تاریخ انتشار : جمعه 8 تیر 1403 - 22:52
کد خبر : 20900

نیم‌نگاه رای‌دهنده‌های ایرانی به مناظرات انتخاباتی آمریکا

نیم‌نگاه رای‌دهنده‌های ایرانی به مناظرات انتخاباتی آمریکا
بسیاری منتظرند ببینند برنده انتخابات ریاست جمهوری دو کشور چه کسانی خواهند بود و چگونه وارد فاز تقابل یا مهار منازعات تهران- واشنگتن خواهند شد؟

در رخدادی کم‌سابقه طی چند دهه گذشته و بعد از اینکه دولت سیزدهم دوره چهارساله خود را به پایان نرساند، رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و آمریکا مصادف شده است خصوصا اینکه در ایالات متحده که پنجم نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) انتخابات برگزار خواهد شد، از هم اکنون نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه پا به مناظره تلویزیونی گذاشته‌اند.

 

به گزارش ایران مامن، در حالی که هشتم تیرماه میلیون‌ها ایرانی پای صندوق‌های رای حاضر شدند، بسیاری از رسانه‌های فارسی‌زبان به مناظره اول «جو بایدن» و «دونالد ترامپ» چشم دوختند؛ همچنان که این انتخابات در رقابت‌های ایران نیز اهمیت خود را نشان داد و در میزگرد و مناظره‌ها بارها از احتمال بالای بازگشت ترامپ و تشدید فشارها و تحریم‌ها سخن به میان آمد.

 

در جریان همین رقابت‌ها برخی نامزدهای «جبهه نیروهای انقلاب» رقیب را به ایجاد «ترامپ هراسی» متهم کردند.

 

در سوی مقابل اما مناظره اول بایدن و ترامپ نشان داد رئیس‌جمهوری سابق آمریکا شانس بیشتری برای غلبه بر رئیس‌جمهور فعلی دارد و بایدن که به گفته «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه سابق پیچ تحریم‌ها را شل کرده، با چالش‌های زیادی برای تمدید دوره‌ ریاست در کاخ سفید روبرو است.

 

 

به نوشته رسانه‌ها، در مجموع ۱۳ بار از ایران نام برده شد و روابط جمهوری اسلامی و ایالات متحده عملا به یکی از موضوعات مهم مناظره دو رییس‌جمهوری فعلی و پیشین آمریکا بدل شد.

 

مرتبط:

ترامپ می‌تواند برگردد؟

فشار هسته‌ای به ایران در آستانه انتخابات

 

در این مناظره، ترامپ بایدن را به مسامحه با ایران و پرکردن جیب جمهوری اسلامی متهم کرد که زمینه‌ساز «طوفان الاقصی» شده است. وی همچنین ترور شهید سلیمانی را به عنوان یکی از دستاوردهای خود برشمرد.

 

در مقابل، بایدن اظهار داشت در دوران ترامپ به پایگاه آمریکا در عراق حمله شد و ترامپ هیچ کاری نکرد و گفت آسیب مغزی سربازان آمریکایی بعد از موشک‌باران ایران بر پایگاه «عین الاسد» فقط یک سردرد جزیی است.

 

با پایان این مناظره که «سی ان ان» برگزار کرد، این رسانه شاخص آمریکایی نتیجه نظرسنجی خود در مورد برنده این تقابل را ۶۷ به ۳۳ درصد به سود ترامپ عنوان کرد.

 

 

این وضعیت حتی باعث شده برخی تحلیلگران از احتمال عقب نشستن بایدن و جایگزینی او تا انتخابات پاییز امسال توسط حزب دموکرات سخن بگویند؛ احتمالی که البته مشاور بایدن آن را رد کرده است.

 

در این شرایط بسیاری منتظرند ببینند برنده انتخابات ریاست جمهوری دو کشور چه کسانی خواهند بود و چگونه وارد فاز تقابل یا مهار منازعات تهران- واشنگتن خواهند شد؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات