تاریخ انتشار : جمعه 25 فروردین 1402 - 12:58
کد خبر : 17892

هوش مصنوعی؛ قاتق نان یا قاتل جان؟

هوش مصنوعی؛ قاتق نان یا قاتل جان؟
در کنار نگرانی‌های زیستی و اقتصادی، حتی پیامدهای سیاسی توسعه هوش مصنوعی هم موضوع هشدارهای متعددی قرار گرفته است

هوش مصنوعی Artificial intelligence که به اختصار (AI)  نوشته می‌شود به نگرانی‌های زیادی دامن زده و بعضا وحشت‌ساز شده است تا جایی که رسانه‌ها چند روز پیش خبر دادند «ایلان ماسک» و بیش از هزار متخصص از جمله فعالان حوزه هوش مصنوعی در نامه‌ای مشترک خواستار توقف توسعه این فناوری برای ۶ ماه شده‌اند زیرا بشریت در خطر است.

 

پیش از آن، «جفری هینتون» که پدرخوانده هوش مصنوعی خوانده می‌شود در مصاحبه‌ای اظهار داشته بود این فناوری ممکن است به نقطه‌ای برسد که انسان‌ها حذف شوند. همچنین به گفته «بیل گیتس» بنیانگذار مایکروسافت هوش مصنوعی ممکن است روزی ما را به چشم تهدید ببیند.

 

در شرایطی که «گلدمن ساکس» شرکت مطرح آمریکایی در حوزه سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرده هوش مصنوعی روی ۳۰۰ میلیون شغل اثر می‌گذارد و دوسوم شغل‌های این کشور در معرض تاثیرپذیری از سیستم‌های خودکار مبتنی بر این فناوری هستند، حتی پیامدهای سیاسی توسعه هوش مصنوعی هم موضوع هشدارهای متعددی قرار گرفت از جمله اینکه AI می‌تواند رای شما را در انتخابات بعدی پیش‌بینی کند.

 

 

آنچه بر نگرانی و هراسانی‌های اخیر افزود خبر خودکشی مردی بلژیکی به دنبال ۶ هفته چت با ربات هوش مصنوعی به نام «الیزا» بود. به گفته همسر این مرد بلژیکی، این چت‌ها باعث شده «پی‌یر» بخاطر نگرانی از بحران‌های زیست‌محیطی خودکشی خود را فداکاری برای نجات سیاره تشخیص داده است.

 

به گزارش ایران مامن، وجود چنین تبعاتی باعث شد تا در کشورهایی مانند ایتالیا چت‌بات ChatGPT فیلتر شود.

 

 

این در حالی است که این چت‌بات خود نظری متفاوت در این باره دارد. هوش مصنوعی GPT در پاسخ به این پرسش که آیا هوش مصنوعی برای انسان تهدید است؟ نوشته «بله، هوش مصنوعی در صورت استفاده نادرست و نامناسب، می‌تواند برای انسان تهدیدی باشد. به عنوان مثال، اگر الگوریتم‌های هوش مصنوعی در حوزه‌هایی مانند سلاح‌های خودکار، تصمیم‌گیری‌های بی‌طرفانه و غیرانسانی در حوزه قضایی و سیاسی، یا کنترل شبکه‌های بزرگ اینترنت قرار گیرند، ممکن است منجر به پیامدهای ناخوشایندی برای انسان شوند. همچنین، توسعه هوش مصنوعی ممکن است منجر به از بین رفتن بسیاری از شغل‌های انسانی شود. به همین دلیل، باید به طور دقیق و با هوشمندی از هوش مصنوعی استفاده کرد تا به جای تهدید، به فرصت تبدیل شود.»

 

این بات‌چت همچنین به این پرسش که آیا هوش مصنوعی با حذف یا مرگ انسان منجر می‌شود؟ چنین پاسخ داده است: «نه، هوش مصنوعی به مرگ یا حذف انسان منجر نمی‌شود. هوش مصنوعی فقط یک ابزار است که با استفاده صحیح و هوشمندانه از آن، می‌توان به بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها کمک کرد. برای مثال، در حوزه پزشکی، هوش مصنوعی می‌تواند به تشخیص سریع تر و دقیق‌تر بیماری‌ها و درمان آن‌ها کمک کند. همچنین، در حوزه صنعت، هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود کارایی و کاهش خطاها در تولید و فروش محصولات کمک کند. بنابراین، استفاده صحیح از هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود شرایط زندگی انسان‌ها کمک کند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات