تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مرداد 1402 - 14:04
کد خبر : 18912

بی‌اعتمادی با بوی بنزین

بی‌اعتمادی با بوی بنزین
بر خلاف ادعاهای مربوط به ناترازی سوخت در کشور، وزیر نفت اظهار داشته ذخایر سوخت بنزین امروز ۱۵۰ میلیون لیتر بیشتر از مدت مشابه پارسال است و مشکلی در تأمین بنزین وجود ندارد

بسیاری از مردم هفته‌ها است مترصدند که قبل از «گران شدن بنزین» چند ده لیتر در باک خودرو یا انبارهایشان ذخیره کنند. نگرانی از افزایش احتمالی قیمت بنزین مختص دارندگان وسائل نقلیه نیست چون همه می‌دانند در این صورت همه تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد مگر آن‌هایی که از گرانی ارتزاق کرده و می‌کنند و یادگرفته‌اند چطور در این اقتصاد غیرقابل پیش‌بینی از تهدید فرصت بسازند.

 

همه این‌ها در حالی است که «جواد اوجی» وزیر نفت دیروز و برای چندمین بار در هفته‌های اخیر در حاشیه در نشست شورای پدافند غیرعامل گفت: هیچگونه افزایش قیمتی در سال جاری در دستور کار دولت و مجلس نیست. مردم به شایعات افزایش قیمت بنزین توجه نکنند و هیچ جایگاه بنزینی متوقف نشده است. تعداد کارت‌های جایگاه‌داران را مقداری محدود کردیم. هر خودرو ۲۱۰ لیتر سهمیه بنزین دارد.

 

به گفته وی، ذخایر سوخت بنزین امروز ۱۵۰ میلیون لیتر بیشتر از مدت مشابه پارسال است و مشکلی در تأمین بنزین وجود ندارد.

 

این اظهارات در حالی صورت گرفته که سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت رو یکشنبه اعلام داشته با کارت آزاد جایگاه، در سطح کشور با ۴ مدل روبرو هستیم: ۱۵ لیتری ۲۰ لیتری ۳۰ لیتری و ۴۰ لیتری که نسبت به شهرها متفاوت است. سوختگیری با کارت سوخت شخصی هم با ۳ مدل ۳۰ ۴۰ و ۶۰ لیتر است.در تهران ۲ روز است که محدودیت سوختگیری با کارت آزاد جایگاه ۴۰ لیتر شده است.

 

به گزارش ایران مامن، رسانه‌ها تحلیل‌های متعددی را درباره تحولات بنزینی ارائه داده‌اند که محور بسیاری از آن‌ها بی‌اعتمادی بسیاری به گفته‌های مسئولان است. حتی چندی پیش که به خاطر گرمای هوا و مساله مصرف برق، روزهای پایانی هفته تعطیل شد، این شایعه پراکنده گشت که بنزین در این روزها گران خواهد شد.

 

به گزارش «اعتماد» فارغ از توضیحات «رسمی» که ارایه شده، به نظر می‌رسد بیش از هر چیز، دولت به دنبال «کنترل تقاضا» با روشی غیر از «مکانیزم قیمتی» است. شاید تیم اقتصادی دولت و البته نمایندگان مجلس کمتر از ۶ ماه مانده به یک انتخابات دیگر، به این نتیجه رسیده‌اند که شوک قیمتی بنزین، اثرات ناگواری بر جامعه دارد. بنابراین در شرایطی که مصرف بنزین به نزدیک ۱۲۰ میلیون لیتر در روز هم رسیده، با مکانیزم محدودیت به دنبال «کاهش تقاضا» هستند.

 

 

این روزنامه افزوده است: به گفته مسوولان وزارت نفت، روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف می‌شود اما تولید بنزین حدود ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است. دولت در ماه‌های اخیر دست به افزایش «ظرفیت» برخی پالایشگاه‌ها زده تا به میانگین روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر در روز برسد. اما از گوشه و کنار شنیده می‌شود که مصرف و تولید بنزین در نقطه «سر به سر» قرار دارد. وضعیتی که به‌شدت نگران‌کننده و شکننده است.

 

«ایران اینترنشنال»  هم تحت عنوان «بحران ذخایر استراتژیک بنزین در ایران» و «رسیدنِ ذخایر استراتژیک بنزین به کمتر از چهار روز» مدعی شد وزارت نفت برای جبران ناترازی، توزیع بنزین را به صورت عمدی در برخی مناطق کاهش داده است. همچنین مخاطبان این شبکه در ویدئوهایی که حاکی از صف‌های طولانی خودروها در برخی شهرستان‌ها بود اظهار داشتند کارت آزاد برای ارائه بنزین نیست و تنها با کارت خود فرد بنزین داده می‌شود. قطعا یک خبری است!

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات