تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 15:17
کد خبر : 7514

غنیمت ارزشمند ترکیه و آمریکا از لیبی

غنیمت ارزشمند ترکیه و آمریکا از لیبی

بر اساس ادعای گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده یکی از غنائم ارزشمند ترکیه و آمریکا از نبرد لیبی، دستیابی به سامانه موشکی «پانتسیر» روسیه بوده است؛ سامانه ای که به ترکیه منتقل شده و تیمی مشترک از دو کشور مشغول تجزیه تحلیل آن هستند. اقدامی که می تواند به افشای فن آوری این سلاح و

بر اساس ادعای گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده یکی از غنائم ارزشمند ترکیه و آمریکا از نبرد لیبی، دستیابی به سامانه موشکی «پانتسیر» روسیه بوده است؛ سامانه ای که به ترکیه منتقل شده و تیمی مشترک از دو کشور مشغول تجزیه تحلیل آن هستند. اقدامی که می تواند به افشای فن آوری این سلاح و در نهایت به ضعف و آسیب پذیری سیستم های جنگی روسیه در مقابل سیستم های تسلیحاتی ناتو منتهی شود.

گفتنی است این غنیمت پیشرفته ترین سیستم ضد هوایی خودران روسیه محسوب می شود که جایگاه و کارایی بالایی دارد؛ سیستمی که برای شلیک موشک های زمین به هوا، با برد متوسط طراحی شده و به نظر می رسد از طریق امارات متحده عربی در اختیار نیروهای ارتش ملی لیبی قرار گرفته است.

 

البته نحوه تصاحب این سیستم موشکی نیز داستان جالبی دارد. در این رابطه ادعا می شود این سیستم بعد از حملات غافگیرانه ترکیه و نیروهای وابسته به آنها برای مدتی ناپدید اما چند هفته بعد به دست شبه نظامیان محلی شهر زاویه افتاده است. فرماندهی این گروه شبه نظامی را «محمد باهرون» یکی از عوامل درگیری های محلی در لیبی و عامل ارتباط با داعش بر عهده دارد. گفته می‌شود با فشار ترکیه «محمد باهرون» این سیستم موشکی را به فرودگاه بین المللی میتیگا منتقل و در اختیار آنها قرار داده است.

 

ادعا می شود محرک ترکیه برای این اقدام آمریکا و نگرانی از تسلط احتمالی داعش بر این سلاح پیشرفته بوده است. برای همین آنکارا در روند ضبط و انتقال این سیستم موشکی از حمایت همه جانبه آمریکا برخوردار بوده است.

به گزارش ایران مامن، در تازه ترین مورد گزارش هایی وجود دارد که نشان می‌دهد دو طرف در رابطه با نحوه دسترسی به این سیستم موشکی به توافق رسیده اند. ذیل توافق صورت گرفته آمریکا یک هواپیمای باری مدل (C-17 Globemaster) از پایگاه (AFRICOM) آلمان به فرودگاه میتیگا فرستاده و سیستم موشکی پانستیر را از لیبی خارج کرده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات