تاریخ انتشار : جمعه 29 اردیبهشت 1402 - 22:22
کد خبر : 18248

پایان لیگ فرسوده و ادامه فوتبال انحصاری

پایان لیگ فرسوده و ادامه فوتبال انحصاری
در ۲۲ دوره گذشته از لیگ تنها تیم‌های سه استان از ۳۱ استان توانسته‌اند در لیگ برتر قهرمان شوند

بیست و دومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران جام خلیج فارس، بعد از ظهر پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه به پایان رسید و پرسپولیس تهران با برد چهار بر صفر برابر نساجی قائمشهر و در ورزشگاه خانگی این تیم مازندرانی توانست پس از یک سال وقفه مجددا به یکه‌تازی خود در لیگ ادامه دهد.

 

با آن که قرمزپوشان تهرانی با ۶۶ امتیاز و تنها یک امتیاز بالاتر از سپاهان اصفهان توانستند جام را به خانه ببرند و سرنوشت لیگ به هفته آخر کشیده شد اما تکراری شدن قهرمانی‌های پرسپولیس از دلایلی بود که باعث شد دوره بیست‌ودوم از جذابیت چندانی برخوردار نباشد و به مذاق خیلی‌ها خوش نیایید.

 

پرسپولیس در هفت دوره گذشته ۶ بار قهرمان جام خلیج فارس شده و در جام حذفی امسال نیز شانس قهرمانی دارد. در سوی دیگر، استقلال تهران هر چند در آخرین روز مسابقات هفت بر یک تراکتورسازی را در هم کوبید اما مقامی بهتر از سومی به دست نیاورد تا کادر فنی و مدیریتی این تیم از تبریک به رقیب دیرینه خودداری کنند و بگویند پرسپولیس لایق قهرمانی نبود و این آبی‌ها بودند که با ۱۴ پنالتی سوخته باید قهرمان می‌شدند.

 

 

سپاهانی‌ها هم که در آخرین هفته‌ها پایشان در صدر جدول لغزید نتوانستند طلسم هشت ساله را بشکنند و هزینه‌های سنگینی که کرده‌ بودند به بار ننشست.

 

 

به گزارش ایران مامن، از ویژگی‌های این جام علاوه بر تکراری شدن قهرمانی‌های پرسپولیس باید به تکرار قصه دردسرهای مربیان و بازیکنان خارجی به خصوص برای سرخابی‌ها اشاره کرد چنان که پرسپولیس مدت‌ها درگیر مساله پرداخت مطالبات دلاری دروازه‌بان کروات خود بود و پرونده «آندره‌آ استراماچونی» مربی ایتالیایی استقلال هزینه‌های سنگینی برای آبی‌ها به دنبال داشت و باعث دومین حذف متوالیشان از رقابت‌های آسیایی شد اما قرمزها باز دست به خرید بازیکنان بی‌کیفیت خارجی زدند و استقلالی‌ها هم با مربی پرتغالی جنجالیشان به جایی نرسیدند.

 

همچنین نبود سیستم وی ای آر VAR انتقادات زیادی را به دنبال داشت چنان که رئیس فدراسیون فوتبال هم اظهار داشت اشتباهات داوری تاثیرگذار در لیگ زیاد داشتیم. «مهدی تاج» همچنین گفته برای تغییر وضعیت فوتبالی کشور ممکن است تیم‌های خودرویی مانند سایپا و پیکان تعطیل شوند و سایپا از آبی‌ها و ایران‌خودرو از قرمزها حمایت کند.

 

در سوی دیگر ماجرا و در هفته‌ای که با ۳۴ گل پرگل‌ترین هفته نام گرفت، مس کرمان و نفت مسجد سلیمان با لیگ برتر خداحافظی کردند و صنعت نفت توانست خود را در جام خلیج فارس حفظ کند.

 

 

با گذشت ۲۲ دوره لیگ برتر فوتبال، تاکنون ۷ تیم توانسته‌اند جام را به خانه ببرند. پرسپولیس، استقلال، سپاهان، پاس، سایپا، فولاد و استقلال خوزستان تیم‌هایی هستند که قهرمان لیگ برتر شده‌اند. این آمار بیانگر این است که بیش از ۴۳ درصد تیم‌های لیگ ایران توانسته‌اند قهرمانی در لیگ را تجربه کنند.

 

در ۲۲ دوره گذشته از لیگ تنها تیم‌های سه استان از ۳۱ استان توانسته‌اند در لیگ برتر قهرمان شوند، تهران، اصفهان و خوزستان، استان‌هایی هستند که باشگاه‌هایشان قهرمان لیگ شده‌اند.این آمار ۹درصد استان‌های کشور را تشکیل می‌‎دهد و بیانگر این است که قهرمانی در لیگ برتر ایرانی پراکندگی کمی دارد و نشان از عدم توسعه‌بافتگی بخشی زیادی از استان‌ها در فوتبال باشگاهی است.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات