تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 14:46
کد خبر : 20793

هجوم برای جانشینی رئیسی

هجوم برای جانشینی رئیسی
ترافیک نامزدی‌ها علاوه بر انتقاداتی که متوجه نظام انتخاباتی، غیبت احزاب در ساختار سیاسی، فرصت‌طلبی برخی سیاسیون و ... ساخته، از زاویه دید معادلات پوششی نامزدها، تقسیم کار انتخاباتی در مناظره‌ها، سهم‌خواهی پساانتخاباتی و نهایتا تشتت‌ و انشقاق‌های درون جریانی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

فارغ از بار دراماتیک و عاطفی فقدان رئیس‌جمهوری بر اثر سانحه روز سی‌ام اردیبهشت‌ماه، نه «سیدابراهیم رئیسی» و نه هیچ‌کس دیگر شاید تصور نمی‌کرد طی کمتر از دو هفته، سیلی از سیاسیون برای جانشینی رئیس‌جمهور شهید و ثبت نامزدی انتخابات به سمت خیابان فاطمی (وزارت کشور) به راه افتد.

 

ثبت نام این حجم نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری چهارم به شکلی بود که برخی سرشناس‌ها با هم تلاقی می‌کردند و برای رژه شناسنامه به دست مقابل دوربین خبرنگاران و قرارگرفتن پشت تریبون گرفتار ترافیک راهروهای وزارت کشور می‌شدند.

 

به گزارش «خراسان» در فرصت  پنج روزه برای نام نویسی ، درمجموع ۸۰ نفر برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.جزئیات سهم دسته‌بندی‌ها در میان نامزدها حکایت از آن دارد که از دولت سیزدهم: ۵ نفر (۱.محمدمهدی اسماعیلی ۲.مهرداد بذرپاش ۳.صولت مرتضوی ۴.قاضی‌زاده هاشمی ۵.داوود منظور)، از دولت روحانی: ۴ نفر (۱.عبدالناصر همتی ۲.اسحاق جهانگیری ۳.عباس آخوندی ۴.محمد شریعتمداری)، از نمایندگان مجلس فعلی: ۹ نفر(۱۲ درصد)، از نمایندگان ادوار مجلس: ۴۳ نفر(۵۴ درصد) خود را در قامت کاندیدای ریاست جمهوری دیده‌اند. نکته جالب تر آن که  ثبت‌نام برخی نمایندگان ادوار مجلس از آن جایی عجیب‌تر است که برخی از آن‌ها برای دوره دوازدهم نیز کاندیدا شده اما موفق به کسب رای از حوزه انتخابیه خود نشدند. از بین ۸۰ نفر ثبت نام کننده ۴۵ داوطلب از جریان سیاسی اصولگرا، ۱۹ داوطلب به صورت مستقل و سایر جریانات سیاسی و ۱۷ داوطلب نیز از جریان اعتدال و اصلاح‌طلب نام‌نویسی کردند.

 

 

این روزنامه در نقد وضعیت نام‌نویسی‌ها نوشته است: انبوه شرکت کنندگان برای ثبت نام در انتخابات دست مایه طنز کاربران شبکه های اجتماعی و با واکنش تحلیل گران و کاربران فضای مجازی همراه شد. در همین راستا  «سیدعباس صالحی» مدیرمسئول روزنامه «اطلاعات» از تعداد داوطلبان نامزدی ریاست‌جمهوری انتقاد کرد و گفت :« تا کی این نمایش مدلینگ را تماشا کنیم؟حضور متکثر، شلوغ و فاقد برنامه نامزدها در روزهای ثبت نام انتخابات مشکل فقدان تحزب و تشکل را آشکارتر می‌کند.‏پس از انقلاب، تجربه نزدیک به نیم قرن انتخابات را داریم، آیا موعد رفع این نقیصه نشده است؟ تا کی این نمایش مدلینگ … را تماشا کنیم؟»

 

همچنین به گفته «ناصر ایمانی» تحلیلگر اصولگرا «تعداد بالای ثبت نام‌ها در این حجم را نمی‌توان پدیده‌ای مثبت ارزیابی کرد. یا آقایانی که ثبت نام کرده اند شأن و جایگاه ریاست جمهوری را نمی‌دانند یا خدای نکرده شأن و منزلت ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی به حدی پایین آمده که همه آقایان احساس تکلیف می‌کنند که در این صحنه حاضر شوند»

 

 

از سوی دیگر «غلامحسین کرباسچی» از چهره‌های برجسته کارگزارانی و مدیرمسئول روزنامه «هم‌میهن» با اشاره به وضعیت ثبت‌نام‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، خواستار اصلاح قوانین و وضع شرایطی برای کاندیدا شدن افراد شده است.

 

به گفته شهردار پیشین تهران، «از یک هیئت دولتی که همه کنار هم نشسته اند، ۵ نفر ثبت نام می‌کند. مردم باید چه برداشتی از این رفتار داشته باشند؟ یعنی این ۵ عضو هیئت دولت هیچ یک، آن یکی را قبول ندارد که همه با ثبت نام می‌کنند؟ چرا باید ۵ نفر از یک خط و از یک دولت واحد ثبت نام کنند؟»

 

 

در این شرایط، خودداری چهره‌ای چون «محمد مخبر» کفیل ریاست جمهوری به چشم بسیاری آمد و حتی برخی چهره‌ها از جریان مقابل اقدامش برای نامزد نشدن را تحسین کرده و از او خواستند مراقب سوءاستفاده از مناصب و منابع دولتی به نفع نامزدهای خاص باشد.

 

در همین حال، رقبای «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس به خاطر نامزدی برای ریاست‌جمهوری وی را هدف حملاتشان قرار دادند از جمله «حمید رسایی» از چهره‌های مطرح پایداری در این باره توئیت زد: جناب قالیباف و نیکزاد. حضرات تازه چندروز است که دوقسم جلاله (نمایندگی و هیأت رییسه) را بر زبان جاری کرده اید. با این قسم‌ها تعهد داده اید تا به قانون اساسی پایبند و ولایت مدار باشید با توجه به صراحت نهی رهبر انقلاب خطاب به نمایندگان برچه اساسی برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده اید!

 

 

البته برخی این وضعیت را دارای نکاتی مثبت دانسته‌اند از جمله «فرهیختگان» در سرمقاله‌اش نوشت: لشکرکشی کاندیداها به وزارت کشور به معنای «شکست ایده تحریم انتخابات» است. تقریبا همه گروه‌های سیاسی مشهور و شناسنامه‌دار حداقل با یک تا چند چهره پا در عرصه گذاشته‌اند. فارغ از اینکه شورای نگهبان چگونه تصمیم خواهد گرفت، اصل ورود افراد و گروه‌هایی که ژست قهر با صندوق را داشتند نشان می‌دهد مسیر قبلی مسدود است.

 

به گزارش ایران مامن، ترافیک نامزدی‌ها علاوه بر انتقاداتی که متوجه نظام انتخاباتی، غیبت احزاب در ساختار سیاسی، فرصت‌طلبی برخی سیاسیون و … ساخته، از زاویه دید معادلات پوششی نامزدها، تقسیم کار انتخاباتی در مناظره‌ها، سهم‌خواهی پساانتخاباتی و نهایتا تشتت‌ و انشقاق‌های درون جریانی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات