تاریخ انتشار : شنبه 12 تیر 1400 - 12:36
کد خبر : 8907

روسیه و قلمروی شرقی ناتو؛ جاسوسی بدون توقف

روسیه و قلمروی شرقی ناتو؛ جاسوسی بدون توقف

هفته دوم اردیبهشت ماه بود که اخراج ۲ دیپلمات روس به اتهام جاسوسی در بلغارستان خبرساز شد؛ کشوری که به ندرت درگیر موضوعات جنجالی می‌شود و به نسبت دیگر کشورهای شرق اروپا هم کمتر از آن سخن به میان آید.   بنابر اعلام منابع رسمی بلغارستان، دو دیپلمات روس با حداقل ۶ شهروند بلغاری ارتباط

هفته دوم اردیبهشت ماه بود که اخراج ۲ دیپلمات روس به اتهام جاسوسی در بلغارستان خبرساز شد؛ کشوری که به ندرت درگیر موضوعات جنجالی می‌شود و به نسبت دیگر کشورهای شرق اروپا هم کمتر از آن سخن به میان آید.

 

بنابر اعلام منابع رسمی بلغارستان، دو دیپلمات روس با حداقل ۶ شهروند بلغاری ارتباط داشته و اطلاعات را از آن‌ها دریافت کرده اند.

 

رسانه‌های بلغاری نوشته‌اند تصمیم اخراج دیپلمات‌های روس پس از تایید رسمی دادستانی بلغارستان و وجود شواهد کافی از جاسوسی به سرعت اتخاذ شده است. در این رابطه به سفارت روسیه تنها ۷۲ ساعت برای خارج کردن اعضایش فرصت داده شد.

 

 

اطلاعاتی که به نقل از منابع ناشناس در اختیار سایت خبری تحلیلی «اینتل نیوز» قرار گرفته نشان می دهد برای خنثی کردن این عملیات جاسوسی، پلیس ضدجاسوسی بلغارستان عملیات بزرگی انجام داده است. هدایت این برنامه جاسوسی را اداره اطلاعات نظامی روسیه (GRU) بر عهده داشته و ماموریت شش جاسوس بازداشت شده سرقت اسرار نظامی بلغارستان و همچنین اطلاعات مرتبط با سازمان پیمان آتلانیک شمالی و اتحادیه اروپا عنوان شده است. بلغارستان به عنوان متحد سابق اتحاد جماهیر شوروی سال ۲۰۰۴ به سازمان ناتو و سال ۲۰۰۷ به اتحادیه اروپا پیوست.

 

بلغارستان سال گذشته هم پنج دیپلمات روس را اخراج کرده بود که در میان آنها وابسته نظامی روسیه قرار داشت. وابسته نظامی کرملین فارغ التحصیل مدرسه اطلاعاتی مسکو بوده و ادعا شده بود که شبکه جاسوسی وابسته به کرملین را هدایت می کرد؛ شبکه ای گسترده که به منظور جمع آوری اطلاعات محرمانه مرتبط با اتحادیه اروپا و ناتو سازمان یافته بود.

 

در پاسخ به این اقدامات و اواخر ماه آوریل ۲۰۲۱ مسکو دو تن از اتباع بلغارستان را به عنوان «عنصر نامطلوب» معرفی و به آنها ۷۲ ساعت فرصت داد از این کشور خارج شوند. روسیه علاوه بر این دو تبعه بلغار در اواخر ماه آوریل ۱۰ دیپلمات آمریکایی، پنج دیپلمات لهستانی و ۲۰ دیپلمات چک را اخراج کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات