تاریخ انتشار : شنبه 10 آبان 1399 - 18:15
کد خبر : 2990

زلزله ترکیه و بازگشت شایعه هارپ

زلزله ترکیه و بازگشت شایعه هارپ

استان ازمیر ترکیه روز جمعه نهم آبان‌ماه شاهد وقوع زلزله‌ای ۶.۶ ریشتری بود که بنابر آخرین خبرها، سیل در شهرهای ساحلی دریای اژه، حدود ۲۰ کشته، ۵۰۰ زخمی و ۱۲۰ پس‌لرزه به دنبال داشت.   پیامد دیگر این زلزله بروز شایعات مختلف درگفت‌وگوهای عمومی و فضای مجازی بود.   بعضی کاربران، این زلزله را به

استان ازمیر ترکیه روز جمعه نهم آبان‌ماه شاهد وقوع زلزله‌ای ۶.۶ ریشتری بود که بنابر آخرین خبرها، سیل در شهرهای ساحلی دریای اژه، حدود ۲۰ کشته، ۵۰۰ زخمی و ۱۲۰ پس‌لرزه به دنبال داشت.

 

پیامد دیگر این زلزله بروز شایعات مختلف درگفت‌وگوهای عمومی و فضای مجازی بود.

 

بعضی کاربران، این زلزله را به مسائل ماوراءطبیعی گره زده و گفتند اتفاقات دیروزِ ازمیر مجازات الهی اردوغان بخاطر حمایت از تروریسم بوده است. رئیس‌جمهور ترکیه بعد از وقایع تروریستی فرانسه و حمایت رهبران این کشور از انتشار کاریکاتور موهن به پیامبر اسلام، شدیدترین حملات را نثار پاریس کرد.

 

نکته جالب توجه اینکه بعضی با انتشار تصاویری غیرمعمول از آسمان ازمیر، وقوع زلزله را اقدامی از سوی آمریکا و اسرائیل دانستند که به وسیله «هارپ» صورت گرفته است.

هارپ

هارپ (HAARP) پروژه‌ای است که زمینه آن در دوره جنگ سرد برای برقراری ارتباط با زیردریایی‌های اتمی ایجاد شد و در سال ۱۹۹۳ در ارتش ایالات متحده آمریکا کلید خورد.

 

هارپ به زبان ساده به معنای فرستادن ارتعاشات رادیویی به «یونوسفر» یعنی لایه فوقانی جو است که بازگشت آن به زمین می‌تواند از طریق هدایت امواج الکترومغناطیس مورد استفاده‌های گوناگون قرار گیرد.

 

تاکنون نظریه‌های مختلفی درباره هارپ ارائه شده و برخی آن را سلاحی بسیار مخرب و مخفی در دست آمریکایی‌ها می‌دانند که می‌تواند باعث تغییرات اقلیمی و بروز زلزله‌های ویرانگر شود. از جمله «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور سابق ونزوئلا که عامل زلزله مرگبار سال۲۰۱۰ هائیتی را کاربرد هارپ از سوی آمریکایی‌ها عنوان کرد.

 

در ایران نیز بارها از جمله اواخر آذرماه ۹۶ و بروز زلزله ملارد، شایعه هارپ مطرح شد.

 

هرچند آمریکایی‌ها طی سال‌ها گذشته هیچ تایید و تکذیبی درباره هارپ نداشته‌اند اما به محض انتشار شایعه دخالت هارپ در زلزله ترکیه، «فاکس نیوز» رسانه نزدیک به ترامپ کوشید آن را بازنشر کرده و مورد استفاده قرار دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات