تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تیر 1403 - 17:51
کد خبر : 20937

اصل مناظره بعد از یک و نیم دهه

اصل مناظره بعد از یک و نیم دهه
در میان نکات جالب توجه مناظره مانند مقایسه FATF با فیفا و طعنه به «دولت سایه» از سوی پزشکیان و اصرار جلیلی بر بی‌برنامگی و وادادگی حریف در مذاکره با غرب و این که وی کشور را عقب می‌اندازد، این خطاب نامزد اصلاح‌طلبان رو به جلیلی که «من از انتخابات کنار می‌کشم در صورتی که اگر نتوانست به رشد هشت درصدی برسد اعدامش کنید» مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

به دنبال مناظره‌های غیرجذاب دور نخست انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، دوشنبه شب یازدهم تیرماه پس از مدت‌های مدید صداوسیما برگزارکننده مناظره‌ای دوقطبی و دیدنی بود.

 

سال‌ها بعد از انتخابات جنجالی سال ۸۸ و مناظره معروف آن که شامگاه سیزدهم خرداد بین «میرحسین موسوی» و «محمود احمدی نژاد» پخش شد، در انتخابات سال ۹۲ و سپس ۹۶ دیگر از مناظره‌های دونفره خبری نبود.

 

افزایش تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات که در سال ۹۲ هشت نفر و در انتخابات ۹۶ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۶ و ۷ نفر بودند در قیاس با سال ۸۸ از دلایلی بود که برای برگزار نشدن مناظرات دو به دو تصور می‌شد. این در حالی است که از دید بسیاری جلوگیری از تکرار مناظره موسوی-احمدی‌نژاد دلیل اصلی برگزاری مناظرات جمعی بود.

 

به گزارش ایران مامن، افت شدید مشارکت و افتادن آن به کانال سی‌درصدی (۳۹.۹) شاید باعث تجدید نظر در این روند شد و دومرحله‌ای شدن انتخابات در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری هم البته راهی جز این پیش پای صداوسیما قرار نداد.

 

این در حالی است که در همان مناظرات مرحله نخست نیز به جای برگزاری پنج مناظره کم‌رمق و حوصله‌سربر که هر کدام بیش از چهار ساعت وقت بینندگان را ‌گرفت، می‌شد ۱۵ مناظره دو به دو جذاب برگزار کرد.

 

مرتبط:

نیم‌نگاه رای‌دهنده‌های ایرانی به مناظرات انتخاباتی آمریکا

نظرسنجی‌های لرزان و پیشتازی پزشکیان

 

و اما درباره مناظره دیشب «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» که نگاه بسیاری را به خود دوخت، حرف و حدیث‌های بسیاری مطرح شد؛ بسیاری پزشکیان را پیروز این مناظره دانستند و برخی هم به خاطر به کار بردن عباراتی مانند «موی دماغ آمریکا» برای «سردار سلیمانی» از وی بشدت انتقاد کردند.

 

 

از سوی دیگر، گروهی با اشاره به کنار رفتن نامزدهایی مانند «علیرضا زاکانی» و «امیرحسین قاضی زاده هاشمی» که آنان را «پوششی‌»های جلیلی و عوامل حمله سیاسی به پزشکیان می‌خواندند، ایجاد فضای برابر را عامل بیرون آمدن پزشکیان از فاز دفاعی عنوان کردند و گفتند وی با رندی مناظرات چالشی قبلی را مدیریت کرد تا به مرحله دوم گام بگذارد و با نامزد اصلی جبهه پایداری پنجه در پنجه شود.

 

پریدن‌های مدام جلیلی میان صحبت‌های پزشکیان که برخی آن را الگوبرداری از شیوه مناظراتی «دونالد ترامپ» مقابل «جو بایدن» به منظور بر هم زدن تمرکز حریف می‌دانند نیز از موضوعات مورد توجه مخاطبان بود. برخی هم گفتند پزشکیان خود با تکه پراندن میان صحبت‌های جلیلی، باعث شد تا مناظرات از حالت پینگ پونگی به وضعیت مشاجره درآید.

 

حامیان پزشکیان با متهم کردن صداوسیما و مجری مناظره به جانبداری از جلیلی، عنوان کردند باید وقت بیشتری برای نامزد اصلاح‌طلبان منظور شود چون مجری و وقت نگه‌دار مناظرات از هرگونه تذکر به جلیلی برای پریدن میان صحبت‌های پزشکیان خودداری کرده و نیز کوشیده با سوالات جهت‌دار به نامزد اصولگرایان مقابل دروازه حریف پاس گل بدهد.

 

البته برخی هم زبان به تمجید از صداوسیما و مجری آن گشودند مانند «فرهیختگان» که «مهدی خسروی» مجری مناظره را «تنها ستاره مناظره» نامید.

 

«رسالت» دیگر روزنامه اصولگرایی بود که در این باره نوشت: این مناظره تجربه خوبی برای مردم سالاری در ایران اسلامی بود. مسیری که امیدواریم در انتخابات بعدی هم تداوم یابد. روزنامه کارگزارانی هم نتیجه مناظره را «درخشش» پزشکیان و «انفعال» جلیلی عنوان کرد.

 

در میان نکات جالب توجه مناظره مانند مقایسه FATF با فیفا و طعنه به «دولت سایه» از سوی پزشکیان و اصرار جلیلی بر بی‌برنامگی و وادادگی حریف در مذاکره با غرب و این که وی کشور را عقب می‌اندازد، این خطاب نامزد اصلاح‌طلبان رو به جلیلی که «من از انتخابات کنار می‌کشم در صورتی که اگر نتوانست به رشد هشت درصدی برسد اعدامش کنید» مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

 

با این حال و در شرایطی که برخی به ویژه حامیان پزشکیان از گرم‌تر شدن تنور رقابت‌ها سخن می‌گویند و نیز شکل‌گیری دوقطبی حامیان و مخالفان برجام، تحریم و FATF ، رسانه‌های ضدجمهوری اسلامی و کاربران مخالف همچنان بر طبل عدم مشارکت می‌کوبند تا از پیوستن تحریمی‌ها به جمع چهل درصدی که در انتخابات شرکت کردند جلوگیری کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات