تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 13:21
کد خبر : 19538

یک برش از بچه‌دار شدن

یک برش از بچه‌دار شدن
در کنار رواج سبک‌های تازه زندگی که تمایلی به چندفرزندی یا اصلا بچه‌دار شدن در آن به چشم نمی‌خورد، مسائلی مانند افزایش ناباروری و تنگناهای شدید معیشتی پیش روی بسیاری از خانوارها اجازه تصمیم‌گیری در این زمینه را نمی‌دهد

یکی از آخرین مسائلی که باعث شد چالش‌های فرزندآوری و فرزندپروری و نیز هزینه‌هایش مورد توجه قرارگیرد، کمبود شیرخشک بود که صدای بسیاری را در هفته‌های اخیر درآورد.

 

سازمان غذا و دارو میانه مهرماه اعلام کرد شیرخشک عادی در داروخانه‌ها فقط با کد ملی و تاریخ تولد عرضه می‌شود تا از قاچاق جلوگیری شود. این در حالی است که شیر خشک یکی از اولیه‌ترین و ارزان‌‍ترین کالاهای مورد نیاز نوزادان است.

 

به گزارش ایران مامن، در این شرایط بسیاری از کارشناسان حوزه جمعیت می‌گویند در کنار رواج سبک‌های تازه زندگی که تمایلی به چندفرزندی یا اصلا بچه‌دار شدن در آن به چشم نمی‌خورد، مسائلی مانند افزایش ناباروری و تنگناهای شدید معیشتی پیش روی بسیاری از خانوارها اجازه تصمیم‌گیری در این زمینه را نمی‌دهد؛ وضعیتی که یکی از نشانه‌های آن افزایش سن باروری و به تبع آن کاهش میزان فرزندآوری است.

 

 

بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان ثبت احوال کشور بر اساس آمارهای موجود در پایگاه جمعیت این سازمان، میانگین سن مادر در نخستین فرزندآوری در کل کشور در ۶ ماهه نخست امسال ۲۷.۴ سال بوده است. بر اساس این گزارش مقدار شاخص در نقاط شهری ۲۸.۱ سال و در نقاط روستایی ۲۴.۴ سال است.

 

آمار عمومی در این زمینه می‌گوید میانگین سن مادری در دهه ۹۰ حدود ۱.۱ درصد افزایش یافته و در سال‌های اخیر به ویژه در مناطق شهری هم تداوم این روند مشهود است.

 

از سوی دیگر و همچنان که اشاره شد هزینه‌های تولد فرزند سرسام‌آور است. «آرمان امروز» در گزارشی برآوردی ۱۵۰ میلیون تومانی از این هزینه‌ها داشته و نوشته است: براساس محاسبات صورت گرفته از قیمت خرده‌فروشی‌ها، برای زوج‌هایی که فرزند تا یک‌سال دارند و البته تعرفه درمانی بیمارستان‌ها، کمترین هزینه برای بچه‌دار شدن از زمان بارداری تا یک‌ماهگی حدود ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود. بیشترین هزینه نیز تا ۳۰۰میلیون تومان برآورد شده که می‌تواند تا ۴۰۰ میلیون تومان (بسته به انتخاب والدین) افزایش یابد.

 

این هزینه شامل انواع آزمایش‌ها و معاینات دوره‌ای (فرض بر این است که مادر و جنین مشکل حادی ندارند و تنها چکاپ ماهانه برای‌شان ضروری است)، مواد خوراکی شامل شیرخشک، انواع ویتامین و برخی داروها و سیسمونی حداقل تا ۶ ماهگی و به دور از خرید وسایل غیرضروری است.

 

این در حالی است که مبلغ تسهیلات فرزندآوری، به ازای فرزند اول، ۳۰ میلیون تومان تعیین شده که به ازای هر فرزند بیشتر ۳۰ میلیون دیگر به آن اضافه می‌شود و به عنوان مثال برای فرزند چهارم به ۱۲۰ میلیون تومان می‌رسد که اعلام شده بازپرداخت آن با نرخ سود ۴ درصدی صورت می‌گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات