تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 18:45
کد خبر : 19609

در بیمارستان‌های غزه چه می‌گذرد؟

در بیمارستان‌های غزه چه می‌گذرد؟
بیانیه جامعه پزشکان اسرائیلی شگفتی بسیاری را برانگیخته که در آن بمباران بیمارستان‌های غزه مورد تشویق قرار گرفته است

سخنگوی سازمان بهداشت غزه یکشنبه شب هشدار داده بود اگر سوخت بیمارستان‌های جنوب این منطقه تأمین نشود، پزشکان پس از ۴۸ ساعت قادر به ارائه خدمات به بیماران نخواهند بود.

 

به گفته وی، اسرائیل اجازه تحرک و جابه‌جایی بین ساختمان‌های مرکز پزشکی «الشفا» را نمی‌دهد و همچنین نمی‌گذارد که خودروهای امداد ‌و نجات برای انتقال بیماران و مجروحان به بیمارستان بیایند. بیش از ۱۰۰ جان باخته در بیمارستان شفا داریم و بوی اجساد همه بخش‌های آن را برداشته است.

 

همزمان، بزرگترین و هم‌چنین دومین بیمارستان بزرگ غزه یعنی الشفاء و «القدس» اعلام کردند که فعالیت خود را متوقف می‌کنند. هر روز تعداد بیشتری کشته و زخمی می‌شوند، اما نیمی از بیمارستان‌های منطقه اکنون از کار افتاده‌اند، مکان‌های کمتری برای مجروحان وجود دارد.

 

 

به گزارش «الجزیره» مدیر بیمارستان «کمال عدوان» اعلام کرده است که فعالیت این بیمارستان هم بر اثر بمباران‌ها متوقف شده، در حالی که بیش از ۵ هزار آواره در داخل بیمارستان پناه گرفته‌اند.

 

به گزارش ایران مامن، جمعه گذشته بود که رسانه‌های عربی از تعطیلی کامل بیمارستان «اندونزی» در غزه بر اثر قطعی برق در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به اطراف آن خبر داده بودند. پس از آن سازمان بهداشت غزه اعلام کرد که به دلیل وخامت اوضاع و همچنین هدف قرار دادن وسایل نقلیه حمل پیکر شهدا توسط صهیونیست‌ها، مجبورند که شهدا را در کنار بیمارستان به صورت دسته جمعی دفن کنند.

 

با وجود اخباری و تصاویری که از حملات مستقیم اسرائیلی‌ها به بیمارستان‌های غزه منتشر می‌شود ارتش صهیونیستی مدعی شده ۳۰۰ لیتر سوخت را برای مصالح پزشکی فوری بیمارستان شفا در شهر غزه عرضه کرده، اما حماس مانع آن شده که این مرکز پزشکی آن را دریافت کند. البته رئیس بخش جراحی این بیمارستان گفته ۳۰۰ لیتر سوخت ارائه شده توسط اسرائیل تنها برای تامین نیم ساعت برق این بیمارستان کافی است.

 

 

تارنمای «بی بی سی» به نقل از «مروان ابوسعده» نوشته در ۳۰ روز گذشته کارکنان بیمارستان شفا مجبور به حفر چهار گور دسته جمعی برای بیماران ناشناس شده‌اند، در حالی که ۱۰۰ جسد دیگر در حال حاضر در فضای باز خارج از بخش اورژانس وجود دارد.

 

در حالی که فلسطینی‌ها روز شنبه، از محاصره سه بیمارستان الشفا و نیز «رنتیسی» و «العیون» خبر داده بودند، «وال‌استریت جورنال» همزمان گزارش داد که فعالیت ارتش اسرائیل دست‌کم در اطراف یکی از بیمارستان‌ها احتمالا با هدف دستیابی به شماری از اسرائیلی‌های ربوده‌شده به غزه، در دست انجام است.

 

در میانه گزارش‌های متعدد، سازمان جهانی غذا اعلام کرده که گزارش‌هایی در خصوص کشته شدن شمار زیادی از اهالی غزه در حمله هوایی اسرائیل به ساختمان وابسته به سازمان ملل در این منطقه منتشر شده است.

 

پیش از این معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه نیز با بیان اینکه حمله به مراکز درمانی غزه و قطع آب و برق و غذای آن ها از سوی اسرائیل، قابل توجیه نیست، گفته بود که شلیک به بیماران و غیر نظامیان در غزه که تلاش می‌کنند از محل درگیری‌ها دور شوند، اقدامی غیر قابل قبول است و باید به آن پایان داده شود.

 

«مارتین گریفیتس» تاکید کرده بود که بیمارستان های غزه باید در امنیت باشند و از تبدیل آنها به صحنه درگیری خودداری شود.

 

 

در تحولی مرتبط، «فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آژانس کار و امداد سازمان ملل (آنروا) هم در سخنانی وضعیت زندگی ساکنان نوار غزه در سایه حملات اسرائیل را شوکه کننده ارزیابی کرد.

 

فیلیپ لازارینی در اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض اعلام کرد، ۱۰۱ نفر از کارکنان فلسطینی آنروا در غزه جان باختند. به گفته وی، شرایط مجتمع پزشکی الشفاء خطرناک است و در حال حاضر تنها یک سوم مراکز بهداشتی در غزه فعال هستند.

 

کمیسر کل آنروا بیان داشته زندگی در غزه شوه کننده است، پناهگاه‌های آژانس پر است و ساکنان احساس می کنند که توسط اعراب، مسلمانان و جهان رها شده‌اند. باید در غزه آتش‌بس فوری برقرار شود و کمک‌ها بدون قید و شرط ارسال شوند.

 

در مقابل، بیانیه جامعه پزشکان اسرائیلی شگفتی بسیاری را برانگیخته که در آن بمباران بیمارستان‌های غزه مورد تشویق قرار گرفته و در بخشی از آن آمده است: ساکنان غزه که مناسب دیدند بیمارستان‌ها را به لانه‌های تروریستی در تلاش برای سوء استفاده از ارزش های غربی تبدیل کنند و اکنون مسئول نابودی خود هستند. حمله به مقرهای تروریستی واقع در داخل بیمارستان حق و حتی وظیفه ارتش اسرائیل است!

 

در یکی از شدیدترین حملات به بیمارستان‌های غزه، شامگاه سه شنبه ۲۵ مهرماه (۱۷ اکتبر ۲۰۲۳) حدود ساعت ۱۹:۰۰ به وقت محلی، بیمارستان «الاهلی المعمدانی» غزه هدف حمله قرار گرفت که به شهادت صدها تن انجامید. آمار اولیه اعلامی سازمان بهداشت غزه ۴۷۱ کشته بود، اما بعدا از تعداد بالاتر از ۱۰۰۰ تن هم صحبت شد تا مقدمه‌ای باشد بر جنایاتی که در روزهای اخیر تاریخ را به شگفتی واداشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات