تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 شهریور 1399 - 20:42
کد خبر : 2345

تذکر روحانی به رهبری/ یادگاری نوشتن روی سنگ/ تذکرم به نماینده رهبری درباره سخت‌گیری به اهل تسنن/ رکود بازار

تذکر روحانی به رهبری/ یادگاری نوشتن روی سنگ/ تذکرم به نماینده رهبری درباره سخت‌گیری به اهل تسنن/ رکود بازار

  دوشنبه ۷ مهر ۱۳۷۶ /۲۶ جمادى‌الاول ۱۴۱۸ / ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۷ بعد از نماز، همراه محافظان براى کوه نوردى رفتیم. در همان دره دارآباد، از نیمه راه به شاخه دیگرى از دره رفتیم. در کنار آبشارها و چشمه‌هاى کبوترخانه و آبشار چال‏مگس توقف کردیم. با ماژیک، روى سنگ یادگارى نوشتم. در مراجعت از دره

 

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۷۶ /۲۶ جمادى‌الاول ۱۴۱۸ / ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۷

بعد از نماز، همراه محافظان براى کوه نوردى رفتیم. در همان دره دارآباد، از نیمه راه به شاخه دیگرى از دره رفتیم. در کنار آبشارها و چشمه‌هاى کبوترخانه و آبشار چال‏مگس توقف کردیم. با ماژیک، روى سنگ یادگارى نوشتم. در مراجعت از دره دیگرى آمدیم. در مسیر، با تعدادى از مردم متفرقه که به کوه آمده بودند، احوال‏پرسى کردم؛ معمولاً از کاسب‌هاى بازار بودند و از رکود نامناسب بازار و اقتصاد کشور از فرش و خانه و مصالح ساختمانى و… شکایت داشتند؛ کم‏ کم این ادعا به تواتر مى‌رسد. در جایى چند نفر در آب‏سرد، آب‏تنى مى‌کردند. رفتن، یک ساعت و چهل دقیقه و برگشتن، یک ساعت و ده دقیقه طول کشید.

در خانه، بعد از استحمام و صبحانه، بخشی از خاطرات سال ۱۳۶۰ را براى آماده شدن جهت چاپ مطالعه کردم. جالب و یادآور خاطرات و مسایل سال‌هاى اول انقلاب است. فکر مى‌کنم، خیلى مورد استقبال قرار گیرد. خوشبختانه اصلاح کمى می‌‌طلبد. معمولاً عین عبارات را تأیید مى‌کنم.

آقاى سید صادق الحسینى لبنانى و خانواده‌اش و خانواده شهید صالح الحسینى آمدند. از مصاحبه‌ام که درباره مسأله فلسطین راه‌‏حلی ارایه داده‌ام ، تعریف کرد و گفت، مورد توجه محافل بین‌المللى و غربى قرارگرفته است. یادم آورد که تصمیم به تأسیس حزب‌الله لبنان، چند سال پیش در منزل من در ملاقات با او و ابوهشام گرفته شد که براى همین موضوع آمده بودند و من تأیید کردم و از امام هم اجازه ‏گرفتم.
سپس آقاى علی‏ اکبر محتشمى که سفیر ایران در سوریه بود نماینده امام در این مورد شد. در مورد مسایل شهردارى تهران اظهار نگرانى‏ کردند و گفتند مردم از این برخوردها ناراضی ‏اند و خشمگین. خبرنگار است.

به دفترکوشک رفتم. تا عصر به مطالعه بولتن‌ها و کتاب اسرارالصلاه امام گذشت. به خانه آمدم. در اخبار، مسأله امضاى قرارداد استحصال گاز پارس جنوبى ما با شرکت توتال و شرکت‌هاى گاز روسیه و مالزى مورد توجه است و آمریکا را عصبانى کرده. کار بزرگى است، با بیش از دو میلیارد دلار هزینه. در زمان مسئولیت من، توافق شد و پس از تهیه مقدمات، دیروز به امضا رسید.

سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۷۶

تا ساعت نُه صبح، براى سخنرانى فردا در سمینار نماز مطالعه ‏کردم. جمعى از علماى اهل ‏سنت سیستان و بلوچستان – ائمه‏ جمعه زاهدان، چابهار، ایرانشهر، سراوان و خاش، همراه مولوی اسحاق مدنى- آمدند. از سخت‌گیرى‌هاى نماینده رهبرى در مورد تأسیس مدارس و ساخت مسجد و نیز از عدم به‏ کارگیرى نیروهاى اهل سنت در امور مدیریتى ‏کشور شکایت ‏کردند.

ضمن قبول تذکر به آنها گفتم که مسأله اصلى ایجاد اعتماد است. نباید به‏ گونه‌اى عمل کنندکه سوءظن مسئولان کشور را برانگیزند و شبیه این مطالب در مورد علما و استان‌هاى شیعه هم به وجود مى‌آید. سپس نماینده رهبرى آمد. به ایشان هم براى جذب آنها تذکر دادم.

عصر آقاى احمد جلالى آمد. از اینکه اوایل انقلاب، به خاطر رفتارش در صداوسیما و وجود اثاث منزلش در خانه صادق قطب‌زاده او را طردکرده‌اند، گله ‏کرد.

دکتر حسن روحانى دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع آمد. گزارش مذاکراتش با رهبرى را داد؛ من‌جمله تذکر به رهبرى در مورد اینکه وضع به‌‏گونه‌اى شده که جامعه فکر مى‌کند، ایشان با یک جریان هستند و با کارگزاران مخالف‏اند که ایشان نپذیرفته‌اند. در مورد نحوه عمل در مرکز تحقیقات استراتژیک مذاکره ‏کردیم.

اخوى محمد معاون اجرایی رییس‏ جمهور آمد. خبر داد که آقاى یزدى، رییس قوه ‏قضاییه در مذاکره تلفنى با آقاى عبدالله نورى وزیر کشور گفته است که بناست دو سه روزى کرباسچى شهردار تهران براى بازجویى بازداشت شود. گویا فکر می‏ کرده که طرف مذاکره، آقاى شوشترى وزیر دادگستری است‏ که این را گفته است. کارگزاران بسیار نگران‏ند و براى چاره‌جویى جلسه دارند و از من استمدادکردند. گفت آقاى نوربخش رییس ‏کل بانک مرکزی گزارش داده که مردم پول‌هاى خود را از بانک‌ها بیرون مى‌آورند و بازار راکد است.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات