به «سلاح هسته‌ای میدانی» دست نیابد. به نوشته اکسیوس، مقامات اسرائیلی از شرط «میدانی» در سخنان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نگران شده‌اند. استنباط آنان از این اصطلاح این است که دولت آمریکا دستیابی ایران به اسلحه اتمی را تحمل می‌کند تا زمانی که این تسلیحات آماده کاربرد در عملیات نظامی نباشد.

 

اکسیوس همچنین مدعی شده آمریکایی‌ها به دنبال توافق موقت با تهرانند؛ موضوعی که هم ایران آن را رد کرده و هم آمریکایی‌ها تکذیب کرده‌اند.

 

در همین حال رسانه‌ها با اشاره به انقضای برخی محدودیت‌های برجامی تا سه ماه دیگر، از ناگزیر بودن مذاکراتی جدید خبر داده‌اند.

 

در روزهای گذشته و همزمان با اعلام آمادگی دستگاه دیپلماسی در تهران برای نشستن مجدد پای میز مذاکرات و نیز توافق در زمینه مسائلی چون زندانیان دو کشور، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درمورد انتشار برخی گزارش‌ها درخصوص توافق موقت با ایران گفته ما در تماس دائمی با متحدان و شرکای خود هستیم، اما نمی‌خواهیم جزئیات مکالمات دیپلماتیک را بگوییم یا به شایعات پاسخ دهیم.

 

به گزارش ایران مامن، مجموعه این شرایط و احتمال بازگشایی مذاکرات نگرانی‌های نتانیاهو را تشدید کرده ضمن اینکه خبرگزاری «کیودو» ژاپن اخیرا در گزارشی نوشته عربستان سعودی حامی احیای برجام می شود.

 

در سطحی دیگر ناظران امنیتی از شدت گرفتن جنگ مخفی اسرائیل و ایران نگران و مدعی‌اند منازعه تاریخی دو طرف با نبرد اوکراین بسیار تشدید شده است. به ادعای برخی کارشناسان، پهپادهای تهاجمی ارزان‌قیمت اما کارآمد ایران، ضرباتی ویرانگر بر زیرساخت های اوکراین وارد آورده و به حوزه جدید رقابت دو طرف تبدیل شده است. در همین رابطه ادعا می شود تجهیزات اسرائیلی از طریق یک کشور عضو ناتو به اوکراین رسیده و تلاش می شود اقدامات ایران را متوقف کند.

 

 

ذیل رقابت پهپادی نشانه‌هایی وجود دارد که درگیری نیابتی ایران و اسرائیل در حال گسترش به اروپا و خاورمیانه است. بر اساس اطلاعات منتشرشده در برخی از رسانه‌ها با توجه به موفقیت استفاده از پهپادهای ایرانی در نبرد اوکراین، برخی از کشورهای اروپایی که قابلیت حمله هوایی محدود دارند (مانند صربستان و ارمنستان) در حال بررسی خرید سامانه‌های حمله پهپادی از تهران هستند. در همین حال پس از عادی‌سازی روابط اسرائیل با تعدادی از کشورهای عربی در سال‌های اخیر صادرات تسلیحات رژیم اسرائیل به کشورهای عربی به‌شدت افزایش یافته است. بر اساس گزارش‌های جدید سال گذشته با ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۰ یک رکورد تاریخی در میزان صادرات نظامی و امنیتی اسرائیل به کشورهای عربی ثبت شد. گفته می‌شود که عمده صادرات رژیم صهیونیستی به کشورهایی مانند مراکش، بحرین و امارات متحده عربی انجام شده بود.

 

به گفته برخی تحلیلگران، افزایش تقابل نیابتی میان تهران با تل‌آویو در مناطقی چون اوکراین در حالی است که پس از شکست سناریوی سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی در بر هم زدن آرامش داخلی ایران به نظر می‌رسد مختصات تقابلی تغییر یافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات