تاریخ انتشار : سه شنبه 12 دی 1402 - 18:22
کد خبر : 19947

کریسمس؛ از دهن‌کجی سیاسی تا دماسنج اقتصادی

کریسمس؛ از دهن‌کجی سیاسی تا دماسنج اقتصادی
برخی هم کریسمس را علاوه بر شاخصی برای تغییرات فرهنگی و اجتماعی، متر و معیاری برای سنجیدن اوضاع اقتصادی دیده‌اند.

کریسمس با وجود ماهیت فرهنگی-مذهبی و از آن مهم‌تر، جنس هویتی آن برای دنیای غرب و حتی بسیاری از کشورهای غیرغربی، گاه رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد. به عنوان مثال امسال اوکراینی‌ها به دلیل دهن‌کجی به روس‌های ارتودکس که کریسمس را بر اساس تقویم ژولینی در ۷ ژانویه جشن می‌گیرند، به گاه‌شمار میلادی یا گریگوری روی آوردند تا برای اولین بار ۲۵ دسامبر را کریسمس اعلام کنند.

 

 

گاهی هم کریسمس نمود تغییرات مدنی می‌شود از جمله در کشور خودمان که شب میلاد حضرت مسیح (ع) تعدادی از جوانان و نوجوانان اصفهانی به  سمت  کلیسای تاریخی وانک هجوم بردند و پشت درهای بسته آن شعار می‌دادند «عیسی درو وا کن!»؛ رویدادی که عده‌ای آن را ناشی از شور جوانی دانستند و گروهی عقده‌گشایی و بعضی هم مصداق وندالیسم فرهنگی.

 

 

به گزارش ایران مامن، در این میان، برخی هم کریسمس را علاوه بر شاخصی برای تغییرات فرهنگی و اجتماعی، متر و معیاری برای سنجیدن اوضاع اقتصادی دیده‌اند.

 

به نوشته «ابتکار»، شواهد بازار حاکی از آن است که هر سال در تهران تعداد زیادی از افراد غیرمسیحی برای خرید لوازم کریسمس اقدام می‌کنند؛ اقدامی که به‌نظر می‌رسد بیشتر با تمایلات تجمل‌گرایی انجام می‌شود.

 

گزارش‌ میدانی خبرنگار «اقتصاد ۲۴» نشان می‌دهد این روز‌ها بازار اقلام مرتبط با جشن کریسمس پررونق است و در کنار این تزئینات مهم و مخصوص این جشن، بازار‌های دیگر هم تحت تأثیر قرار گرفته است.

 

 

بررسی‌های میدانی در خیابان میرزای شیرازی تهران که بازار اصلی فروش اقلام مربوط به جشن کریسمس است، می‌گوید درخت کریسمس در ابعاد مختلف ۶۰ سانتی‌متر تا دو متر،  بین ۸۸۰ هزار تومان تا ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد و درخت‌های مینیاتوری هم حدود ۲۷۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌‌شود. همچنین عروسک بابانوئل در ابعاد کوچک تقریبا ۲۶۰ هزار تومان قیمت دارد، اما قیمت عروسک‌های بزرگ بسته به ابعاد آن از یک میلیون تا ۱۳ میلیون تومان است.

 

 

درخت کریسمس در سال‌های اخیر بیشترین افزایش قیمت را در بین اقلام کریسمس داشته است. بر این اساس در سال ۱۳۹۶ بالاترین قیمت درخت کریسمس بیش از یک میلیون تومان بوده است. در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز گران‌ترین درخت کریسمس در ابعاد بزرگ به ترتیب حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و پنج میلیون تومان قیمت داشت. به عبارتی قیمت این کالای مهم جشن کریسمس نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود ۱۳.۸ برابر و نسبت به سال ۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۳.۸ و ۲.۷ برابر شده است.

 

مرتبط:

تدارک هم‌وطنان مسیحی برای جشن سال نو

بلغاری‌ها و آداب و رسوم شگفت‌انگیز کریسمس

 

این رسانه به نقل از یک فروشنده لوازم کریسمس نوشته است: یک خانواده برای تکمیل تم کریسمس و لوازم لازم جهت برگزاری یک جشن باید حدود ۷۰۰-۸۰۰ میلیون تومان هزینه کنند که قطعاً صرف این رقم برای همه خانواده‌ها در طبقات مالی مختلف یکسان نیست. هستند خانواده‌هایی که با ۱۰۰- ۱۵۰ میلیون تومان یک جشن معمولی با تم بسیار جزئی برگزار می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات