تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 آذر 1399 - 22:15
کد خبر : 4034

موافقت رهبری با فیلم آدم برفی/ مشاجره مرحومان یزدی و امینی در مجمع تشخیص/ تصویب حصر منتظری در شورای عالی امنیت ملی

موافقت رهبری با فیلم آدم برفی/ مشاجره مرحومان یزدی و امینی در مجمع تشخیص/ تصویب حصر منتظری در شورای عالی امنیت ملی

جمعه ۲۸ آذر ۱۳۷۶/ ۱۸ شعبان ۱۴۱۸/ ۱۹ دسامبر ۱۹۹۷ ساعت یازده و نیم صبح، از کیش به تهران پرواز کردیم. در راه آقاى موحدى، مسئول حفاظت سپاه از رکود کشور و آثار سوء طرح مسأله ثروت‌هاى بادآورده، آن هم از سوى رهبرى صحبت کرد و گفت انتظار بود که در اجلاس سران در تهران،

جمعه ۲۸ آذر ۱۳۷۶/ ۱۸ شعبان ۱۴۱۸/ ۱۹ دسامبر ۱۹۹۷

ساعت یازده و نیم صبح، از کیش به تهران پرواز کردیم. در راه آقاى موحدى، مسئول حفاظت سپاه از رکود کشور و آثار سوء طرح مسأله ثروت‌هاى بادآورده، آن هم از سوى رهبرى صحبت کرد و گفت انتظار بود که در اجلاس سران در تهران، تصمیم مهمى درباره جهان اسلام گرفته شود.

سرشب محسن و فاطى و بچه‌ها آمدند. با محسن راجع به نحوه کار انتشار خاطرات من و مسایل مجمع [تشخیص مصلحت نظام] و برنامه ماه رمضان و متروی تهران صحبت شد. فاطى، پریروز باز هم حالت بى‌هوشى داشته که در بیمارستان آزمایش‌هایى هم شده، ولى باز هم نتوانسته‌اند دلیل روشنى، جز ضعف بنیه و کم‏‌خونى، ارایه دهند.

 

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۷۶

در جلسه شوراى مجمع تشخیص مصلحت نظام، چند عنوان دیگر هم تصویب شد. بر سر عنوان روحانیت، بحث زیادى شد. جمعى معتقد بودند که بهتر است رهبرى دخالتى در شئون روحانیت و اقدامى از تعیین سیاست‌هاى کلى آن نکنند و بر سر آن مشاجره‌اى هم بین آقاى محمد یزدى و آقاى ابراهیم امینى- با توجه به حوادث اخیر حوزه علمیه قم- به‏ وجود آمد که خوب نبود.

مرحوم آیت الله امینی در کنار رهبر انقلاب

آقاى علی فلاحیان آمد. گفت بناست نماینده رهبرى در بنیاد مسکن بشود؛ با پیشنهاد آقاى رسولى محلاتی نماینده ولی‏ فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که دیگر نمى‌خواهد در آن سمت بماند. از آینده وضع اقتصادى‏ کشور با توجه به سیاست‌ها و مدیریت دولت جدید اظهار نگرانى ‏کرد و در مورد خطر بحث‌هاى جدید درباره ولایت فقیه و شکسته‏ شدن حرمت ولایت فقیه و راه‌هاى احتمالى جلوگیرى از مشکلات آینده مذاکره کرد.

مرحوم آیت الله یزدی

 

شب در دفتر آقاى خاتمى، در جلسه سران قوا شرکت کردم. قرار شده جلسات، با حضور من، به صورت ماهانه باشد. وضع دکورها و فرش‌ها و… در دفتر رییس‏ جمهور به همان صورت زمان مسئولیت من مانده است. شام هم مثل همان زمان است.

درباره صحبت وعده داده شده آقاى خاتمى با مردم آمریکا، حرف‏ زدیم. معلوم شد مى‌خواهد از طریق شبکه تلویزیونی سی ان ان، انتقادات وارده بر سیاست دولت آمریکا را بگوید. درباره بازداشت دکتر یزدى صحبت شد. آقاى خاتمى مخالف است. گویا به اتهام اهانت به رهبرى بازداشت شده. آقاى خاتمى پیشنهاد داشت که با قید ضمانت تا زمان محاکمه آزاد شود. مى‌گفت چرا بدون مشورت و آن هم در همان روز مصاحبه ایشان بازداشت شده است؟

در مورد آیت‏ الله منتظرى گفتند، شوراى عالى امنیت ملی تصویب کرده، فعلاً محدود [= حصر خانگی] باشند و قرار است که تا یک ماه دیگر کمیسیون کارشناسى، پیشنهاد وضع آینده را بدهد. درباره سفر من به عربستان سعودی و نقش من در تشکیل اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی صحبت شد.

 

یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۷۶

دکتر محمدحسین عادلى، سفیرمان در کانادا آمد. از آثار مهم اقتصادى و فنی برنامه اول و اشکالات موجود در سیاست‌هاى دولت فعلى، تحلیلى ارایه داد و از آثار رکود سیاست‌هاى انقباضى فعلى در آینده و نیز از وضعى که در داخل وخارج به وجود آمده، در رابطه با رهبرى و ولایت فقیه، اظهار نگرانى کرد.

 

عصر دکتر لاریجانى رییس سازمان صدا و سیما آمد. از ضعف دولت جدید و عدم تسلط آقاى خاتمى بر امور اقتصادى و فنى و کم‏ شدن اعتبارات سال جارى و سال آتى و نیز از وضعى که در مورد ولى‏ فقیه پیش‏ آمده و مشکل انتخابات‌هاى آینده، با توجه به افکار عمومى، اظهار نگرانى‏ کرد. از من خواست که براى نجات انقلاب و ولایت در آینده اقدامى بکنم. پیشنهاد ایجاد تشکیلات، قبل از بروز بحران قابل پیشى‌‏بینى داشت.

 

شب میهمان آیت‌الله خامنه‌اى بودم. درباره مسأله دکتر یزدى، عفو عمومى، عکس‌العمل آمریکایى‌ها در مقابل مصاحبه آقاى خاتمى، روابط با مصر، روحانیت و… صحبت کردیم. ایشان موافق آوردن روحانیت در سیاست‌هاى کلى نیستند. در مورد بازداشت دکتر یزدى، نفیاً و اثباتاً دخالتى نخواهند کرد. در مورد مصر، در صورت محکوم‏ کردن کمپ ‏دیوید توسط خودشان، با برقرارى روابط موافق‏‌اند. با فیلم‏ سینمایی «آدم‏ برفى» موافق‌‏اند؛ مثل خود من.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات