تاریخ انتشار : جمعه 15 دی 1402 - 19:22
کد خبر : 19956

انفجارهای تروریستی کرمان؛ به نام داعش و به کام اسرائیل

انفجارهای تروریستی کرمان؛ به نام داعش و به کام اسرائیل
از دید طیفی از ناظران هر چند داعش مسئولیت این حوادث را برعهده گرفته و نحوه عملیات تروریستی مطابقت زیادی با اقدامات مسبوق به سابقه تروریست‌های تکفیری دارد اما نمی‌توان نقش اسرائیلی‌ها را نادیده گرفت.

دو انفجار مرگبار در چهارمین سالگرد سردار سلیمانی که بعد از ظهر چهارشنبه سیزدهم دی‌ماه و در مسیرهای منتهی به گلزار شهدای کرمان رخ داد، ده‌ها تن را قربانی عملیات تروریستی کرد که از نظر شمار کشته‌شدگان و مجروحان در دهه‌های گذشته کم‌سابقه بود.

 

به گزارش روز جمعه خبرگزاری «تسنیم» آمار نهایی شده ۸۹ شهید حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان در چهارمین سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اعلام شد.

 

«ایرنا» درباره ترکیب سنی، جنسیتی و تابعیتی ۸۹ قربانی این حمله تروریستی نوشت: ۱۲ نفر آنان زیر ۱۵ سال هستند. همچنین ۵۶ شهید مرد و ۳۳ نفر زن و ۱۲ نفر از شهیدان نیز از اتباع افغانستان بوده‌اند.

 

 

به گزارش ایران مامن، معاون امنیتی سیاسی وزیر کشور عصر روز جمعه و پس از تشییع گروهی از قربانیان در کرمان اظهار داشت: در حادثه تروریستی چهارشنبه افراد مختلفی را سربازان گمنام امام زمان در ۵ شهر و ۵ استان دستگیر کرده اند که این عوامل پشتیبان و مرتبط با این حادثه هستند که در ساعات آینده گزارش مشروح آن توسط دستگاه های امنیتی اعلام می شود.

 

پیش از این اما رسانه داعشی‌ها مسئولیت این عملیات را برعهده گرفت و مدعی شد دو نفر از نیروهایش دست به اقدام انتحاری در کرمان زده‌اند.

 

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز به نقل از یک منبع آگاه خبر داد: بررسی صحنه انفجار گلزار شهدای کرمان در ساعات اولیه، حکایت از عملیات بمب‌گذاری با بسته‌های انفجاری داشت اما بررسی شواهد و قرائن از جمله فیلم دوربین‌های مداربسته نشان می دهد که قطعا انفجار اول در نتیجه اقدام عامل انتحاری بوده است.

 

 

با وجود این و در ساعات پرالتهاب پس از حادثه، نام اسرائیل به عنوان متهم ردیف اول عملیات تروریستی کرمان مطرح شد. به گزارش پژوهش ایرنا وقوع حوادث کرمان بلافاصله بعد از ترور «سیدرضی موسوی» از مستشاران باسابقه ایران در سوریه و سپس «صالح العاروری» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در لبنان باعث شد تا نگاه‌ها طبیعتا به سمت تل‌آویو در آمریت یا عاملیت وقایع تروریستی گلزار شهدای کرمان دوخته شود. این در حالی بود که شبکه‌های معاند یکصدا و به شکلی عجیب کوشیدند استدلال‌هایی را فراهم سازند تا این اتهام را از رژیم صهیونیستی دور کنند.

 

البته همزمان با اتهام‌زدایی از صهیونیست‌ها در این رسانه‌ها، موج خبری نیز به ویژه در رسانه‌هایی مانند «صدای آمریکا» به راه افتاد تا با استناد به برخی اظهارنظرها در فضای مجازی بگویند «کار کارِ جمهوری اسلامی است»!

 

در میان حواشی گوناگون مربوط به این رخداد از جمله داغ شدن هشتگ‌هایی مانند «پاسخ سخت باذن الله» (بخشی از پیام رهبر انقلاب)، انتقادهای پرشمار از دستگاه‌های امنیتی به خاطر وقوع عملیات تروریستی و واکنش‌های متفاوت به این رخداد که حتی سبب دستور دادستانی کل کشور جهت برخورد با افرادی شد که حرمت‌ شهدای حادثه تروریستی کرمان را می‌شکنند، عاملیت حوادث کرمان موضوعی بود که مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

 

از دید طیفی از ناظران هر چند داعش مسئولیت این حوادث را برعهده گرفته و نحوه عملیات تروریستی مطابقت زیادی با اقدامات مسبوق به سابقه تروریست‌های تکفیری دارد اما نمی‌توان نقش اسرائیلی‌ها را نادیده گرفت.

 

از این منظر، با توجه به شرایط کنونی منطقه به خصوص انتقام‌جویی صهیونیست‌ها پس از شروع «طوفان الاقصی»، سران تل‌آویو بیشترین انگیزه را برای تحرکات اینچنینی دارند و بارها خواسته‌شان برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی در داخل خاک ایران، تحریک تهران برای بروز واکنشی جدی و متعاقب آن درگیر کردن ایران با آمریکایی‌ها در منطقه را علنی ساخته‌اند به خصوص در شرایطی که نیروهای نظامی آمریکا در روزهای گذشته وارد فاز برخورد با گروه‌های مقاومت در کشورهایی چون عراق و یمن شده‌اند.

 

برخی حتی با استناد به برخی شواهد مبنی بر ارتباط صهیونیست‌ها با گروه‌های تکفیری مانند انتقال عناصر مجروح «جبهه النصره» به اراضی اشغالی در روزهای اوج جنگ در سوریه می‌گویند بعید نیست داعش تنها عاملیت اجرای طرحی اسرائیلی در حوادث کرمان را بر عهده داشته یا حتی بدون نقش داشتن در آن مسئولیتش را اعلام کرده است.

 

این گمانه‌زنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای گذشته صحبت‌های متعددی درباره نقش سردار سلیمانی در تجهیز حماس و گروه‌های مقاومت در غزه مطرح شده و به عبارتی همانقدر که داعشی‌ها برای انتقام‌جویی انگیزه داشته‌اند بیش از آن در تل‌آویو سران رژیم صهیونیستی به فکر انجام عملیات تروریستی بوده‌اند.

 

 

چند روز پیش بود که «نفتالی بنت» نخست وزیر پیشین اسرائیل در مقاله ای در روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» اذعان کرد در سال ۲۰۲۲، این رژیم دستور عملیات خرابکارانه در خاک ایران را صادر کرده است؛ افشاگری که به شدت با حملات «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر کنونی روبرو و بنت به افشای اسرار اطلاعاتی و امنیتی متهم شد.

 

در این شرایط و در حالی که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها سران تل‌آویو را از هرگونه برخورد و درگیری مستقیم با ایران و تحریک تهران بر حذر داشته‌اند، شاید عملیات تروریستی کرمان را بتوان حلقه‌ای از زنجیره ترورهای اخیر که در لبنان و سوریه رخ داده به حساب آورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات