تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1402 - 11:31
کد خبر : 18642

کاری که گرما با ما می‌کند

کاری که گرما با ما می‌کند
وضعیت آب و هوایی جهان نگرانی‌های زیادی را درباره افزایش میزان تلفات مستقیم گرمایش زمین برانگیخته است ضمن آن که شمار بیشتری به واسطه پیامدهای این اوضاع جان و سلامتی خود را از دست خواهند دارد.

دمای هوا طی روزهای اخیر در بیشتر نقاط جهان از چین گرفته تا شمال آفریقا و خاورمیانه افزایش چشمگیری داشته و مردم را با گرمای خطرناک روبرو کرده است.

 

بنا بر اعلان منابع رسمی، از دوشنبه تا چهارشنبه هفته گذشته (۱۲ تا ۱۴ تیرماه) دمای کره زمین یا با رکورد گرم‌ترین روز جهان از سال ۱۹۷۹ برابری کرده یا آن را شکسته است.

 

کارشناسان دلیل گرمای هوا را دو چیز اعلام کرده‌اند؛ تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی (غالبا صنعتی) به علاوه الگوی آب و هوای چرخه‌ای که به نام ال نینو شناخته می شود. ال نینو یک الگوی طبیعی است که در ماه ژوئن آغاز شد. این پدیده تأثیرات چشمگیری را در سراسر جهان دارد و باعث رویدادهای آب و هوایی شدیدتر در بسیاری از نقاط جهان و میانگین دمای بالاتر در سراسر جهان می‌شود.

 

 

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در آخرین اظهارنظر در این باره با اشاره به شکسته شدن رکوردهای دمایی جهان هشدار داده اگر در به تعویق انداختن اقدامات کلیدی مورد نیاز پافشاری کنیم، فکر می‌کنم به سمت وضعیت فاجعه‌باری حرکت می‌کنیم.

 

به گزارش ایران مامن، وضعیت آب و هوایی جهان نگرانی‌های زیادی را درباره افزایش میزان تلفات مستقیم گرمایش زمین برانگیخته است ضمن آن که شمار بیشتری به واسطه پیامدهای این اوضاع جان و سلامتی خود را از دست خواهند دارد.

 

طبق برآوردهای«موسسه ملی سلامت و تحقیقات پزشکی فرانسه» و «موسسه سلامت جهانی بارسلونا»، اگر استراتژی بهتری برای رویارویی با گرما در نظر گرفته نشود، قاره اروپا تا سال ۲۰۳۰ با بیش از ۶۸ هزار مرگ ناشی از گرما در تابستان روبرو خواهد شد. بیش از ۶۰ هزار نفر در اروپا تابستان گذشته بر اثر گرما جان باختند.

 

در مورد پیامدهای غیرمستقیم گرمایش زمین هم گزارش اخیر «گاردین» قابل تامل است. به نوشته این روزنامه نتیجه‌ی تحقیق تازه‌ای که در نشریه‌ی مهم JAMA منتشر شد، نشان می‌دهد که گرمایش زمین بر گسترش خشونت خانگی تاثیر دارد. به ازای هر ۱ سانتیگراد که به گرمای دما اضافه می‌شود، خشونت فیزیکی و خشونت جنسی بیش از  ۶٪ افزایش پیدا می کند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات