تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مرداد 1402 - 13:52
کد خبر : 18896

قیاس لایحه حجاب با طرح صیانت

قیاس لایحه حجاب با طرح صیانت
آخرین تجربه هشتادی‌وپنجی شدن در بهارستان باعث شده تا برخی ناظران، عاقبتی مشابه طرح صیانت را برای لایحه حجاب پیش‌بینی کنند.

اکثریت نمایندگان مجلس لایحه پرسروصدای حجاب را هشتادی‌وپنجی کردند؛ نمایندگان مجلس بیست‌ودوم مرداد با ۱۷۵ رای موافق، ۴۹ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ رای،‌ با بررسی لایحه جدید حجاب در کمیسیون به جای صحن علنی، موافقت کردند.

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره به «فارس» گفته است: طبق اصل ۸۵ قانون اساسی درصورت موافقت اکثریت نمایندگان در صحن مجلس، لایحه یا طرح برای رسیدگی سریع‌تر به‌جای بررسی در صحن در کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی رسیدگی می‌شود و گزارش مصوبات آن برای اعلام‌نظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود. قوانینی که به این شکل به تصویب می‌رسند، اجرای آن‌ها به‌صورت آزمایشی و سقف زمانی که برای آن در نظر گرفته شده ۵ سال است.

 

یک سال پیش از این تصمیمِ اکثریت نمایندگان، طرح موسوم به صیانت یا همان «حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی» که آن هم به خاطر مساله فیلترینگ، فعالیت در فضای مجازی و کسب‌وکارهای اینترنتی بسیار بحث‌برانگیز شده بود، در میانه تابستان روانه کمیسیون مربوطه و در نهایت با نقش‌آفرینی هیات رئیسه بهارستان روانه ناکجاآباد و به سرنوشتی نامعلوم دچار شد.

 

این آخرین تجربه هشتادی‌وپنجی شدن در بهارستان باعث شده تا برخی ناظران، عاقبتی مشابه را برای لایحه حجاب پیش‌بینی کنند.

 

به گزارش ایران مامن، به دنبال کش و قوس‌های مربوط به تغییر قانون حجاب، اوایل ماه جاری رسانه‌ها متن لایحه موسوم به حجاب (حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب) را منتشر کردند؛ لایحه‌ای در پنج فصل و با ۷۰ ماده که  به تایید کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رسید و قرار شد از میانه مرداد در بهارستان مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این متن که ابتدا ۱۵ ماده‌ای بود از سوی قوه قضاییه تنظیم و به دولت ارائه شده بود.

 

اخبار مرتبط:

لایحه حجاب و هیاهو برای هیچ

بی‌حجابی، سه‌گانه چالشی و گشت منتظره

 

«آفتاب نیوز» با مطرح شدن احتمال هشتادوپنجی شدن لایحه حجاب، حول همسانی فرجام آن با طرح صیانت نوشت: طرح صیانت از فضای مجازی چون چالش‌ها، مخالفان و موافقان زیادی داشت، طبق نظر مجلس رسیدگی به آن به کمیسون‌های مجلس واگذار شد و تاکنون نیز سرنوشت آن کامل مشخص نشده است و همچنان بلاتکلیف است. شاید نمایندگان مجلس یازدهم در سال پایانی فعالیت خود نمی‌خواهند شفافیت لازم را در بررسی این لایحه و اجرای آن داشته باشند. گویا نمایندگان به فکر رأی در انتخابات مجلس دوازدهم هستند و نگرانند که بررسی این لایحه و قانونمند کردن آن که مخالفان و موافقان زیادی هم دارد، به ریزش آرای آن‌ها بینجامد.

 

 

در همین زمینه، «اعتماد» هم در سرمقاله‌اش آورده است: نمایندگان مجلس اکنون می‌خواهند موضوعی را که به ‌شدت در افکار عمومی حساسیت ایجاد کرده مطابق اصل ۸۵ رسیدگی کنند. علت این کار روشن است، ترس؛ ترس از عرضه دلایل خود به افکار عمومی.

 

در این میان، برخی می‌گویند با توجه به حمایت‌هایی که تاکنون «محمدباقر قالیباف» از لایحه حجاب نشان داده، الزاما پایانی مانند صیانت نخواهد داشت مگر این که جریان پایداری بخواهد تغییرات مد نظر خود را در لایحه اعمال کند یا اینکه قالیباف بخواهد همزمان با حفظ حمایت طیف‌های ارزشی و سنتی، در انتخابات پیشِ رو مواضعی دوپهلو را در مساله حجاب اتخاذ کند تا آرایی هر چند اندک از خاکستری‌ها از آن خود سازد.

 

در حال حاضر اما رویکردهای رئیس مجلس با انتقاداتی در خودِ بهارستان مواجه است. «جلال محمودزاده» نماینده مهاباد خطاب به قالیباف اظهار داشته در این اوضاع مملکت و کشور چه ضرورتی دارد لایحه حجاب با این عجله و فقط توسط عده ای نماینده بررسی و تصویب شود؟ چرا باید برای محصلین و دانش آموزان زیر سن قانونی در این لایحه جرم انگاری تعیین شود؟

 

«غلامرضا نوری قزلجه» رئیس فراکسیون مستقلین مجلس هم گفته لایحه حجاب در سطح خرد باعث تشدید حجاب‌ستیزی و در سطح کلان پروژه‌ای برای به چالش کشیدن نظام خواهد شد. در مقابل و در پاسخ به اظهارات وی مبنی بر این که اگر یک دانش آموز ۱۰ ساله‌ در مدرسه‌ خلاف این قانون عمل کند، شب باید او را از کلانتری تحویل بگیرید، قالیباف بیان داشته لایحه حجاب هیچ دختر زیر ۱۸ سالی به کلانتری برده نمی‌شود؛ این دروغ محض است.

 

در میان تحلیل‌ها درباره این که قالیبافی‌ها با رویکرد جریمه‌محور برای بازدارندگی بی‌حجابی موفق به اعمال نظراتشان در لایحه خواهند شد یا پایداری‌ها با تکیه بر ابزارهای امنیتی و انتظامی، برخی زمانبر بودن بررسی همه‌جانبه لایحه را دلیل هشتاد و پنجی شدنِ آن عنوان کرده‌اند از جمله نماینده کاشمر گفته بررسی لایحه مذکور با ۱۶۰۰ پیشنهاد ماه‌ها زمان می‌طلبد. با اعمال اصل ۸۵ لایحه‌ای آزمایشی و قابل تصحیح در حوزه حجاب خواهیم داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات