تاریخ انتشار : جمعه 15 تیر 1403 - 13:08
کد خبر : 20959

 با پزشکیان به کجا می‌رویم؟ با جلیلی به کدام سو؟ با شاخ گاو طرف شویم یا …؟

 با پزشکیان به کجا می‌رویم؟ با جلیلی به کدام سو؟ با شاخ گاو طرف شویم یا …؟
در این فضا و برای مرحله دوم انتخابات ۱۴۰۳ بسیاری می‌پرسند چه تفاوتی میان پزشکیان و جلیلی وجود دارد و امروز اساسا چه تغییری نسبت فضای قبلی وجود دارد تا دوباره به صندوق رای مراجعه کنیم.

نیامدن ۶۰ درصد مردم پای صندوق رای، از دید اکثریت یعنی این صندوق‌ها دیگری ارتباطی میان خواست آنان و نحوه حکمرانی برقرار نمی‌کند.

 

طبیعی بود بعد از حوادث آبان ۹۸ که به دنبال گرانی یکباره قیمت بنزین اتقاق افتاد، آن‌هایی که تجربه نزدیک یا ارتباطی با تبعات و صدمات آن حوادث داشتند از رای دادن در سال ۱۴۰۰ امتناع کنند. از آن مهم‌تر بروز شدیدترین فشارها به خاطر بازگشت تحریم‌های خردکننده بود که امیدهای دهه ۹۰ به امکان یک زندگی عادی را برای ۷۳ درصدی که در سال ۹۶ رای داده بودند، تا حدی زیادی برباد داد.

 

نتیجه این وضعیت، افت حدود ۲۵ درصدی میزان مشارکت از ۹۶ تا ۱۴۰۰ و رسیدن آن به زیر ۴۹ درصد بود.

 

این وضعیت بعد از حوادث پاییز ۱۴۰۱ تشدید شد؛ فشار شدید اقتصادی که نمودش افت فاحش ارزش ریال و تورم بود همراه با بار سنگین پسااعتراضات بر روان مردم؛ نتیجه‌اش هم شد مشارکت ۴۰ درصدی پای صندوق‌های رای با وجود تایید صلاحیت یکی از سیاسیون اصلاحاتی مخالف وضعیت موجود.

 

در این فضا و برای مرحله دوم انتخابات ۱۴۰۳ بسیاری می‌پرسند چه تفاوتی میان پزشکیان و جلیلی وجود دارد و امروز اساسا چه تغییری نسبت فضای قبلی وجود دارد تا دوباره به صندوق رای مراجعه کنیم.

 

برای پاسخ به این پرسش‌ها شاید بهتر باشد که با توجه به شواهد موجود و مواضع نامزدها پیش‌بینی کنیم که کشور با «مسعود پزشکیان» چه سمت و سویی در پیش خواهد گرفت و با «سعید جلیلی» چه وضعیتی پیش خواهد آمد؟

 

مرتبط:

نیم‌نگاه رای‌دهنده‌های ایرانی به مناظرات انتخاباتی آمریکا

اصل مناظره بعد از یک و نیم دهه

دوقطبی حجاب؛ این بار در مناظرات انتخاباتی

 

فارغ از اینکه پزشکیان تا چه حد خواهد توانست وضعیت فیلترینگ یا برخوردهای خیابانی با پدیده بی‌حجابی را از طریق توقف یا تغییر طرح‌هایی موسوم به «صیانت» و «نور» دگرگون سازد؛ به وضوح مشخص است دوگانه‌ای حول محور مذاکره با غرب بر سر مساله کهنه هسته‌ای شکل گرفته است؛ دوگانه‌ای که نتایجش مشخصا خود را بر سر سفره‌های مردم نیز نشان خواهد داد.

 

گروهی البته این دوگانه را وسیع‌تر از پرونده هسته‌ای دیده و می‌گویند جمهوری اسلامی ایران اکنون در یک دوراهی قرار دارد و باید مشخص سازد آیا علاوه بر بحث اتمی می‌خواهد راه تعامل یا بده بستان با نظام حاکم بر روابط بین‌الملل را در موضوعات منطقه‌ای، جنگ اوکراین و … در پیش بگیرد؟

 

از این منظر و با توجه به هویت نقشی که جمهوری اسلامی برای خود در شرق جغرافیای نظام بین‌الملل تعریف کرده و تقابل با غرب در آن نهادینه شده، دو الگوی مشخص روسی و چینی پیش چشم کشور ما خودنمایی می‌کند؛ افتادن به دامان منازعه سخت یا ورود به رقابت هوشمندانه، کم‌هزینه و البته سودآور.

 

 

روس‌ها در این منازعه ترجیح دادند در میدان پرهزینه سیاسی-نظامی با ناتو که نهاد جنگ‌افزاری حافظ نظام موجود بین‌الملل است سرشاخ شوند و در این درگیری تا حد امکان متحدانشان را نیز درگیر سازند.

 

چین اما حتی با وجود حاکمیت رهبر ستیزه‌جویی مانند «دونالد ترامپ» بر آمریکا طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ که جنگی اقتصادی را علیه پکن به راه انداخت، هوشمندانه‌ترین راه را در پیش گرفت و با ترکیب قدرت اقتصادی و دیپلماسی همراه با افزایش توانمندی‌های نظامی، تکنولوژیک با ضرب آهنگی شبیه به ریشه دواندن شبکه اجتماعی «تیک تاک» در سراسر جهان نگذاشت روند رو به رشدش در سلسله مراتب نظام بین‌الملل مخدوش شود و این در حالی بود که تنازع پکن با واشنگتن بر سر مسائلی چون تایوان پردامنه‌تر از قبل دنبال می‌شود.

 

از این منظر در آمریکا دموکرات‌ها به قدرت برسند یا ترامپی‌ها، ایران به عنوان یک کشور بین‌المللی بیش از دو انتخاب پیش رو نخواهد داشت؛ یا باید باب تعامل و بده بستان به عنوان پیش‌نیازهای اساسی دیپلماسی را بپذیرد و رفتار هوشمندانه و ترکیبی را مثل چینی‌ها در پیش گیرد یا اینکه وارد سخت‌ترین حوزه منازعات شود مانند روس‌ها.

 

نگاهی به تحولات چند سال اخیر نشان داد در ایران بازارها به محض گرفتن سیگنال‌های منازعاتی شاهد افزایش قدرت ریال می‌شد و بر عکس هر گونه التهاب در حوزه خارجی به سرعت خود را در بازارها نمایان می‌ساخت.

 

حال با توجه به این اوضاع و به رغم موانع جدی که از سوی برخی جریانات خاص سیاسی پیش روی رفتار عقلایی در مناسبات خارجی و سطح منطقه و بین‌الملل وجود داشته و خواهد داشت و با وجود همه کارشکنی‌هایی که انتظار می‌رود در این حوزه بروز یابد، دوگانه عقلانیت از یک سو و تعصب و تصلب در سوی دیگرِ سیاست خارجی بیش از هر زمان دیگری در انتخاب مردم خودنمایی کرده و آینده نزدیک به ۹۰ میلیون ایرانی را با پیامدهای گریزناپذیر خود مواجه خواهد کرد.

 

به بیان ساده‌تر می‌توان در این انتخابات نظر داد که با شاخ گاومیش وحشی روبرو شویم یا با دادن امتیازی مانند علف روی شیرش حساب باز کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 3
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اکبر قدمگاه جمعه , ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰

گاو شیرده شاخ نداره

سعید شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱:۳۰

پزشکیان شریف دی

طاهره سامی شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱:۳۱

درود بر فخر ایران #پزشکیان

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات