تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1402 - 10:39
کد خبر : 18726

بی‌حجابی، سه‌گانه چالشی و گشت منتظره

بی‌حجابی، سه‌گانه چالشی و گشت منتظره
گروهی بازگشت گشت‌های ارشاد آن هم با نقش‌آفرینی و ترغیب دولت را غیرمنتظره قلمداد کرده‌اند حال آن که از مدت‌ها پیش نشانه‌های آن آشکار بود

سخنگوی فراجا روز بیست‌وپنجم تیرماه ضمن اعلام رسمی بازگشت گشت‌های خودرویی برای برخورد با هنجارشکنی و پوشش‌های غیرمتعارف، این اقدام را ناشی از مطالبه مردمی و تاکید روسای قوای مجریه و قضاییه عنوان کرد. البته «تسنیم» در این باره نوشت: به هیچ عنوان ون‌های گشت ارشاد به خیابان‌ها برنمی‌گردند و هیچ خودرویی با بغل‌نویسی «گشت ارشاد» در خیابان‌ها دیده نخواهد شد.

 

با این حال موجی از انتقادات در این زمینه به راه افتاد. به نوشته «هم‌میهن» همگان می‌دانند که یک برخورد بسیار مهمی که توسط یک سازمان برای دستگیری مهسا امینی انجام شد منتهی به فوت او شد، بنابراین اصرار دوباره بر این موضوع واکنش‌های زیادی را در جامعه، محافل خصوصی، رسانه‌ها و فضای مجازی ایجاد می‌کند. این برخورد‌ها مردم را نسبت به موضوع حجاب به شدت بدبین خواهد کرد.

 

بعد از اظهارات سردار «سعید منتظرالمهدی»، زمزمه‌هایی مبنی بر فشار از سوی پاستور برای پوشاندن نقش رئیس‌جمهوری در ماجرای بازگشت گشت‌‌های موسوم به ارشاد شنیده شد و گفته‌های «انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده دولت سیزدهم به خبرنگاران مبنی بر این که این موضوع را باید از وزیر کشور پیگیری کنید، شایعات را تقویت کرد.

 

در روزهای گذشته هم بسیاری از روزنامه‌های منتقد دولت «سیدابراهیم رئیسی» نوشتند وی حامی اصلی بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها بوده اما اکنون آن را گردن نمی‌گیرد.

 

 

تصمیم به برخورد جدی با بی‌حجاب‌ها موضوعی است که درباره آن پرسش‌های مختلفی مطرح است از جمله این که چه دلیلی برای تحریک دوباره جامعه وجود دارد آن هم در سالی که قرار است انتخابات مجلس برگزار شود.

 

برخی با نگاهی بدبینانه می‌گویند اصولا مشارکت دیگر برای نخبگان سیاسی حاکم مهم نیست چون اتفاقا در فضای دوقطبی و نیامدن مردم پای صندوق‌ها، جریانات خاص سیاسی که اکنون مصادر قدرت را در دولت و مجلس در دست دارند با چالشی از سوی رقبای سیاسی مواجه نخواهند شد؛ همچنان که «کیهان» نوشته است مبادا به خاطر انتخابات و «یک مشت رای» در برخورد با بی‌حجابی عقب‌نشینی شود.

 

از سوی دیگر طیفی تاکید دارند که این اقدام به معنای خروج از انفعال و پاسخ به مطالبه حامیان سنتی حاکمیت برای مقابله با مظاهر ضددینی و بی‌حجابی در جامعه است که در سطح شهرها شاهد وضعیتی به‌شدت متفاوت با گذشته‌اند.

 

در این زمینه اظهارات اخیر رئیس نهاد نمایندگی رهبر انقلاب در دانشگاه‌ها که گفته «پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اگر نتوانند در سالگرد اغتشاشات گذشته کاری کنند به طور کامل شکست می‌خورند» برای بسیاری نشان‌دهنده نوعی قدرت‌نمایی مقابل شهروندانی است که قصد دارند سه‌گانه چالشی سیاسی-هویتی-مدنی را برای جمهوری اسلامی ایجاد کنند؛ خصوصا که این قدرت‌نمایی در ایام محرم از پتانسیل‌های درون‌اجتماعی نیز می‌تواند بهره گیرد.

 

در مقابل، «همدلی» در این خصوص نوشته است: بازگشت خشونت‌های کلامی و فیزیکی به سطح جامعه به بهانه حجاب، می‌تواند ناآرامی‌های پاییز و زمستان سال گذشته را تکرار کند و یک دوقطبی خطرناک دیگری را درباره حجاب در فضای عمومی جامعه شکل دهد و باعث تقابل‌ها و تنش‌های زیادی بین مردم شود.

 

 

به گزارش ایران مامن، در این میان، گروهی بازگشت گشت‌های ارشاد آن هم با نقش‌آفرینی و ترغیب دولت را غیرمنتظره قلمداد کرده‌اند حال آن که از مدت‌ها پیش نشانه‌های آن آشکار بود.

 

«صولت مرتضوی» وزیر کار روز هشتم تیرماه خبر داد: در حوزه عفاف و حجاب در این وزارتخانه ستاد تشکیل شده و دوستان ما در این ستاد در حال تلاش هستند و آن چیزی که در این حوزه وظیفه داریم را به خوبی انجام خواهد داد.

 

همزمان، وزیر علوم اعلام داشت برای اجرای مصوبات قانونی درباره حجاب جدی هستیم و  ساز و کار قانونی برخورد با رفتار‌هایی که قانونی نیست دیده شده است.

 

با چنین اظهاراتی ورود دولت به مقوله برخورد با بی‌حجابی از مدت‌ها پیش مشخص بود و نمایانگر اراده جدی دولتی‌ها در این زمینه است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات