تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردین 1401 - 21:18
کد خبر : 13368

مداخلات انتخاباتی از نوع آمریکایی

مداخلات انتخاباتی از نوع آمریکایی

جامعه اطلاعاتی آمریکا از سال ۲۰۱۶ به این سو تاکید کرده که روس‌ها در انتخاباتشان مداخله‌ کرده‌اند؛ ادعایی که مشابه آن را دولت «دونالد ترامپ» درباره چین و ایران مطرح ساخت.   در مجموع اما روس‌ها اصلی‌ترین متهم مداخله در انتخابات آمریکا بوده‌اند و پرونده ویژه‌ای به هدایت «رابرت مولر» در این زمینه گشوده شد

جامعه اطلاعاتی آمریکا از سال ۲۰۱۶ به این سو تاکید کرده که روس‌ها در انتخاباتشان مداخله‌ کرده‌اند؛ ادعایی که مشابه آن را دولت «دونالد ترامپ» درباره چین و ایران مطرح ساخت.

 

در مجموع اما روس‌ها اصلی‌ترین متهم مداخله در انتخابات آمریکا بوده‌اند و پرونده ویژه‌ای به هدایت «رابرت مولر» در این زمینه گشوده شد که توانست فشارهای قابل توجهی را هم به دولت قبلی واشنگتن وارد آورد.

 

در این وضعیت اظهارات اخیر رئیس سابق سیا در مورد دخالت آمریکا در انتخابات سایر کشورها مورد توجه و استقبال روس‌ها قرار گرفت.

 

به دنبال صدور کیفرخواست آمریکا درباره دخالت روس‌ها در انتخابات این کشور، «جیمز وولسی» یکی از روسای سابق سازمان سیا درباره سابقه دخالت واشنگتن در انتخابات سایر کشورها سخنان جدیدی در مصاحبه با «فاکس نیوز» گفته است.

 

وولسی در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا در انتخابات کشورهای دیگر مداخله می کند یا خیر؟ گفته اگر هم دخالتی انجام شده برای رسیدن به یک هدف خوب و به نفع دمکراسی بوده است. ضمن اینکه در مواقع متعددی کمک به سیستم سیاسی کشورهای ضعیف برای ممانعت از تسلط کمونیست ها اولویت داشت.

 

 

وولسی در دوره رئیس جمهوری «بیل کلینتون» به عنوان رئیس سیا فعالیت کرده است. پیش از این، ترامپ تحت تأثیر فشار ناشی از دخالت روس‌ها در پیروزی‌اش از نقش تاریخی آمریکا در انتخابات سایر کشورها سخن گفته بود.

 

در این ارتباط، «راشا تودی» درباره تاریخچه این مداخله نوشته است: «هیلاری کلینتون» که بدون ارائه هیچ شواهدی روسیه را متهم به دخالت در آمریکا می کند، خود برگزاری دور قبلی انتخابات در منطقه خودگردان فلسطین (منجر به پیروزی قاطع حماس) را اشتباه خوانده و تاکید کرده که واشنگتن باید تصمیم می گرفت پیروز انتخابات چه طرفی باشد. «جرج بوش» رئیس جمهوری سابق آمریکا هم به دخالت در انتخابات عراق افتخار و تاکید می کرد که مردم این کشور به دموکراسی رای دادند.

 

این رسانه روسی افزوده واشنگتن در اوکراین نیز فعالیت کرد و «ارسنی یاتسنیوک» سیاستمدار این کشور پس از اینکه مورد حمایت «ویکتوریا نولند» دستیار وزیر امور خارجه وقت آمریکا قرار گرفت به نخست وزیری منصوب شد. سال ۲۰۰۹ نیز پس از اینکه نظامیان در هندوراس دولت منتخب این کشور را سرنگون کردند، کلینتون که وزیر امور خارجه آمریکا بود، اشاره ای به این واقعه بر اثر بروز کودتا نداشت و حتی در کتابی که بعد انتشار یافت به تثبیت اوضاع در هندوراس افتخار کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات