تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 - 14:52
کد خبر : 20183

استقبال از اصلاحاتی‌ها منهای خاتمی

استقبال از اصلاحاتی‌ها منهای خاتمی
بیانیه جدید اصلاحاتی‌ها با استقبال رسانه‌های اصولگرا مواجه شده است؛ استقبالی که البته با سوگیری‌های سیاسی خاص این رسانه‌ها همراه است.

۱۱۰ فعال مدنی و سیاسی و اصحاب رسانه منتسب به جریانات اصلاحات و اعتدالی در بیانیه‌ای خواستار «روزنه‌گشایی» احزاب و نیروهای سیاسی و مدنی در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ از طریق حمایت از ائتلافی از نامزدهای این جریانات شده‌اند.

 

به گزارش «اعتماد» در میان امضاکنندگان نام محمد فاضلی، مقصود فراستخواه، الیاس حضرتی، علی باقری، محمدمهدی مجاهدی، حمیدرضا جلایی‌پور، محمد ترکمان، مهدی غنی، غلامحسین کرباسچی، اسماعیل گرامی‌مقدم، بهاره آروین، احمد شیرزاد، محمدرضا جلایی‌پور، محمدجواد روح، مجید فراهانی، الهه کولایی، شهاب‌الدین طباطبایی، اکبر منتجبی، مهدی شیرزاد، حجت‌الله میرزایی، سعید نورمحمدی، حجت نظری، جهانبخش خانجانی، علی‌اصغر شفیعیان، مجید یونسیان، مرضیه آذرافزا، ابراهیم شیخ، مسعود سالاری، مهرداد احمدی شیخانی، فرید مرجایی، فریبا ابتهاج، وحید عابدینی، سینا رحیم‌پور، محمدحسین نعیمی‌پور، علی هنری، حمزه غالبی، حسین جمشیدی گوهری، محمدامین نیکجو و احمد مازنی دیده می‌شود.

 

به گزارش ایران مامن، این رویداد با استقبال رسانه‌های اصولگرا مواجه شده است؛ استقبالی که البته با سوگیری‌های سیاسی خاص این رسانه‌ها همراه است.

 

«فرهیختگان» به بهانه این بیانیه به تحریم‌کنندگان انتخابات به ویژه «مصطفی تاجزاده» معاون سیاسی دولت اصلاحات و نیز «سیدمحمد خاتمی» رئیس آن دولت تاخته و نوشته است: امروز جبهه اصلاحات دو راهبر دارد؛ یکی در دانشگاه و دیگری در زندان، یکی در مسیر واقع‌گرایی و دیگری در بن‌بست رادیکالیسم. اگر بدنه اصلی و هسته سخت نامه ۱۱۰ مشارکت‌جوی اصلاح‌طلب جامعه‌شناسی‌خوانده‌ها و روزنامه‌نگارها و عمل‌گرایان تکنوکرات هستند، موتور محرک تحریم‌طلبی مصطفی تاجزاده است. تاجزاده‌ای که آنقدر به انسداد کشاندن اصلاح‌طلبان برایش موضوعیت دارد که از همان زندان با اساتید دانشگاه ارتباط می‌گیرد تا آنها را قانع کند که برای افزایش مشارکت در انتخابات کاری نکنند، اما این ۱۱۰ نفر فعلا کاری را کرده‌اند که محمد خاتمی در زمستان سال ۹۰ انجام داد و ظاهرا در اسفندماه ۱۴۰۲ انجام نمی‌دهد. واقعیت این است که این ۱۱۰ نفر کاری سخت و پرریسک انجام داده‌اند، ریسکی که ممکن است بگیرد یا نه، اما از جهت اینکه به سراغ واقعیت رفتن گامی به جلو است باید به فال نیک گرفته شود.

 

 

سردبیر «همشهری» هم مانند فرهیختگان این ماجرا را به مواضع اخیر خاتمی پیوند زده است: چند روزی است خبر دیدار خاتمی و اظهارات او درباره تقلب منتشر شده است اما برخی از بدنه اصلاحات تلاش می‌کنند آن ‌را تکذیب ‌کنند حال آنکه این خبر پیش‌تر هم منتشر شده و حتی فایل صوتی جلسه نیز در خبرگزاری تسنیم انتشار یافته است؛ اما این همه تلاش برای تکذیب این خبر چیست؟ گویی هنوز برخی به وسط‌ بازی‌کردن اصلاحات و تقویت پایگاه رأی‌شان میان مخالفان نظام دل‌خوش کرده‌اند اما اشتباه بزرگی می‌کنند.

 

به نوشته روزنامه شهرداری، خاتمی سال ۸۸ درباره ادعای تقلب سکوت کرد و شد آنچه نباید می‌شد و چه هزینه‌ها که بر مردم و کشور رفت. امید است آن اشتباه تاریخی را مجدد تکرار نکند.

 

 

روزنامه «جوان» هم مدعی «شکست کودتاچیان علیه نهاد انتخابات» شده و در گزارش خود آورده است: به رغم کودتای اصلاح‌طلبان ساختاری در قالب جبهه اصلاحات علیه نهاد انتخابات برخی از احزاب اصلاح‌طلب مشارکت‌جو به همراه اعتدالیون و حامیان علی لاریجانی به توافق نهایی برای ارائه فهرست انتخاباتی در تهران رسیده‌اند. اخبار دریافتی بیانگر آن است که این فهرست انتخاباتی با سرلیستی علی مطهری قطعی شده و کاندیدا‌های احزابی همچون حزب کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، اعتماد ملی، حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب اعتدال و توسعه و حامیان علی لاریجانی در فهرست فوق مشارکت دارند.

 

ارائه این فهرست از سوی طیف‌های ذکر شده بیانگر آن است که وضعیت انشقاق و انتقاد از رهبری جبهه اصلاحات ایران در شرایط بحرانی قرار گرفته و استناد‌های آشکار نشان می‌دهد که جبهه اصلاحات ایران به حزب شخصی تاج زاده و رادیکال‌های جریان اصلاحات تبدیل شده و به هیچ عنوان معدل خرد جمعی جریان اصلاحات به حساب نمی‌آید. به نوشته این روزنامه تلاش جبهه اصلاحات برای ممانعت از اعلام مشارکت در انتخابات بیانگر بیماری اصلاح‌طلبان رادیکال همچون کارفرمایان غربی آنان در زمینه «تحریم» می‌باشد، به‌گونه‌ای که هر دو مردم را نشانه گرفته‌اند.

 

«ایرنا» نیز گزارش داده چند روز پیش که راهبرد انتخاباتی «جبهه اصلاحات» منتشر شد، رویکردی به شدت رادیکال داشت و افراطیون اصلاح‌طلب سازوکارهای انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال برده و انتخابات آتی را انتخاباتی «فاقد معنا» و «نمایشی» و «غیررقابتی» عنوان کردند. شروط گزاف و فراقانونی‌ای که این طیف از اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات بیان کرده بودند عملا معنایی جز تحریم انتخابات نداشت. با این‌حال اما گروه‌های معتدل‌تر اصلاح‌طلب با وجود انتقاداتی که به روند بررسی صلاحیت‌ها داشتند، بر مشارکت در انتخابات تأکید کردند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات