تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 - 14:13
کد خبر : 18437

سود سعودی و سودای ایران؛ ناموازنه توافق

سود سعودی و سودای ایران؛ ناموازنه توافق
از نگاه بسیاری از ناظران، سران عربستان اهدافی مشخص از تنش‌زدایی با تهران دارند در حالی که هنوز مشخص نیست ایران چه دستاورد عینی و بلندمدتی را از این روند دنبال می‌کند.

در تازه‌ترین خبر مربوط به مناسبات تهران و ریاض، گفته می‌شود سفارت عربستان در ایران بعد از عید قربان بازگشایی می‌شود. این در حالی است که سفارت جمهوری اسلامی در کشور سعودی‌ها در میانه ماه جاری بازگشایی شد.

 

در ارتباط با گشایش نمایندگی دیپلماتیک عربستان در تهران روزنامه «اطلاعات» نوشت: اخیراً سفارت عربستان در یکی از هتل‌های مدرن و مجلل شمال تهران شروع به کار کرده است. …عربستانی‌ها می‌خواهند این پیام را برساند که آن محل هنوز ناامن است و هنوز آثار تخریب و بالارفتن از دیوار آن سفارتخانه بر رابطه دو کشور سنگینی می‌کند.

 

علاوه بر این و به طور کلی هم به نظر می‌رسد سعودی‌ها به شکلی هوشمندانه روابط خود با ایران را تنظیم کرده و بعد از توافق پکن فرایند ترمیم مناسبات با تهران را پیش می‌برند. از نگاه بسیاری از ناظران، سران عربستان اهدافی مشخص از تنش‌زدایی با تهران دارند در حالی که هنوز مشخص نیست ایران چه دستاورد عینی و بلندمدتی را از این روند دنبال می‌کند.

 

 

به گزارش ایران مامن، نخستین دستاورد مشخص سعودی‌ها تامین و تثبیت امنیت برای ابرپروژه‌ها توسعه این کشور است؛ پروژه‌هایی که چنان بزرگ و جاه‌طلبانه است که بعضا تخیلی به نظر می‌رسد. در این خصوص نامی چون «نئوم» در سال‌های اخیر برای خیلی از خاورمیانه‌ای پرتکرار شده است. در چارچوب طرح نئوم، «لاین» طرحی انقلابی از شهری عمودی و میزبان توسعه شهری بدون خودرو و خطی است. قرار است هوش مصنوعی نقشی کلیدی در اتصال جوامع شهر لاین ایفا کند. این شهر نیروی مورد نیاز خود را به طور کامل از انرژی پاک دریافت می کند. لاین با طول ۱۷۰ کیلومتر و پهنای فقط ۲۰۰ متر در شمال غربی عربستان در استان تبوک در حال توسعه است.

 

به عنوان بخشی از طرح چشم انداز عربستان ۲۰۳۰، مگاپروژه «قدیه» شامل ساخت بزرگ‌ترین شهر سرگرمی جهان می شود که بیش از ۳۷۶ کیلومتر مربع وسعت خواهد داشت.

 

تعدد و ارزش این پروژه‌ها چنان است که جذب فوتبالیست‌های مطرح و اغلب درحال بازنشستگی با قیمت‌ها نجومی به فوتبال عربستان، ناچیز به نظر می‌رسد.

 

عربستانی‌ها در حالی پروژه‌های توسعه خود را پیش می‌برند که تقریبا مطمئن شده‌اند بعد از توافق با ایران، ناامنی از سوی یمنی‌ها متوجه آن‌ها نخواهد شد و دیگر شاهد رخدادی مانند حمله ویرانگر و هولناک سال ۲۰۱۹ به تاسیسات آرامکو نخواهند بود ضمن آن که سرمایه‌گذاری‌ها خود در کشورهای منطقه و در واقع سیطره‌شان بر غرب آسیا را بدون چالشی خاص پیش خواهند بود.

 

عراق از مقاصد مهم منطقه‌ای برای سرمایه‌گذاری عربستان است و به گفته السودانی نخست وزیر عراق، بن سلمان از آمادگی خود برای سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در عراق خبر داده است.

 

از سوی دیگر عربستانی‌ها در روابط شکننده‌شان با دولت دموکرات آمریکا، از برگ برنده توافق با ایران سود خواهند برد و اهرم چانه‌زنی بسیار مهمی در مذاکرات و چانه‌زنی‌هایشان با اسرائیل به دست آورده‌اند تا ایده‌ای چون تشکیل دو دولت در اراضی اشغالی را بر تل‌آویو تحمیل کنند.

 

در حالی که گمان می‌رفت حملات تبلیغاتی عربستان علیه ایران بعد از توافق کاهش یابد، این رویداد تنها تاثیراتش را در رسانه‌های رسمی تا حدی نشان داده و شبکه «ایران اینترنشنال» و دیگر رسانه‌های غیررسمی سعودی همچنان مانند قبل می‌کوشند جمهوری اسلامی را با بمباران رسانه‌ای مواجه سازند.

 

این در حالی است بنا به گزارش رسانه‌هایی مانند صداوسیما، در زمان سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران، «فیصل بن فرحان» با حساسیت روی تصویر سردار سلیمانی در سالن کنفرانس و تغییر مکان نشست خبری، در قلب تهران دست به قدرت‌نمایی زد.

 

 

در سوی مقابل، عایدات تهران از بازگشایی روابط با عربستان به غیر از تاثیر روانی بر بازارها چندان عینی و مشخص نیست. در این زمینه و در شرایطی که وزیر خارجه ایران برای چانه‌زنی‌های دیپلماتیک راهی قطر و عمان شده برخی تحلیلگران بر این باورند اصلی‌ترین دستاورد ایران از توافق با رقیب منطقه‌ای را باید گشایش تنفس‌گاه‌های پیرامونی به ویژه در حوزه اقتصادی دانست که اکنون به بزرگترین اولویت تهران تبدیل شده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات