تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1402 - 16:00
کد خبر : 18626

اسکناس‌هایی که از پستو بیرون نمی‌آید

اسکناس‌هایی که از پستو بیرون نمی‌آید
با وجود برآوردهایی که انجام می‌شود و می‌گوید با 60 میلیارد دلار چه می‌شود کرد، بسیاری از اقتصاددان‌ها و فعالان این حوزه تصریح می‌کنند که صاحبان ذخایر خانگی ارز در کشور اعتمادی برای سرمایه‌گذاری و ورود به بازارهایی مثل بورس ندارند.

به گزارش ایران مامن، اظهارات اخیر عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره اعداد و ارقام دلارهای خانگی باعث شد تا بار دیگر سرنوشت میلیاردها دلار ارزی که طی سال‌ها به شکل اسکناس پس‌انداز شده مورد توجه قرار گیرد؛ پس‌اندازی که هر از چند گاه با نوسانات ارزی کم و زیاد می‌شود اما صاحبان دلار و یورو و سایر پول‌های خارجی ترجیحشان این است که این دارایی‌ها را با وجود همه ممنوعیت‌های قانونی و مالیات جدید (۱۰درصد از خرید و فروش) به همین شکل نگهداری کنند یا این که به غیرمنقول‌هایی مانند مِلک مبدل سازند.

 

«لطف الله سیاهکلی» نماینده قزوین که از حامیان پروپا قرص واردات خودروهای کارکرده به شمار می‌آید با تایید هموار شدن مسیر واردات دست‌دوم‌های خارجی اظهار داشته ۶۰میلیارد دلار در دست مردم است که می‌توانند با آن واردات خودرو داشته باشند.

 

صرف نظر از انتقاداتی که متوجه این پیشنهاد شده، اعداد و ارقامی که این نماینده درباره حجم دلارهای خانگی مطرح کرده با تردیدهای زیادی همراه شده است.

 

«ایندیپندنت فارسی» در گزارش با عنوان «پیشنهاد ۶۰ میلیارد دلاری نماینده مجلس برای خالی‌کردن جیب مردم ایران» نوشته است: رقم جدید ۶۰ میلیارد دلار ذخیره ارز خانگی شهروندان ایرانی در حالی مطرح شده است که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ابتدای سال ۱۴۰۲ مدعی ذخیره ۲۰ میلیارد دلاری ارز خانگی بود و رئیس بانک مرکزی هم در خردادماه اعلام کرد برآورد بانک مرکزی ۱۶ میلیارد ارز خانگی‌ است؛ ارقامی که هیچ‌کدام به رقم اعلام‌شده عضو کمیسیون صنایع مجلس نزدیک نیستند.

 

«آرمان امروز» نیز در گزارش خود به نقل از رئیس انجمن اقتصاددانان آورده است: شاهد آن هستیم که در ارایه این آمارها هیچ وقت مدلی قابل تکرار ارایه نمی‌شود تا بر اساس آن بتوان قضاوت و تحلیل کرد.  به همین دلیل با آمارهای مختلف و بعضا متناقضی مواجهیم. با رتبه ۱۷۹ در آزادی اقتصاد نباید انتظار دقت بیشتری داشت و با اطمینان درباره این آمارهای صحبت کرد.

 

به نوشته این روزنامه با این میزان دلار برای نمونه می‌توان ۸۳ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ سری ۴۰۰ یا ایرباس ای ۳۳۰ خرید و به‌طورکلی ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور را دگرگون کرد و این صنعت را در رده‌ شرکت‌های هواپیمایی درجه‌ یک در منطقه و حتی جهان مطرح کرد. در بخش حمل‌ونقل ریلی در حال حاضر در کشور ۱۱ هزار کیلومتر راه‌آهن ساخته‌ شده و مطابق با پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای تحقق اهداف مطرح در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله یعنی تا سال ۱۴۰۴ باید ۱۴ هزار کیلومتر راه‌آهن جدید ساخته شود که نیاز به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد.  در صورت دسترسی به اهداف این طرح پیش‌بینی‌شده بیش از ۳ میلیارد لیتر صرفه‌جویی سوخت در حوزه بار و ۱ میلیارد لیتر در حوزه مسافربری در کشور خواهد شد، علاوه بر صرفه‌جویی در حوزه‌ سوخت و انرژی با توجه به این‌که ترانزیت هر تن کالا برای کشور ۲۸۵ دلار درآمد مستقیم و غیرمستقیم دارد.

 

با وجود چنین برآوردهایی که انجام می‌شود و می‌گوید با ۶۰ میلیارد دلار چه می‌شود کرد، بسیاری از اقتصاددان‌ها و فعالان این حوزه مانند «پیمان مولوی» تصریح می‌کنند که صاحبان ذخایر خانگی ارز در کشور اعتمادی برای سرمایه‌گذاری و ورود به بازارهایی مثل بورس ندارند.

 

«حجت‌الله فرزانی» دیگر کارشناس اقتصادی هم تاکید دارد که کشور دچار تورم مزمن شده است و نگهداری ریال تبدیل به موضوعی به نام «پول داغ» شده است. فردی که این پول داغ را دریافت می‌کند باید هرچه سریع‌تر به دارایی تبدیل کند تا در مقابل تورم یا کاهش قدرت خرید ریال، آن را مصون نگه دارد.

 

در این باره «عباس آرگون» عضو هیات رئیسه اتاق بازرگاتی تهران هم به «فرارو» گفته است: در مورد میزان این منابع ارزی که به نوعی دارایی و پس‌انداز خرد مردم است، آمار‌های مختلفی داده می‌شود، از ۲۰، ۳۰ میلیارد دلار و حتی بیشتر، بنابراین در این زمینه نمی‌توان آمار دقیقی ذکر کرد، زیرا برآوردی در این زمینه نمی‌توان به عمل آورد.

 

به گفته آرگون، اینکه دولت بخواهد این منابع ارزی را که در دست مردم است از راه‌هایی چون فروش اوراق یا سپرده گذاری ارزی نزد بانک‌ها جذب کند، این کار به اعتمادسازی توسط نیاز دولت دارد که در حال حاضر اعتماد مردم به دولت در زمینه اقتصادی به نوعی خدشه دار شده در کوتاه‌مدت تغییری در آن به وجود نمی‌آید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات