تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 - 22:41
کد خبر : 19842

دلایل مواضع ضدایرانی روس‌ها؛ ترس از فردای بعد از جنگ اوکراین

دلایل مواضع ضدایرانی روس‌ها؛ ترس از فردای بعد از جنگ اوکراین
برخی تحلیلگران رفتارهای مسکو را در چارچوب زمینه‌سازی برای ورود به عصر پساجنگ اوکراین مورد بررسی قرار می‌دهند؛ جایی که مسکو تصور می‌کند در آن ایران به دلیل نیاز به اقلامی مانند سوخوهای روسی و آلوده شدن در جنگ اوکراین که تنش‌ها میان تهران و غرب را افزایش داده به هیچ قیمتی از کرملین رویگردان نخواهد شد خصوصا اینکه «شرق‌گرایی» تبدیل به ریل اصلی سیاست خارجی ایران شده است

نشست وزرای خارجه مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه چهارشنبه گذشته بیست و نهم آذرماه (۲۰ دسامبر) با حضور «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مراکش برگزار شد.

 

در جریان این اجلاس، روسیه در کمتر از شش ماه برای دومین بار در همراهی با کشورهای عربی و به ویژه امارات متحده عربی، علیه تمامیت ارضی ایران در خصوص جزایر سه‌گانه، موضع‌گیری کرد.

 

مجمع همکاری عرب و روسیه در نشست مراکش خواستار حل مناقشه جزایر سه گانه از راه مذاکره یا ارجاع به دیوان بین‌المللی شد و در مقابل وزارت امور خارجه باز هم اعلام کرد ایران موضوع جزایر سه‌گانه را غیرقابل مذاکره می‌داند.

 

بعد از اصرار روس‌ها به حمایت از ادعاهای ضدایرانی اماراتی‌ها بسیاری حتی ستایشگران مسکو و معتقدان به شراکت خدشه‌ناپذیر و استراتژیک ایران و روسیه حملاتی بی‌سابقه را روانه کرملین کردند.

 

«علی‌اکبر ولایتی» مشاور امور بین‌الملل رهبری در یادداشتی نوشت «روسیه به همان چاله‌ای افتاد که چندی پیش چین به درون آن افتاد» و گفت که ادامه ادعاهای امارات درمورد جزایر سه‌گانه منجر به بی‌ثبات شدن منطقه خواهد شد. همچنین ایران اجازه عملی شدن ادعاهای باطل درخصوص خلیج‌فارس را هرگز نخواهد داد. پس از ولایتی، «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز موضعی گرفت تا نشان دهد ایران به‌سادگی از کنار این موضوع نخواهد گذشت.

 

 

خرازی در دیدار «کازوتوشی آیکاوا» سفیر ژاپن در تهران به جزایری که روسیه پس از جنگ جهانی دوم به سرزمین خود منضم کرد و ژاپن آن را «اشغالی» می‌داند، اشاره کرد و بهترین راه برای «حل‌وفصل اختلافات ارضی» بین ژاپن و روسیه بر سر جزایر چهارگانه را «مذاکره مستقیم بین دو کشور» دانست. کمی بعد هم «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، در کنفرانس مطبوعاتی با همتای عمانی خود، ضمن تاکید بر عدم تعارف با هیچ طرفی درخصوص «استقلال و تمامیت ارضی ایران» از احضار سفیر روسیه به وزارت خارجه خبر داد تا در نهایت کاردار این کشور عصر امروز احضار شود.

 

«محسن رضایی» دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هم توئیت زد: بارها گفته‌ایم که ‎جزایر سه‌گانه قابل مذاکره نیست. ادامه زیاده‌خواهی امارات به نفع آن‌ها نیست و تبعات دارد. مداخلات غیردوستانه روسیه درباره تمامیت ارضی ‎ایران نباید تکرار شود. جزایر سه‌گانه، شبه‌جزیره کریمه نیست!

 

به گفته «سیدمحمد صدر» دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، روسیه و چین به‌خاطر منافع خودشان به تمامیت ارضی ایران ضربه می‌زنند. اگر این رفتار مسکو ادامه پیدا کند سفیر روسیه باید از ایران اخراج شود.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی هم اظهار داشته  باید عمل متقابلی نسبت به اقدام روسیه درباره جزایر سه‌گانه انجام داد . وقتی اشتباهی تکرار می‌شود عمدی بودن آن تقویت می‌شود؛ مسکو دیگر مثل دفعه قبل نمی‌تواند بگوید که بیانیه را نخوانده و یا اطلاعی از این بند جنجالی نداشته است.

 

به گفته «فداحسین مالکی» دیگر عضو این کمیسیون، تاریخ نشان داده روس‌ها هرجایی لازم باشد پشت ما را خالی می‌کنند. این‌که همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد روس‌ها بگذاریم کار درستی نیست.

 

در قیاس با روزنامه «ایران» که نوشته  اقدام روسیه علیه جزایر سه‌گانه «تنها یک بند از بیانیه است»، روزنامه «کیهان» حملاتی بی‌سابقه را نثار روس‌ها کرده و نوشته است: «اقدام دولت روسیه غیر از نفاق و دورویی در سیاست خارجی این کشور چه نام دیگری می‌تواند داشته باشد؟ … روسیه از اسناد فراوانی که بر حاکمیت قطعی و بلا منازع ایران بر جزایر سه‌گانه حکایت می‌کند، با خبر است. و از این روی اقدام دولت روسیه اگر هم خطا باشد، بوی خیانت می‌دهد

 

به گزارش ایران مامن، ورای این اظهارنظرها و واکنش‌ها، برخی تحلیلگران رفتارهای مسکو را در چارچوب زمینه‌سازی برای ورود به عصر پساجنگ اوکراین مورد بررسی قرار می‌دهند؛ جایی که مسکو تصور می‌کند در آن ایران به دلیل نیاز به اقلامی مانند سوخوهای روسی و آلوده شدن در جنگ اوکراین که تنش‌ها میان تهران و غرب را افزایش داده به هیچ قیمتی از کرملین رویگردان نخواهد شد خصوصا اینکه «شرق‌گرایی» تبدیل به ریل اصلی سیاست خارجی ایران شده است.

 

 

از دید روس‌ها در این شرایط باید دنبال شرکایی جدید برای پیگیری منافع امنیتی و اقتصادی بود و مانند چینی‌ها سرمایه‌گذاری ویژه‌ای را برای جذب اعراب به انجام رساند.

 

و اما در توصیف شرایط پساجنگ، «استیون هال» یکی از مقامات ارشد سابق سازمان سیا، در مصاحبه با «سی.ان.ان» اظهار داشته به نظر می رسد «ولادیمیر پوتین» عامدانه در تلاش است تا انتظارات عمومی از پیروزی روسیه در اوکراین را کاهش دهد. برای درک مواضع پوتین بایستی به تاریخ روسیه رجوع کنیم. واقعیت این است که بسیاری از رهبران روسیه بعد از شکست در جنگ یا بن بست در یک حمله قدرت خود را از دست داده اند.

 

به باور این مقام سابق اطلاعاتی، پوتین از این مسئله آگاهی دارد و با علم به اینکه آنها برنده جنگ نخواهند بود، به یک تساوی یا توقف طولانی مدت جنگ می‌اندیشد تا بتواند جایگاه تضعیف شده خود را مستحکم سازد. به باور هال نشانه‌های متعدد دیگری وجود دارد که نشان می دهد او در تلاش است مردم را برای چنین تغییری آماده کند و بستر را برای دوره بعد از جنگ اوکراین آماده کند.

 

کرملین انتظار داشت پس از آغاز تهاجم خود در فوریه ۲۰۲۲، کنترل کامل اوکراین را به سرعت در دست بگیرد، اما این نبرد به یک جنگ فرسایشی طاقت فرسا در سرزمین هایی تبدیل شده که روسیه در جنوب و شرق اوکراین اشغال کرده است. طبق گزارش‌ها، پوتین تا اواخر سال گذشته معتقد بود روسیه با وجود یک سری شکست‌ها همچنان می‌تواند کنترل بیشتر مناطق اوکراین را در دست بگیرد، اما مقامات اطلاعاتی آمریکا اخیراً به کنگره گفتند که او در حال حاضر به اهداف کوچک در این نبرد رضایت خواهد داد.

 

مشخص نیست پوتین چه چیزی را می تواند به عنوان یک پیروزی به روس ها بفروشد اما با توجه به هزینه هنگفت درگیری برای روسیه از نظر تلفات و قدرت اقتصادی، یک بن بست یا درگیری متوقف شده احتمالاً نتیجه ناامیدکننده ای خواهد بود. شکست در اوکراین و اخراج نیروهای روسی، می تواند باعث هرج و مرج داخلی در روسیه شده و کسانی را که به دنبال به چالش کشیدن قدرت پوتین هستند، جسورتر کند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات