تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402 - 15:03
کد خبر : 20120

بوی درگیری و بلوای دلار

بوی درگیری و بلوای دلار
با توجه به ملاحظات انتخاباتی، حرکت به سمت برخورد با ایران با توجه به مواضع رسمی که تهران در پیش گرفته به معنای زدن مهر تایید بر ادعاهای رقبای جمهوریخواه مبنی بر اشتباه بودن سیاست دموکرات‌ها در قبال جمهوری اسلامی است و بایدن پیر و محافظه‌کار هم زیر بار تبعات آن نخواهد رفت.

در پی حمله پهپادی بامداد یکشنبه ( ۲۸ ژانویه) به «برج ۲۲» آمریکا در مرز اردن با سوریه که کتائب عراق مسئولیت آن را برعهده گرفته، سه نظامی آمریکایی کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شدند تا دولت دموکرات «جو بایدن» در سال انتخابات با یکی از دشوارترین شرایط مواجه شود.

 

 

جمهوریخواهان و «دونالد ترامپ» اصلی‌ترین تهدید پیش روی بقای دموکرات‌ها در کاخ سفید، بایدن را به مماشات با جمهوری اسلامی ایران متهم می‌کنند و در مقابل مقامات دولتی واشنگتن مدعی‌اند هر چند تهران حامی گروه‌های ضدآمریکایی در منطقه است و حمله با پهپاد شاهد ساخت ایران انجام شده اما قصد رویارویی با جمهوری اسلامی را ندارند و در عوض مترصد وارد آوردن سنگین‌ترین ضربه در مناسبت‌ترین زمان به نیروهای یادشده‌اند.

 

از سوی دیگر و در حالی که برخی مقامات امنیتی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران اعلام داشته‌اند حملات مرگبار دو روز پیش ارتباطی با تهران ندارد، برخی بوی درگیری را شنیده یا دست کم کوشیده‌اند بوی باروت را در منطقه پیرامون ایران استشمام کنند و نتیجه این که دلار به عنوان شاخص اوضاع اقتصادی کشور و جامعه دوباره افسار پاره کرده و به گزارش برخی رسانه‌ها به سمت ۶۰هزار تومانی شدن می‌رود.

 

به گزارش «اسکای نیوز» پنتاگون فهرستی از گزینه‌ها شامل حمله به مواضع سپاه پاسداران خارج از ایران یا برخی منافع سپاه در داخل ایران را ارایه داده است. بر اساس این گزارش، ساعاتی پس از حمله پهپادی روز یکشنبه گروه مقاومت اسلامی عراق به برج ۲۲ اردن، مشاوران نظامی بایدن طیفی از گزینه‌ها شامل اقدامات نمادین و مجازات‌های شدید را به او ارایه دادند و بایدن در حال بررسی عوامل ژئوپولتیکی این گزینه‌ها و ملاحظات سیاست داخلی است.

 

 

از سوی دیگر «اکونومیست» گزارش داده بایدن اکنون تحت فشار‌های سیاسی فزاینده ای، به ویژه از سوی جمهوریخواهان، برای برداشتن گام‌های قوی‌تر علیه ایران قرار گرفته است. یک دیپلمات سابق بریتانیایی در خاورمیانه می‌گوید: «این یک کابوس برای بایدن است. رگبار خزنده حملات نامتقارن و نیابتی ایران سرانجام به او هم خورده است»

 

به گزارش ایران مامن، با توجه به ملاحظات انتخاباتی، حرکت به سمت برخورد با ایران با توجه به مواضع رسمی که تهران در پیش گرفته به معنای زدن مهر تایید بر ادعاهای رقبای جمهوریخواه مبنی بر اشتباه بودن سیاست دموکرات‌ها در قبال جمهوری اسلامی است و بایدن پیر و محافظه‌کار هم زیر بار تبعات آن نخواهد رفت.

 

بنابر این و از دید بسیاری از کارشناسان مسائل منطقه، انتظار می‌رود پاسخ آمریکا معطوف به گروه‌های مقاومت به ویژه در عراق و یمن باشد و در روزهای آینده شاهد حملات پرحجمی به مواضع این گروه‌ها باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات