تاریخ انتشار : جمعه 17 بهمن 1399 - 23:11
کد خبر : 5305

نارضایتی رهبری از حضور عبدالله نوری و کرباسچی در کابینه

نارضایتی رهبری از حضور عبدالله نوری و کرباسچی در کابینه

پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۷۶/ ۷ شوال ۱۴۱۸ / ۵ فوریه ۱۹۹۸   به خانه آمدم. بیشتر وقت به مطالعه بقیه خاطرات رضاخان پهلوى در سفر به خوزستان گذشت. به منظور قهرمان‏سازى، خیلى ماهرانه تنظیم شده است؛ و به منظور حذف قاجار و گرفتن سلطنت مقدمه ‏چینى شده، به خصوص رفتن به کربلا پس از حل

پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۷۶/ ۷ شوال ۱۴۱۸ / ۵ فوریه ۱۹۹۸

 

به خانه آمدم. بیشتر وقت به مطالعه بقیه خاطرات رضاخان پهلوى در سفر به خوزستان گذشت. به منظور قهرمان‏سازى، خیلى ماهرانه تنظیم شده است؛ و به منظور حذف قاجار و گرفتن سلطنت مقدمه ‏چینى شده، به خصوص رفتن به کربلا پس از حل مشکل خوزستان، از طریق بصره و با قطار و استقبال‏‌هاى باشکوه در کربلا و نجف و ملاقات با علماى بزرگ. از نکات جالب، جلسه ملاقات با علما و پیشنهاد به علما در خصوص خریدن کشتى‌هاى جنگى با کمک مردم، به منظور تقویت بنیه دفاعى و نیز ساختن سد روى کارون در خوزستان است.

 

در مراجعت به ایران، استقبال‌هاى باشکوهى که در شهرهاى مسیر و خود تهران تنظیم شده و حتى برنامه رفتن یکسره به قصر سلطنتى که عمل نشده و مقدمه‏ چینى براى ارعاب و حذف اقلیت مجلس که به رهبرى مدرس و کازرونى با او مخالفت داشتند. بعضى‌ها این موفقیت را نتیجه همکارى‌هاى مخفى انگلیس مى‌دانسته‌اند و با صورت ظاهر مخالفت با انگلیس، ولى در این کتاب سعى شده این را مبارزه با نفوذ انگلیس معرفى کنند.

 

سرشب با پیشنهاد ملاقات از سوى ایشان، به منزل آقاى خاتمى رییس ‏جمهور رفتم. از صحبت‌هاى تند دیروز رهبرى در ملاقات اعضای‏ مجلس خبرگان علیه آمریکا نگران بود. چون معلوم نیست ‏که چرا ایشان مجدداً حساسیت نشان مى‌دهند، احتمال می‌داد که عکس‌العمل در مقابل خبرها و شایعات در مورد پیغام خودش به کلینتون توسط یاسر عرفات و مصاحبه خانم معصومه ابتکار معاون رییس ‏جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با روزنامه اسراییلى و دست‌‏ دادن آقاى کمال خرازى وزیر امور خارجه با نماینده آمریکا در داووس سوییس و تفسیرهاى ‏خارجى هم باشد.

 

نیز نگران‏ بود از موضع ‏رهبرى در مورد مسأله آیت ‏الله منتظرى و همچنین از محکوم به اعدام ‏شدن بازرگان‏ آلمانى و نیز مرتضی فیروزى، سردبیر روزنامه ایران‏ نیوز و همچنین مشکل ارزان‏ شدن قیمت نفت. درباره همه این مسایل گفت‏ وگو کردیم. تأکید داشت ‏که من سفر به عربستان سعودی را انجام دهم؛ به امید اینکه در تعمیق روابط مؤثر باشد. گفت، آقاى ملک فهد پادشاه عربستان در مورد متهمان انفجار الخُبَر توسط آقاى محمدرضا نورى شاهرودى سفیر ایران در عربستان سعودی پیغام داده است و این که آیت‌الله خامنه‌اى، نظر مناسبی نسبت به آقای عبدالله نوری وزیر کشور ندارند و برای آقاى غلامحسین کرباسچى، هم پُست‌‌هاى بالا را مناسب نمی‌دانند؛ مجموعاً از سختگیرى رهبرى ناراحت است.

 

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات