تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 13:14
کد خبر : 20557

بنیادگرایی مذهبی؛ از غرب آسیا تا آمریکا

مسیحیت عجیب و غریبی که می‌خواهد یهودیان و مسلمانان را قربانی کند

مسیحیت عجیب و غریبی که می‌خواهد یهودیان و مسلمانان را قربانی کند
هر نشانه‌ای که بتوان آن را به گونه‌ای تفسیر کرد که به نظر برسد «آخرالزمان» نزدیکتر می‌شود، همگی خبر خوبی برای اونجلیست‌ها است

مردم خاورمیانه و غرب آسیا که سالها سایه سنگین طالبان، داعش و القاعده را روی سر خود حس کرده‌ و بابت نضج‌گیری این جنبش‌های بنیادگرای مذهبی از نظر جانی، روانی و مالی هزینه داده‌اند، شاید بارها آرزو کرده‌اند که در این منطقه متولد نشده بودند؛ شاید بارها آرزو کرده‌اند که در «کشوری آزاد» چون «آمریکا» متولد شده و زندگی می‌کردند؛ غافل از اینکه رد پای بنیادگرایی مذهبی در منتها الیه دنیای غرب هم دیده می‌شود.

 

شاید نام مسیحیان انجیلی یا اونجلیست‌ها را بارها شنیده باشید؛ گروهی که می‌توان آن را عامل اصلی حمایت بی‌دریغ  واشنگتن از تل‌آویو در دهه‌های گذشته دانست.

 

برقراری آتش بس در اراضی اشغالی که امروز به خواست بخش بزرگی از جامعه بین‌الملل تبدیل شده، تنها به خواست رهبران تل‌آویو بستگی ندارد. بازیگران آشکار و پنهان زیادی در این میان تاثیرگذار هستند. از جمله «مسیحیان انجیلی» آمریکا که تندتر شدن آتش جنگ در سرزمین‌های اشغالی را نه تنها آرزو، بلکه زمینه‌سازی می‌کنند.

 

برای درک تمایلات این گروه کافی است بدانیم که روز بعد از انجام عملیات «وعده صادق» از سوی ایران، صد‌ها رهبر اونجلیس در کنگره آمریکا دور هم جمع شدند تا از اعضای کنگره بخواهند اقدامی برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش اتخاذ نکند! تلاش برای تحقق هرچه سریع‌تر «آخرالزمان» پیشرانه‌ای تعیین کننده در نحوه کنشگری اونجلیست‌ها است.

 

«جان هیگی» موسس سازمان «مسیحیان متحد برای اسرائیل» به عنوان بزرگترین سازمان لابی حامی رژیم صهیونیستی در آمریکا، یعنی همان گروهی که به «دونالد ترامپ» فشار آورد که سفارت ایالات متحده را به بیت المقدس منتقل کند، بعد از وقوع وعده صادق، به پیروانش توضیح داد که حمله ایران ثابت می‌کند «از نظر پیش بینی‌های انجیلی ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم که حزقیال نبی در فصل‌های ۳۸ و ۳۹ آن را توضیح داده است.»

 

هر نشانه‌ای که بتوان آن را به گونه‌ای تفسیر کرد که به نظر برسد «آخرالزمان» نزدیکتر می‌شود، همگی خبر خوبی برای اونجلیست‌ها است. در تفسیر این گروه، هیچکدام از این نشانه‌ها نمی‌تواند رخ دهد، مگر با تثبیت موجودیت رژیم صهیونیستی.

 

 

طرفداران کلیسای انجیلی از سازمان قدرت قابل توجه و پرنفوذی در فضای سیاسی آمریکا برخوردارند که اغلب در پشت پرده فعالیت می‌کند؛ گروهی با بیش از ۷۰ میلیون پیرو که حداقل یک چهارم رای دهندگان آمریکایی (بزرگترین بلوک رای دهندگان حامی تل‌آویو) را تشکیل می‌دهند و به طور قابل توجهی بر کنگره و کاخ سفید به ویژه در دوره حاکمیت جمهوری‌خواهان اثر می‌گذارند.

 

به گزارش ایران مامن،  رژیم صهیونیستی دستاوردهای مهمی چون شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت، تصویب هر ساله بودجه‌های میلیارد دلاری واشنگتن برای کمک نظامی، تعهد همیشگی به تقویت و حفظ گنبد آهنین و … را مدیون لابی اونجلیست‌ها است.

 

تمام فلسفه این گروه برای به اصطلاح سیاست‌ورزی را می‌توان در تلاش برای فرارسیدن آخرالزمان و زمینه‌سازی برای بازگشت مسیح خلاصه کرد. اونجلیست‌ها معتقدند زمانی که یهودیان کنترل کامل سرزمین مقدس را به دست بگیرند، دجال برای نابودی اسرائیل به پا خواهد خاست و مسیح برای نجات اسرائیل بازخواهد گشت و در نهایت صلح و پادشاهی خود را تثبیت خواهد کرد.

 

به عبارتی این گروه معتقدند برای دستیابی به صلح، منطقه باید به طرز خونباری خشونت و رنج را تجربه کند. از این رو این گروه با برداشت تحریف شده از انجیل یوحنا و با اعتقادات رادیکال هرگونه روند صلح را مختل کرده و با حمایت از شهرک سازی و تجاوز، خواهان ممانعت از بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینشان هستند.

 

شاید عملکرد این گروه منافع زیادی را نصیب رژیم صهیونیستی کند، ولی در واقع این گروه در بطن باورهای خود به استفاده ابزاری از یهودیان برای بازگشت مسیح معتقدند چون بر این باورند با رستاخیز مسیح، سرنوشت خوبی در انتظار یهودیان نخواهد بود؛ «در آن زمان بخش کمی از یهودیان به مسیحیت می‌گروند و بقیه کشته خواهند شد.»

 

این گروه با نگاهی آخرالزمانی به یهودیان و موجودیت رژیم صهیونیستی می نگرند. این نکته را می‌توان از گفته‌های «فرانک شفر» کشیش سابق اوانجلیست‌ آمریکایی دریافت که گفت: «ما صلح نمی‌خواهیم، ما به عنوان مسیحی انجیلی، آرماگدون* می‌خواهیم.»

 

مساله اینجاست که دود بنیادگرایی مذهبی در آمریکا هم به چشم مردم خاورمیانه می‌رود؛ خاورمیانه‌ای که خود سال‌ها است قربانی تفکرات رادیکال مذهبی است و به واسطه حضور این گروه‌ها بارها در آتش سوخته است.

 

 

* آرماگدون نام محلی است در شمال فلسطین که مطابق پیشگویی مکاشفه یوحنا در عهد جدید، قوای نظامی برای حضور در نبردی آخرالزمانی آنجا گرد خواهند آمد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات