تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 بهمن 1401 - 20:36
کد خبر : 17404

هوش مصنوعی تازه؛ خط و نشان برای گوگل، بانکی‌ها، آموزگاران و …

هوش مصنوعی تازه؛ خط و نشان برای گوگل، بانکی‌ها، آموزگاران و …
در فرایندی متفاوت با یک موتور جستجو که صفحات وب را در اینترنت فهرست می‌کند تا به کاربر کمک کند تا اطلاعاتی را که خواسته پیدا کند، چت جی پی تی توانایی جستجو اینترنت را برای اطلاعات ندارد و به جای آن از اطلاعاتی که از آموزش داده‌ها آموخته است برای تولید پاسخ استفاده می کند

چت جی پی تی ChatGPT تازه‌ترین موضوعی است که در حوزه فناوری‌های نوین نگاه بسیاری را به خود دوخته و پرسش‌های زیادی را به دنبال داشته است. این چت‌‌‌بات که یک ابزار پرسش و پاسخ مبتنی بر هوش مصنوعی است، به سوالات کاربر در طیف وسیعی از زمینه‌‌‌ها، به شکلی دقیق، شمرده و در قالب متن پاسخ می‌دهد. پاسخ‌‌‌ها مشابه با پاسخ انسان هستند. به باور بسیاری از کارشناسان، این ابزار که را شرکت OpenAI توسعه داده، انقلابی در حوزه تکنولوژی است.

 

Chat GPT که در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی ارائه شد به سرعت به یکی از منابعی تبدیل شد که هزاران کاربر از آن سوالاتی می‌پرسند. این سیستم به جای پاسخ دادن به شکل نتایج جست‌وجویی که ده‌ها صفحه را در‌برمی‌گیرد به شیوه محاوره‌ای به سوال جواب می‌دهد و در نتیجه کاربر راحت‌تر می‌تواند سوالات مرتبط بعدی را نیز بپرسد. به همین خاطر نوک پیکان تهدید این فناوری از دید بسیاری در وهله نخست گوگل را نشانه رفته تا جایی که مخترع جی میل توئیت زده کسب و کار گوگل ممکن است حداکثر ۲ سال دیگر دوام آورد.

 

در فرایندی متفاوت با یک موتور جستجو که صفحات وب را در اینترنت فهرست می‌کند تا به کاربر کمک کند تا اطلاعاتی را که خواسته پیدا کند، چت جی پی تی توانایی جستجو اینترنت را برای اطلاعات ندارد و به جای آن از اطلاعاتی که از آموزش داده‌ها آموخته است برای تولید پاسخ استفاده می کند.

 

این فناوری فرایندی تکمیل شونده را طی می‌کند و به همین خاطر افراد می‌توانند با مراجعه به chat.openai.com و ایجاد یک حساب OpenAI به این سرویس به صورت رایگان دسترسی پیدا کنند.

 

 

نکته قابل تامل درباره این فناوری اینکه این بات، آموزش دیده منظور انسان‌‌‌ها را از سوالی که می‌‌‌پرسند تشخیص دهد به همین خاطر پاسخ‌‌‌هایی که این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌دهد، کیفیت پاسخ‌‌‌های انسان را دارند. همین است که کاربران را شگفت‌‌‌زده کرده. ظهور چنین ابزاری می‌تواند نحوه تعامل میان انسان و کامپیوتر و بازیابی اطلاعات را دگرگون کند. صحبت با ChatGPT مثل این است که با یک اقتصاددان صحبت کنید. به دنبال خلق چنین تکنولوژی‌‌‌هایی، معمولا سوالاتی در ذهن مردم ایجاد می‌شود که پاسخ به آنها نیازمند زمان و تجربه است. اما حالا که چنین ابزاری وارد محیط‌های کار شده، مدیران جزو نخستین افرادی هستند که باید این سوالات را از خود بپرسند.

 

از سوی دیگر بسیاری نگرانند که این تکنولوژی موقعیت حرفه‌ای آنان را تهدید کند. به عنوان مثال چت جی‌پی‌تی می‌تواند به عنوان دستیار نوشتن و شریک فکری استفاده شود. بدین صورت که یک متن اولیه مقاله، سخنرانی و نامه از چت‌جی‌پی‌تی خواسته و دریافت شود و سپس از سوی فرد کارشناس اصلاح شود و بهبود و ارتقاء یابد.

 

با وجود اینکه استفاده از چت‌بات ChatGPT در برخی از مدارس ممنوع اعلام شده، اما از دید بسیاری از ناظران به‌راحتی می‌تواند جای معلمان را در کلاس‌ها پر کند. این ابزار در مقطع دبیرستان که مهارت‌های دوران ابتدایی را تکمیل می‌کند، بسیار موثر عمل می‌کند.

 

هوش مصنوعی می‌تواند در معاملات نیز تاثیرگذار باشد و فراتر از آن، می‌توان در موسسات سرمایه‌گذاری یا بانک‌ها نیز به‌جای استخدام افراد متخصص، از ربات‌ها و مدل‌سازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرد.

 

 

همچنین گفته می‌شود این تکنولوژی تهدیدی برای حرفه روزنامه‌نگاران و گرافیست‌ها است و ظرف ۳ تا ۱۰ سال آینده با افزایش قابلیت‌های کدنویسی براساس هوش مصنوعی، به اغلب برنامه‌نویس‌های انسانی نیاز نخواهیم داشت.

 

به گزارش ایران مامن، با این حال برخی دیگر بر این باورند که این فناوری به دلیل نداشتن مولفه‌های انسانی مانند خلاقیت و هوش هیجانی و … به فناوری مانند VAR برای داوران فوتبال تبدیل خواهد شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات