تاریخ انتشار : شنبه 24 تیر 1402 - 11:39
کد خبر : 18657

محتویات چمدان رئیسی در سفر به آفریقا

محتویات چمدان رئیسی در سفر به آفریقا
به گزارش ایرنا، حجم صادرات ایران به قاره آفریقا از ۸۶۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به ۵۷۳ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسید.

سفر فشرده رئیس‌جمهوری به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه پنجشنبه گذشته به پایان رسید و «سیدابراهیم رئیسی» بامداد جمعه، با استقبال معاون اولش وارد تهران شد.

 

رسانه‌های نزدیک به دولت در روزهای اخیر کوشیدند تا انعکاسی ویژه از این رخداد سیاست خارجی داشته باشند.

 

به نوشته روزنامه «ایران» در این سفر که نخستین حضور رئیس‌جمهور ایران در قاره آفریقا پس از ۱۱ سال محسوب می‌شود، ۲۱سند همکاری به امضا رسید. تهاتر محصولات پتروشیمی با کالاهای اساسی، واردات این  کالاها در قبال ایجاد خط مونتاژ تراکتور، تهاتر گوشت قرمز با نیسان آبی و توسعه کشت فراسرزمینی از مهمترین دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به سه کشور آفریقایی است.

 

همچنین رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بازار آفریقا را فرصتی جذاب برای شرکت‌های دانش بنیان دانست و از آغاز فرایند صادرات ۵۰ دستگاه‌ پزشکی و ۱۰ داروی ساخت ایران به این قاره خبر داد.

 

 

به نوشته ارگان مطبوعاتی دولت، رئیس‌جمهور در بدو ورود به تهران با بیان اینکه نباید ارتباط با قاره آفریقا که سرزمین فرصت‌هاست، مورد غفلت واقع شود، از اینکه در سال‌های گذشته این ارتباط مورد کم‌مهری قرار گرفت، ابراز تأسف کرد.

 

خبرگزاری دولت نیز در روزهای اخیر بی‌توجهی دولت قبل به مناسبات با آفریقا را برجسته کرد. به نوشته «ایرنا»  این میزان چشم‌پوشی نسبت به قاره آفریقا در گذشته سبب شد بیشتر رایزنان بازرگانی کشور ما در سفارت‌خانه‌های مقیم کشورهای آفریقایی به کشور فراخوانده شوند. در حالی که کشورهای آفریقایی یکی پس از دیگری به سمت رقبای ایران در منطقه مانند عربستان سعودی و ترکیه متمایل می‌شدند.

 

به گزارش ایرنا، حجم صادرات ایران به قاره آفریقا از ۸۶۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به ۵۷۳ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسید.

 

با این حال، در جبهه سیاسی مقابل دولت نیز اهداف و نتایج این سفر با سوالات و تردیدهایی مواجه شد؛ منتقدانی که دولت رئیسی را به دستاوردسازی در حوزه‌هایی مانند سیاست خارجی متهم می‌کنند.

 

 

در این زمینه، «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی و اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ توئیت زد: آقای رئیسی در آفریقا بدرستی گفته‌اند؛ دنیا فقط آمریکا و اروپا نیست. ولی، ایران کشوری درحال توسعه و درکنار روابط با کشورها، بیش از هرچیز، به سرمایه و تکنولوژی نیاز دارد. آمریکا و اروپا ۴۳ درصد و آفریقا ٣ درصد تولید دنیا را دارا هستند! استحقاق ملت ایران بیش از اینهاست. فرصت‌ها را نباید از دست داد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات