تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 - 21:28
کد خبر : 3387

۲عامل ناکامی انقلاب‌ها/ گفت‌و‌گو با آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (بخش سوم)

۲عامل ناکامی انقلاب‌ها/ گفت‌و‌گو با آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (بخش سوم)

در ادامه گفت‌وگویی که روزنامه اطلاعات با سومین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران داشته و ۱۷ بهمن ۱۳۶۷ به انتشار رسیده درباره مسائل و آسیب‌های پیش روی انقلاب‌ها می‌خوانیم: این مسائل در انقلاب اکتبر و در انقلاب های قرن بیستم است. آنجا که ما مشاهده می‌کنیم ناکامی‌های وجود دارد یعنی به شعارهای اساسی انقلاب به طور کامل

در ادامه گفت‌وگویی که روزنامه اطلاعات با سومین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران داشته و ۱۷ بهمن ۱۳۶۷ به انتشار رسیده درباره مسائل و آسیب‌های پیش روی انقلاب‌ها می‌خوانیم: این مسائل در انقلاب اکتبر و در انقلاب های قرن بیستم است. آنجا که ما مشاهده می‌کنیم ناکامی‌های وجود دارد یعنی به شعارهای اساسی انقلاب به طور کامل دسترسی پیدا نشده، دو عیب وجود دارد.

 

یکی از آن عیوب، منیت است که نمی گذارد آن هدف ها به طور کامل تحقق پذیرد و دیگری ضعف نقص ایدئولوژی ها است. چون انقلاب بر مبنای یک ایدئولوژی به وجود می‌آید و آن ایدئولوژی دنیایی را ترسیم می‌کند و مکانیسمی هم برای ایجاد آن دنیا ترسیم و پیشنهاد می کند. خب اگر ایدئولوژی غلط بود حرکت غلط انجام می‌گیرد به صورت مطلوب شکل نمی‌گیرد و یا اگر شکل گرفت آثارش را نمی بخشد و این ناشی از این است که آن ایدئولوژی غلط بوده است.

 

اینجا گناه فکر و مکتب است. همچنان که این را در انقلاب های مبتنی بر تفکرات مارکسیستی مشاهده می‌کنیم. انقلاب با ارکان خودش انجام گرفته و و آثار و نتایج شیرین و خوبی هم داشته است اما آن زندگی ایده‌آل ای که مارکسیسم  دورنمایش را نشان داده است ندارد چرا؟ چون  آن تفکر در اصل مبتنی بر یک پایه غلط بوده است. این یک عامل از عوامل ناکامی های نهایی و عدم توفیق در شعارها است.

 

عامل دوم شکست انسانها انقلاب‌ها ضعف و انحراف و خیانت رهبران و متصدیان است. این ها افراد بشر هستند و اگر بهترین ایدئولوژی را هم دست انسانی بدهید که ضعیف یا جوان باشد و دارای قاطعیت لازم نباشد، به منافع شخصی و عیش شخصی خودش اهمیت زیادی به دهد و آن را مقدم بر مصالح انقلاب و جامعه بداند، قهرا نتایج مطلوب برآورده نخواهد شد. این هم دومین عاملی است که در بسیاری از  این انقلاب ها وجود دارد. شما می‌بینید که در همین هرج و مرج های دوران ۱۵ ساله اول انقلاب کبیر فرانسه ما شاهد ضعف رهبری ها هستیم.

 

منبع: روزنامه اطلاعات، ۱۷ بهمن ۱۳۶۷، مصاحبه کننده جواد مظفر

 

اخبار مرتبط:

آسیب شناسی جمهوری اسلامی/ گفت‌وگو با رئیس‌جمهور محترم؛ آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (بخش اول)

هنر یک انقلاب چیست؟/ گفت‌وگو با آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (بخش دوم)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات