تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 - 19:28
کد خبر : 16044

آموزش و پرورش «مکتب‌خانه‌ای» برای مواجهه با دهه نودی

آموزش و پرورش «مکتب‌خانه‌ای» برای مواجهه با دهه نودی

نحوه برخورد با دهه هشتادی‌ها، تبدیل به دغدغه بلندمدت تصمیم‌گیران سیاسی- فرهنگی کشور شده یا به عبارتی دیگر این‌طور به نظر می‌رسد که «نسل زد»، مطالبات و سبک زندگی که فریاد می‌زند تا حدی توانسته مورد توجه قرار گیرد.   در همین حال، پشت سر این نسلِ کمتر شناخته شد دهه هشتادی، دهه نودی‌ها قرار

نحوه برخورد با دهه هشتادی‌ها، تبدیل به دغدغه بلندمدت تصمیم‌گیران سیاسی- فرهنگی کشور شده یا به عبارتی دیگر این‌طور به نظر می‌رسد که «نسل زد»، مطالبات و سبک زندگی که فریاد می‌زند تا حدی توانسته مورد توجه قرار گیرد.

 

در همین حال، پشت سر این نسلِ کمتر شناخته شد دهه هشتادی، دهه نودی‌ها قرار دارند که بزرگ‌ترینِ آن‌ها هنوز در دبستان درس می‌خواند و وارد مقطع متوسطه نشده است؛ نسلی که بعضا تصاویری از هنجارشکنی‌هایش در شبکه‌های مجازی را دیده‌ایم و از دید بسیاری از جامعه‌شناسان و کارشناسان مسائل آموزشی بیش از دهه هشتادی‌ها باید بابت آن‌ها نگران باشیم.

 

به گزارش ایران مامن، طی چند روز گذشته مسائل مربوط به دانش‌آموزان با توجه به اتفاقاتی که در اردبیل افتاد، نگاه‌های بسیاری را متوجه خود کرد.

 

چند روز پیش وزیر آموزش و پرورش بازداشت دانش‌آموزان در اعتراضات اخیر را به‌نوعی تایید کرد و گفت: دانش آموزان بازداشت شده به کانون های اصلاح و تریبت فرستاده می‌شوند تا از طریق روانشناسان «اصلاح‌» شوند؛ سخنانی که  با واکنش‌های زیادی از سوی افکار عمومی و البته کارشناسان همراه بود؛ منتقدانی که معتقد بودند فرستادن دانش آموزان به مراکز اصلاح و تربیت و مکانی که کودکان و نوجوانان قاتل و بزهکار در آنجا نگهداری می‌شوند، به هیچ عنوان نمی‌تواند گزینه مناسبی در مواجهه با دانش آموزانی باشد که به حکم جوانی، سوالات متعددشان بی‌پاسخی مانده است.

 

این منتقدان با انتقاد از اینکه چرا  وزیر آموزش و پرورش نباید آمار دقیقی از تعداد دانش آموزان بازداشت شده داشته‌باشد یا ارائه دهد، پیگیری وضعیت بازداشت شدگان را از مهمترین وظایف «یوسف نوری» عنوان کردند.

 

وزیر اما چند روز بعد و پس از وقایع مدرسه «شاهد» اردبیل به رسانه‌ها گفت: ما از گل نازک‌تر با دانش‌آموزان حرف نمی‌زنیم. مورد برخورد با دانش‌آموزان را هم ندیده‌ام. بر‌اساس آنچه از مسئولان مربوطه کسب اطلاع کردم، دانش‌آموز بازداشتی و دستگیر شده نداریم.

 

 

هر چند این گفته‌های نوری را برخی گامی به جلو در وضعیت آشفته فعلی عنوان می‌کنند اما در مجموع شرایط آموزش و پرورش ما از مطلوبیت و کارآمدی برخوردار نیست. سرفصل‌های به‌روز و مورد نیازِ فرهنگی، آموزشی، زیست محیطی، بهداشتی، تربیت‌بدنی و … را که کم داریم یا نداریم هیچ، برای تربیت دانش آموزان به سبکی که حاکمیت می‌خواهد هم امکاناتی به چشم نمی‌خورد.

 

به گزارش «آرمان امروز» کمبود مشاور و مربی بهداشت در مدارس در کنار کمبود معلم احساس می‌شود، طبق دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی در مدارس دولتی عادی به ازای هر ۱۵ نفر دانش‌آموز یک ساعت مشاور اختصاص می‌یابد.  بیشترین میزان بازنشستگی معلمان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صورت پذیرفت. در این سال‌ها تعداد ۳۸ هزار و ۹۰۲ نفر معلم و ۲هزار و ۱۸۶ نفر نیروی کیفیت بخشی (مربی بهداشت، مشاور مدارس و… ) بازنشسته شدند؛ به دلیل کمبود نیرو در واقع ما مشاور پرورشی و تربیتی در مدارس نداریم، تاثیر یک مشاور در مدرسه‌ای با ۴۵۰ دانش‌آموز به نوعی صفر است و برای اجرای درست آموزش‌ها به کودکان و نوجوانان نیازمند مشاوران متخصص و تحصیل‌کرده هستیم.

 

در کنار همه این‌ها باید نحوه «آموزش مکتب‌خانه‌ای» دروسی مانند قرآن و هدیه‌های آسمان را قرار داد که از دید برخی صاحب‌نظران مسائل آموزشی، فقط روی کمیّت آن کار و تلاش شده بیشترین حجم مفاهیم را بدون توجه به توان ذهنی و جذابیت دروس منتقل و حتی تحمیل کند.

 

 

درباره دروس مذهبی و تربیت دینی دانش‌آموزان، حداقل بسترسازی در کتاب‌های درسی به چشم می‌آید و چینش و طراحی آموزش به گونه‌ای است که برخی هشدار می‌دهند ممکن است باعث دلزدگی و حتی گریزانی دانش‌آموزان از این سرفصل‌ها شده و تاثیراتی وارونه را به بار آورد.

 

 

جمیع این اوضاع، تحول دیدگاه‌های حاکم بر راهبردهای آموزشی و دگرگونی نگاه مکتب‌خانه‌ای را ضروری‌تر از هر زمانی به تصویر می‌کشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات