تاریخ انتشار : جمعه 14 مهر 1402 - 20:29
کد خبر : 19339

هوش مصنوعی عمومی؛ مسابقه شگفتی و ترس

هوش مصنوعی عمومی؛ مسابقه شگفتی و ترس
هوش مصنوعی عمومی (A.G.I) صنعتی است که خروجی نهایی آن می تواند ساخت مغزی به مانند مغز انسان یا حتی برتر از آن باشد. امری که می تواند به تغییر جهان و حتی نابودی آن منتهی شود.

اخبار مربوط به هوش مصنوعی و توسعه سریع آن به پای ثابت رسانه‌های جهان تبدیل شده است. کمتر روزی است که در این رابطه خبری جدید منتشر نشود.

 

در یکی از روندهای مربوط به توسعه هوش مصنوعی، شرکت مایکروسافت چندی پیش با انتشار مقاله‌ای درباره یک آزمایش خبرساز به تشریح ابعاد هوش مصنوعی عمومی (A.G.I) پرداخت؛ صنعتی که خروجی نهایی آن می تواند ساخت مغزی به مانند مغز انسان یا حتی برتر از آن باشد. امری که می تواند به تغییر جهان و حتی نابودی آن منتهی شود.

 

زمانی که دانشمندان کامپیوتری شرکت مایکروسافت سال ۲۰۲۲ شروع به آزمایش یک سیستم مرتبط با هوش مصنوعی جدید کردند، از آن خواستند تا معمایی را حل کند که باید به درک شهودی از دنیای فیزیکی مبادرت می کرد. در آن آزمایش از سیستم پرسیده شد: «تصور کنید ما یک کتاب، نُه تخم مرغ، یک لپ تاپ، یک بطری و یک میخ داریم، لطفا پاسخ دهید چگونه آنها را به طور پایدار روی یکدیگر قرار دهیم ؟»

 

 

محققان از پاسخ نبوغ‌آمیز هوش مصنوعی شگفت زده شدند. به جهت اینکه سیستم در پاسخ گفته بود: «تخم مرغ ها را روی کتاب بگذارید و آنها را در سه ردیف و با فاصله از هم بچینید. مطمئن شوید که نشکنند. در ادامه لپ تاپ را روی تخم مرغ‌ها قرار دهید، طوری که صفحه نمایش رو به پایین و صفحه کلید رو به بالا باشد» لپ تاپ به خوبی در محدود های کتاب و تخم‌مرغ‌ها قرار می گیرد و سطح صاف و سفت آن بستری پایدار برای لایه بعدی فراهم می کند.»

 

پیشنهاد هوشمندانه ارائه شده توسط هوش مصنوعی محققان را به این فکر واداشت که احتمالا به نوع جدیدی از هوش مصنوعی دست یافته‌اند. در ماه مارس آن‌ها یک مقاله تحقیقی ۱۵۵ صفحه ای منتشر کردند که در ان استدلال شده بود این سیستم گامی به سوی هوش مصنوعی عمومی (A.G.I) است که به طور خلاصه ماشینی است که قادر است هر کاری را که مغز انسان توانایی آن را دارد انجام دهد. این مقاله در یک مخزن تحقیقاتی اینترنتی منتشر شد.

 

به گزارش ایران مامن، مایکروسافت اولین شرکت بزرگ فن‌آوری است که مقاله ای با چنین ادعای جسورانه‌ای منتشر کرده است. همین امر سبب بروز یکی از جنجالی ترین بحث‌های دنیای فن‌آوری شد. آیا صنعت چیزی شبیه هوش انسانی خواهد ساخت؟. پیتر لی سرپرست تحقیقات مایکروسافت نگرانی خود را از توسعه این صنعت ابراز داشته و به تشریح دلایل خود پرداخته است.

 

گفتنی است مقاله تحقیقاتی مایکروسافت که بسیار بحث‌برانگیز بوده به بحث هوش مصنوعی عمومی پرداخته است. این قلب تحولاتی است که فن‌آوری برای دهه‌ها در تلاش برای رسیدن به آن بوده است؛ یعنی ساخت ماشینی که مانند مغز انسان یا حتی بهتر از آن کار کند. تحولی که می تواند دنیا را تغییر داده و البته که می تواند بسیار خطر ناک باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات