تاریخ انتشار : یکشنبه 22 بهمن 1402 - 23:20
کد خبر : 20179

ترامپ اقتصاد ناتو را به هم می‌ریزد؟

ترامپ اقتصاد ناتو را به هم می‌ریزد؟
ایالات متحده به منبع اصلی تسلیحات اوکراین در بحبوحه جنگ تبدیل شد و حدود 37 میلیارد دلار کمک نظامی به کیف ارائه کرد.

نزدیک شدن دوباره «دونالد ترامپ» به درهای ورودی کاخ سفید فقط برای ایرانی‌ها نگران‌کننده نیست. همزمان با پیروزی‌های انتخاباتی رئیس جمهوری سابق آمریکا در رقابت‌های سیاسی جمهوریخواهان، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس مدعی شده اگر در آینده ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود، باید آماده باشیم که فشار تحریمی ما افزایش پیدا کند و شوک به بازار دارایی‌ها وارد شود.

 

در همین حال و به گزارش «یورونیوز» ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی خود هشدار داد که مسکو می‌تواند با آن دسته از اعضای ناتو که به حد کافی در پرداخت سهم خود از هزینه‌های این پیمان مشارکت نمی‌کنند، «هر کاری که می‌خواهد بکند.»

 

به گزارش ایران مامن، این در شرایطی است که طی سال‌های حکمرانی دموکرات‌ها بر کاخ سفید که با جنگ اوکراین همزمان شده، نزدیک‌‎ترین همکاری‌های نظامی میان اروپا و آمریکا شکل گرفته است.

 

مرتبط:

ناتو هم زنانه می‌شود؟

ناتو و مهلکه جنگ‌های جدید

 

بر مبنای گزارشی که مجله «دیفنس نیوز» تهیه کرده درآمد شرکت های دفاعی برجسته غربی به دنبال وقوع جنگ در اروپا به شدت افزایش یافته و سازندگان تسلیحات آمریکایی همچنان بر صنعت تسلیحات جهانی تسلط دارند. بر اساس رتبه بندی اخیر مجله دیفنس نیوز از ۱۰۰ شرکت بزرگ دفاعی در سال ۲۰۲۲، پنج شرکت بزرگ تسلیحاتی ایالات متحده مجموعاً ۱۹۶ میلیارد دلار درآمد داشته اند. چهار شرکت مستقر در ایالات متحده در بین پنج شرکت بزرگ نظامی جهان قرار دارند.

 

 

به ادعای این مجله، ایالات متحده به منبع اصلی تسلیحات اوکراین در بحبوحه جنگ تبدیل شد و حدود ۳۷ میلیارد دلار کمک نظامی به کیف ارائه کرد. بر اساس آخرین داده های موجود، در نیمه اول سال گذشته میلادی، درآمد ۲۵ شرکت بزرگ دفاعی غربی با ۱۱ درصد افزایش به ۲۱۲ میلیارد دلار رسید. پیش‌بینی شده بود کل فروش تسلیحات این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳ به ۴۴۸ میلیارد دلار برسد که نسبت به سال قبل از آن افزایش ۴۷ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

 

بر اساس این گزارش، تا سال ۲۰۲۶، به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین و تسلیح مجدد در اروپا، این مبلغ می تواند بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد و به ۵۵۴ میلیارد دلار برسد. گمانه زنی برخی سایت های تحلیل نشان می دهد که شرکت‌های دفاعی غربی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶، ۱۵۰ میلیارد دلار یا ۳۷ درصد درآمد خود را افزایش خواهند داد. در مقابل، رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته در همین دوره به نصف این نرخ خواهد رسید.

 

در رتبه دهی برتر دیفنس نیوز بر اساس فروش سال ۲۰۲۲،  هفت شرکت آمریکایی و سه شرکت چینی وجود دارد. دو شرکت پیشرو دفاعی اروپا، ایرباس و لئوناردو، به ترتیب در رتبه های یازدهم و دوازدهم قرار گرفتند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات