تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1400 - 16:54
کد خبر : 13016

ناهمسازی‌های توافق هسته‌ای

ناهمسازی‌های توافق هسته‌ای

بر اساس اعلام رسانه‌های رسمی، مذاکرات وین به لحظات سرنوشت‌سازی رسیده و به محض پذیرش خطوط قرمز و اعلام شده ایران از سوی طرف‌های غربی، کمیسیون مشترک برجام منعقد و توافق نهایی اعلام خواهد شد.   آنچنان که مذاکره‌کننده ارشد انگلیس گفته چند قدم نهایی را باید به سمت توافق برداریم؛ قدم‌هایی که یکی از

بر اساس اعلام رسانه‌های رسمی، مذاکرات وین به لحظات سرنوشت‌سازی رسیده و به محض پذیرش خطوط قرمز و اعلام شده ایران از سوی طرف‌های غربی، کمیسیون مشترک برجام منعقد و توافق نهایی اعلام خواهد شد.

 

آنچنان که مذاکره‌کننده ارشد انگلیس گفته چند قدم نهایی را باید به سمت توافق برداریم؛ قدم‌هایی که یکی از آن‌ها در سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی به تهران است.

 

 

به گزارش «دنیای اقتصاد» این سفر قرار است که امروز شنبه، انجام شود. در این میان، مقامات اسرائیلی که از احتمال رسیدن به توافق آشفته شده‌اند، تماس‌هایی با گروسی برقرار کرده‌اند تا او را برای همکاری «پادمانی» با ایران تحت فشار قرار دهند. این تحولات در حالی رخ می‌دهد که در روزهای گذشته اخبار مثبتی از وین مخابره شده، اما مقامات تهران با احتیاط درباره رسیدن به توافق موضع‌گیری کرده و تاکید دارند که باید همه مسائل مهم میان طرف‌های برجامی حل و فصل شود.

 

به گزارش «اعتماد»، اعلام سفر گروسی به تهران این پیام تلویحی را در خود داشت که اختلاف میان ایران و آژانس و همچنین تفاوت تفسیر میان ایران و غرب درباره نحوه حل و فصل این اختلاف دیگر مانع اصلی در مسیر اجرای توافق نیست و در نتیجه فضای رسانه‌ای و مجازی به نفع توافق تغییر کرد. در این فضا بود که روسای هیات‌های مذاکره‌کننده روسیه، بریتانیا و فرانسه هرکدام به نحوی با انتشار توییت‌هایی در صفحات خود خبر از قریب‌الوقوعی توافق دادند.

 

در این میان، دیدگاه‌هایی هم میان رسانه‌های حامی دولت مطرح می‌شود که نگاه مثبتی به تحولات اخیر برجامی ندارند از جمله روزنامه «کیهان» زیر عنوان «توافق بدون تضمین معتبر و لغو کامل تحریم‌ها فریب است» می‌نویسد:  مقارن با تحولات اوکراین، آمریکا و اروپا سعی می‌کنند برای حل بحران نفتی که‌گریبانگیر آن‌هاست با یک تیر دو نشان زده و ضمن مقصرنمایی ایران و افزایش فشار به تیم مذاکره‌کننده کشورمان، برای مهار قیمت نفت هم که شده خبر توافق هسته‌ای با ایران را به ترند اول خبرها و تحلیل‌ها بدل کنند.

 

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها مذاکرات و توافق محتمل را با موضوعات دیگر سیاست خارجی گره زده‌اند. به نوشته «آرمان ملی» با نزدیک‌شدن به پایان مذاکرات برجامی و اظهارنظراتی که از احتمال قریب‌الوقوع آن و حذف تحریم‌ها خبر می‌دهند، موضوع FATF باردیگر مورد توجه کارشناسان و فعالان اقتصادی قرار گرفته است به‌گونه‌ای که برخی از کارشناسان معتقدند اگرچه حذف تحریم‌ها موانع پیش‌روی اقتصاد کشور را بر خواهد داشت اما تا زمانی که مساله FATF و محدودیت‌های بانکی که در آن نتیجه آن اعمال می‌شود روشن نشود بازهم تجارت کشور با محدودیت مواجه خواهد شد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات