تاریخ انتشار : سه شنبه 6 شهریور 1403 - 10:24
کد خبر : 21222

هراس از افغان واقعیت دارد یا افغان‌هراسی؟

هراس از افغان واقعیت دارد یا افغان‌هراسی؟
کافی است یک روز غروب گذرتان به پل طبیعت، تجریش، پارک لاله، دریاچه چیتگر و دیگر مراکز تفریحی تهران بیافتد تا دستتان بیاید چه میزان افغانستانی در پایتخت حضور دارند.

انتشار هر از چندگاه اخبار، آمار، شایعه، گمانه و تحلیل‌هایی مانند آنچه هفته پیش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه منتشر کرد، حساسیت و هراس عمومی مربوط به مساله افغان‌ها را تشدید می‌کند.

 

خبرگزاری آناتولی مدعی شده بود در ایران ۱۱ میلیون افغانی حضور دارند. با توجه به وضعیت فرزندآوری این مهاجران، اگر هر خانواده افغان تا سه سال آینده ۷ فرزند به دنیا آورند سال ۱۴۰۶ جمعیتشان به ۷۷ میلیون تن خواهند رسید و با روند منفی جمعیت در ایران، افغان‌ها نژاد اول خواهند شد.

 

به گزارش ایران مامن، اگرچه مبنای برآورد این خبرگزاری در مورد توان زادآوری ۷ فرزند طی سه سال، کاملا بی مبنا است ولی همچنان که اشاره شد چنین ارزیابی‌هایی به هراس عمومی در این خصوص دامن می‌زند که زمینه‌های آن به طور گسترده در جامعه وجود دارد.

 

در چنین فضایی وزیر جدید کشور در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه فرمانده مرزبانی فراجا اعلام داشته اتباع غیرمجاز تا پایان سال ۱۴۰۳ باید ایران را ترک کنند، اظهار داشت: این مساله در جریان است و پیگیری می‌کنیم.

 

چندی پیش بود که خبر نسبت ۲۹۷ به ۳  تعداد زایمان زنان افغانستانی به زنان ایرانی در بیمارستان شهرستان کوار  در نزدیکی شیراز خبرساز شد. گفته می‌شود حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد زایمان‌ها در قم هم مربوط به افغان‌ها می‌شود؛ شهری که اخیرا تصاویر اقدامات نیروی انتظامی برای بازگرداندن مهاجران غیرقانونی در آن در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده است.

 

 

هنوز آمار دقیقی از حضور بی ضابطه شهروندان افغانستان در ایران که پس از قدرت‌یابی دوباره طالبان به کشورمان سرازیر شده و همچنان می‌شوند، در دست نیست. ولی اظهارات اخیر معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از حضور پرتعداد افغانستانی‌ها در پایتخت، قابل تامل است. «حشمت‌الله سلیمانی» از حضور بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری اتباع خارجی رسمی در تهران خبر داده است.

 

آمار حضور اتباع غیررسمی اما بسیار بیش از اینها است. کافی است یک روز غروب گذرتان به پل طبیعت، تجریش، پارک لاله، دریاچه چیتگر و دیگر مراکز تفریحی تهران بیافتد تا دستتان بیاید چه میزان افغانستانی در پایتخت حضور دارند.

 

حضور غیرمجاز میلیون‌ها افغانستانی در ایران، زنگ خطر برهم‌خوردن ترکیب جمعیتی و قومیتی در برخی مناطق را به صدا درآورده است.

 

مرتبط:

گره خوردن مساله مهاجران افغان با کودکان خیابان

با افغان‌ها چه باید کرد؟

کارت بانکی افغان‌ها چرا مسدود شد؟

آنچه رسانه‌ ها درباره مهاجران افغان به ما نمی‌ گویند

 

یکی از ساکنان نازی‌آباد می‌گوید نسبت کودکان افغانی به کودکان ایرانی در پارک‌های محله‌شان را بارها شمرده که میانگین تقریبا یک به هشت است. ترکیب جمعیتی جوادیه تهران هم به سمت افغانستانی‌ها سنگینی می‌کند. محله‌های زیادی در استان‌های کشور همین وضعیت را دارند؛ شهرری، روستاهای جنوب تهران، اراضی و آبادی‌ها و مراکز اطراف فرودگاه امام خمینی (ره)، حاشیه شهر مشهد، شهرستان‌هایی مانند یزد، زاهدان، کرمان، کرج، مناطقی از شمال، نواحی از استان فارس و استان‌های جنوبی و…

 

تبعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی- امنیتی حضور بی‌رویه و کنترل نشده افغان‌ها در ایران بر کسی پوشیده نیست.

 

هفته پیش بود که «حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده مجلس در جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی گفت: نمی‌گوییم که همه بروند ولی می‌گوییم که این مقدار دیگر شدنی نیست. یارانه‌های داخلی چرا باید برای اتباع خارجی توزیع شود. در برخی از مدارس از دانش آموزان اتباع نام‌نویسی شده است اما برای نام نویسی دانش آموز ایرانی می گویند جا نداریم.

 

در این زمینه اشاره به آمار مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضروری است که ضمن اشاره به ادامه افزایش مصرف بنزین در سال جاری گفت این مصرف روزانه به ۱۴۰ میلیون لیتر رسیده است. این در حالی است که فضای مجازی پر است از تصاویر عملیات قاچاق سوخت یعنی علاوه بر مصرف میلیون‌ها لیتر بنزین یارانه‌ای و هزاران مگاوات برق و …توسط مهاجران غیرقانونی، گروه‌هایی از اتباع عامل قاچاق بنزین و گازوئیل و … به خارج شده‌اند.

 

 

در حالی که وزیر کشور پیشین معتقد بود دستگاه‌های امنیتی کنترل‌ها و نظارت‌های خاص خود را دارند و مهاجران افغانستانی چالش امنیتی برای ایران ندارند، طی سه سال گذشته اتفاقات ناگواری در کشور افتاد که اتباع غیرمجاز عامل آن بودند؛ ضرب و جرح چند روحانی در حرم امام رضا (ع)، قتل داریوش مهرجویی و همسرش، ربوده شدن آریان کودک سه ساله و … نمونه‌هایی از این دست هستند.

 

با این حال «سردار عباسعلی محمدیان» رئیس پلیس تهران چندی پیش آمار جرم و جنایت افغانستانی‌ها را به نسبت جمعیت آنان «زیاد» ندانست.

 

برخی ناظران گزاره‌هایی چون ساختارمند بودن جریان ورود اتباع غیرمجاز به ایران و اقتصاد شکل گرفته حول آن را مطرح می‌کنند.

 

چندی پیش بود که «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دسترسی اتباع غیرمجاز به جای خواب و شغل در کمتر از ۲۴ ساعت پس از ورود به کشورمان، نسبت به سیستمی و سازماندهی شده بودن این مساله هشدار داد.

 

این مساله را «مصطفی جهانبخش» کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس هم چندی پیش در گفت و گو با «ایرنا» مورد اشاره قرار داده و گفته بود: سفارش ورود تعدادی از این اتباع غیرمجاز را کارفرمای ایرانی می‌دهد، یعنی وقتی تبعه افغان وارد کشور می‌شود از همان ابتدا کارش مشخص است.

 

به گفته جهانبخش ورود غیرمجاز و اخراج اتباع چرخه‌ای معیوب است که تا زمانی که مرزها به درستی کنترل نشود، بی‌فایده است.

 

در دولت جدید، مردم انتظار دارند حضور افغانستانی‌ها در ایران به درستی کنترل و قانونمند شود. اظهارات «اسکندر مومنی» وزیر کشور پیش از دریافت رای اعتماد در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر اینکه «باید ورود اتباع به کشورمان متوقف شوند و بعد هم آنها را ساماندهی کنیم» امیدوار کننده است.

 

مومنی  راهکار ساماندهی این مساله را انسداد مرز دانسته و تاکید کرده که مجموعه تحت مدیریتش برای این کار برنامه‌ریزی خواهد کرد.

 

 

حال باید دید آیا دولت برای این مساله که نگرانی و حتی وحشت بسیاری از مردم را برانگیخته کاری می‌کند یا باید مثل برخی شهرهای جنوبی منتظر اقدام خودجوش مردم برای ممانعت از ورود و سکونت اتباع غیرمجاز در شهرها بود.

 

اقدام خودسرانه مردم در برابر مهاجران افغانستانی البته تبعات امنیتی به دنبال خواهد داشت؛ چنان که به گفته فلاحت‌پیشه‌ بسیاری از مهاجران جزو ارتش بوده‌اند، از طرفی ما با موجودیتی به اسم طالبان مواجه هستیم که کاری جز جنگ بلد نیست و کوچکترین مساله را به یک چالش تبدیل می‌کند. اگر کوچکترین فیلم یا خبری منتشر ‌شود، می‌تواند بخشی از افغانستانی‌های داخل ایران را به تحریک وادارد.

 

در حالی که مقام‌های طالبان از مهاجران افغانستان خواسته‌اند به کشورشان برگردند، ولی به نظر می‌رسد اعمال محدودیت‌های گسترده به ویژه در حوزه حقوق زنان و تحصیل دختران از سوی این گروه نتواند موج مهاجرت را به سمت افغانستان معکوس کند.

 

از سوی دیگر و در شرایطی که بسیاری از نخبگان و سیاسیون و رسانه‌ها و … درباره «افغان‌هراسی» و تبعات آن هشدار می‌دهند، به نظر می‌رسد هراس ایرانی جماعت از این پدیده نادیده گرفته می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات