تاریخ انتشار : یکشنبه 4 تیر 1402 - 12:50
کد خبر : 18496

سرنوشت مستاجران حیران در دست موجران

سرنوشت مستاجران حیران در دست موجران
رسانه‌هایی که غالبا در اردوگاه مقابل دولت قرار می‌گیرند توصیفی متفاوت از بازار هم‌پیوند مسکن یعنی بازار اجاره بها دارند

ریزش‌های تقریبا غافلگیرکننده در بازارهای مختلف که از اردیبهشت‌ماه آغاز شد، بازار مسکن را هم تحت تاثیر قرار داد تا جایی که برخی رسانه‌ها از کاهش چشمگیر بهای املاک در نقاط مختلف نوشتند از جمله «تسنیم» دیروز گزارش داد: بررسی قیمت‌های پیشنهادی واحدهای مسکن مهر شهر جدید پردیس نشان می‌دهد رکود بازار، انتظار کاهش قیمت بیشتر از سوی مردم و عدم ورود به بازار باعث کاهش قیمت تا یک میلیارد تومانی شده است.

 

«ایرنا» هم هفته گذشته در گزارشی با عنوان «قدم‌هایی که دولت برای مستاجران برداشت» نوشت: با سکته دلار همه بازارها از جمله مسکن دچار ریزش قیمت شدند. از آنجایی که مهمترین عامل اثرگذار در تعیین اجاره بها، ارزش ملک است، با کاهش قیمت مسکن، قیمت‌ها در اجاره هم کاهش پیدا کرد و در حالی که بسیاری از تحلیلگران و ناظران از ماه‌ها پیش دورنمای نگران‌کننده‌ای تحت عنوان تابستان داغ و کمرشکن بازار اجاره‌بها در سال ۱۴۰۲ را پیش‌بینی می‌کردند، مستاجران با ریزش در بازارها در آستانه آغاز فصل نقل و انتقالات توانستند قدری نفس بکشند.

 

این در حالی است که برخی از رسانه‌هایی که غالبا در اردوگاه مقابل دولت قرار می‌گیرند توصیفی متفاوت از بازار هم‌پیوند مسکن یعنی بازار اجاره بها دارند. به نوشته «شرق» کرج، پردیس و پرند برای مستاجران تهرانی که از پرداخت رهن و اجاره‌های نجومی به ستوه آمده بودند، گزینه ابتدایی برای مهاجرت بود؛ در سال‌های اخیر، اما قیمت خانه در این شهر‌ها پابه‌پای پایتخت رشد چشمگیری داشته‌ و هزینه رهن خانه در کرج از سال گذشته تا امروز به صورت حداقلی ۵۰ درصد رشد داشته‌است. از طرفی ترافیک نیز به معضلی روزانه برای ساکنان این شهرها بدل شده‌است.

 

«دنیای اقتصاد» نیز در گزارش خود با تیتر «آلارم تورمی‌ از بازار مستاجران» شرایط بازار را چنین توصیف می‌کند: سرعت رشد ماهانه اجاره‌بها در کشور پس‌ از ۷ماه افت پی‌درپی، خردادماه افزایش یافت. آمار رسمی -تغییرات شاخص اجاره مسکن- نشان می‌دهد، اگرچه تورم عمومی در ماه پایانی بهار کاهش یافت، اما «انعکاس با تاخیر روند فزاینده آن در ماه‌های قبل بر معادلات بازار اجاره» باعث شده بار دیگر این بازار شاهد رشد نگران‌کننده هزینه اجاره‌نشینی باشد. بررسی‌ها مشخص می‌کند، تغییرات اجاره‌بها در وضعیت کنونی از سه عامل تاثیر می‌پذیرد که مهم‌ترین آن، تورم عمومی است. میانگین تورم سالانه اجاره در عصر جهش قیمت‌ها به دو برابر دهه۹۰ رسید. برآوردها نشان می‌‌‌دهد در صورتی که همین روال تورم ماهانه اجاره خرداد ماه تا پایان سال ادامه پیدا کند، اجاره‌‌‌بهای پایان سال نسبت به ابتدای سال، حول و حوش ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت.

 

به گزارش ایران مامن به نظر می‌رسد بازار اجاره بها در چنین شرایطی بیش از هر زمانی دچار آنارشی است و در شرایطی که تمایل مستاجران به تمدید و فایل‌های اجاره محدود است، سرنوشت اجاره‌نشین‌ها را نه منطق بازار بلکه تصمیم موجران تعیین می‌کند.

 

داده‌نماهای زیر وضعیت قیمتی بازار مسکن در هفته پایانی خردادماه ۱۴۰۲ در مناطق ۲ و ۵ تهران را به تصویر می‌کشد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات