تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1402 - 22:53
کد خبر : 19280

مشاجره روی روان مردم

مشاجره روی روان مردم
در میانه کشمکش‌های سیاسی بر سر اوضاع جیب مردم که تاثیرش را روی روح و روان‌شان به شکلی عمیق برجای می‌گذارد باید گفت بر اساس پیمایش ملی سلامت روان در سال ۱۳۹۰ آمار اختلالات روانپزشکی ۲۳.۶ درصد برآورد شده است.

گزارش چند روز پیش روزنامه «هم میهن» درباره اوضاع روانی جامعه نگاه بسیاری را به خود جلب کرد. به نوشته این روزنامه در یک سال گذشته تعداد افرادی که دچار اختلال روانی شده‌اند افزایش یافته و از هر ۵ نسخه ، یکی مربوط به بیماری های اعصاب و روان است.

 

گزارش‌های اینچنینی در کنار انعکاس تصویری مصیبت‌بار از اوضاع اقتصادی قشرهای مختلف فرودست و میانی در رسانه‌های منتقد و مخالف دولت سبب شده تا برخی مطبوعات حامی وارد فاز مقابله شوند. به عنوان مثال روزنامه «کیهان» در یکی دو روز گذشته مدعی شده که اوضاع مردم برخلاف آنچه گفته می‌شود بسیار خوب است چون با سبد پر از کالا جلوی صندوق فروشگاه در نوبت می‌ایستند و با ماشین شخصی به گردش و شمال می‌روند.

 

 

از سوی دیگر، «جام جم» مستقیما گزارش رقیب کارگزارانی خود را زیر سوال برده و نوشته واقعیت جامعه ایرانی را می‌توان در شادمانی‌های پس از پیروزی قهرمانان ورزشی یا جشن‌ها و بزرگداشت‌های ملی و مذهبی به عینه دید و به دنیا نشان داد‌، ‌این تصویر یک ملت افسرده نیست.

 

به نوشته روزنامه صدا و سیما ادعای افسردگی جامعه ایران هم انگار بخشی از یک سناریوی سیاسی است.

 

به گزارش ایران مامن، در میانه این کشمکش‌های سیاسی بر سر اوضاع جیب مردم که تاثیرش را روی روح و روان‌شان به شکلی عمیق برجای می‌گذارد باید گفت بر اساس پیمایش ملی سلامت روان در سال ۱۳۹۰ آمار اختلالات روانپزشکی ۲۳.۶ درصد برآورد شده است.

 

پس از آن در سال ۱۳۹۹ هم پیمایش دیگری انجام شد و بررسی‌هایی صورت گرفت ولی نتایج آخرین پیمایش ملی هنوز استخراج نشده است با این حال رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور چندی پیش اظهار داشته مجموعه ۳۴.۵ درصد از مردم نیازمند خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای فوری هستند.

 

مشکلات روانی در جامعه در سال‌های اخیر به دنبال وقوع و کشدار شدن اپیدمی افزایش یافته است. اردیبهشت ماه امسال بود که مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی بر اساس آمار وزارت بهداشت اظهار داشت حدود ۳۰ درصد افراد جامعه در سال گذشته به نوعی اختلال روانی را تجربه کرده‌اند و این موضوع در افرادی که مبتلا به کرونا بوده یا تجربه کرونا را داشته‌اند معادل ۴۰ درصد بوده است.

 

در کنار همه این‌ها، مشکلات اقتصادی و فشارهای معیشتی عاملی است که بر آسیب‌های اجتماعی دامن زده و از دید کارشناسان و متخصصان مسائل روانشناختی، اختلالات روانی را پیچیده و گسترده‌تر می‌سازد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات