تاریخ انتشار : دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 - 17:19
کد خبر : 7915

ناتو و متحدان جدید دیجیتال

ناتو و متحدان جدید دیجیتال

به تازگی مقامات جمهوری مقدونیه شمالی برای تحکیم جایگاه خود در سازمان ناتو سندی اساسی را امضا کرده اند که طی آن همکاری و تقویت دفاع سایبری بین ناتو و مدافعان سایبری این کشور را بهبود خواهد بخشید.   براساس این تفاهم‌نامه جدید، طرفین ملزم به تبادل اطلاعات در مورد تهدیدات سایبری، جلوگیری از حوادث

به تازگی مقامات جمهوری مقدونیه شمالی برای تحکیم جایگاه خود در سازمان ناتو سندی اساسی را امضا کرده اند که طی آن همکاری و تقویت دفاع سایبری بین ناتو و مدافعان سایبری این کشور را بهبود خواهد بخشید.

 

براساس این تفاهم‌نامه جدید، طرفین ملزم به تبادل اطلاعات در مورد تهدیدات سایبری، جلوگیری از حوادث سایبری و افزایش مقاومت مقدونیه شمالی در برابر تهدیدات سایبری خواهند بود.

 

«ون ویل» (Van Weel) دستیار دبیر کل ناتو در اظهاراتی تاکید کرده که دفاع سایبری برای ناتو و متحدانش یک اولویت است. تقویت مقاومت در برابر تهدیدات فزاینده سایبری امری حیاتی است و امضای این تفاهم‌نامه گام مهمی در این راستا بود.

 

وزیر دفاع مقدونیه شمالی نیز ضمن تاکید بر اهمیت امنیت سایبری  اظهار داشته این تفاهم‌نامه همکاری با ناتو در زمینه دفاع سایبری امکان پاسخ‌گویی هماهنگ متحدان در صورت بروز یک حمله سایبری را فراهم می کند و سهم جدی در تقویت ظرفیت‌های ملی مقدونیه برای مقابله با حملات سایبری دارد و باعث پایداری این اتحاد می‌شود.

 

سازمان ناتو همزمان با افزایش تهدیدات نظامی، اطلاعاتی و سایبری از سوی روسیه، با همه متحدان خود توافقنامه‌های مشابهی دارد که موجب افزایش همکاری نزدیک‌تر در زمینه دفاع سایبری، کمک متقابل در صورت نیاز و همچنین تبادل اطلاعات و تجارب در زمینه مقابله با تهدیدات سایبری می‌شود.

 

به گزارش ایران مامن، اعضای ناتو برای نخستین بار در سال ۲۰۰۲ در نشست پراگ از  لزوم تقویت خود در مقابل حملات سایبری سخن گفتند و در سال ۲۰۰۸ نیز اعضای این سازمان استراتژی «دفاع در برابر حملات سایبری» را امضا کردند.

در سال ۲۰۱۴ ، متحدین ناتو دفاع سایبری را به عنوان بخشی از «دفاع مشترک» پذیرفتند و ماده ۵ این پیمان امنیت دسته جمعی را  بر حملات سایبری نیز تسری بخشیدند. براساس ماده ۵ این پیمان، اعضای ناتو حمله نظامی علیه دیگر متحدان خود در اروپا یا آمریکای شمالی را حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی و با آن مقابله می‌کنند.

 

کشورهای عضو ناتو در اجلاس سران ورشو در سال  ۲۰۱۶ فضای سایبری را نیز در کنار حریم هوایی، زمینی و دریایی به حریم عملیاتی خود اضافه کردند و متعهد شدند توانایی های دفاع سایبری خود را بهبود بخشند.

 

سمپوزیوم تضمین اطلاعاتی ناتو و دفاع سایبری که در سپتامبر ۲۰۱۶ در بلژیک برگزار شد، سکویی برای ارتباط بین ناتو و نمایندگان شرکت‌‌های مشغول به کار در امنیت سایبری محسوب می شود.

 

ناتو همچنین در سال ۲۰۱۸ با تاسیس «مرکز عملیات سایبری» آماده سازی تیم «واکنش سریع سایبری» برای ارائه ۲۴ ساعته کمک‌های لازم به اعضای خود در صورت بروز حملات سایبری را در دستور کار خود قرار داده است.

 

در زمان حمله سایبری گسترده به آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ از طریق نرم افزارهای شرکت «سولار ویندوز»، مقامات ناتو از آماده‌باش ۲۴ ساعته تیم سایبری برای کمک به متحدان ناتو در مرکز عملیات فضای مجازی این سازمان خبر دادند و اعلام کردند که شبکه‌های ناتو در خارج از ایالات متحده در کشورهایی نظیر بلژیک، انگلیس، کانادا، اسرائیل، مکزیک، اسپانیا و امارات تحت تاثیر این حمله سایبری بوده اند.

 

کشور مقدونیه شمالی که از جمهوری های تجزیه شده یوگسلاوی سابق به شمار می رود؛ کشوری محصور در خشکی و واقع در جنوب‌شرقی اروپا در ناحیه شبه جزیره بالکان است. مقدونیه از شمال با صربستان و کوزوو، از شرق با آلبانی، از غرب با بلغارستان و از جنوب با یونان همسایه است.

 

شهر « اسکوپیه» پایتخت و بزرگترین شهر این کشور محسوب می شود و  زبان رسمی آن مقدونی و آلبانیایی است.

 

این کشور از زمان تاسیس خود در سپتامبر ۱۹۹۱ به عنوان جمهوری مقدونیه نامیده می شد که در نهایت در فوریه ۲۰۱۹ تحت عنوان جمهوری مقدونیه شمالی تغییر نام یافت. از آنجایی که حدود یک چهارم جمعیت این کشور از بیکاری رنج می برند؛ مقامات این کشور تلاش های زیادی برای پیوستن به اتحادیه اروپا صورت داده اند و در اولین گام توانستند در ۲۷ مارس ۲۰۲۰ به عنوان جدیدترین عضو سازمان ناتو به این ائتلاف امنیتی و نظامی وارد شوند؛ موضوعی که با نگرانی و واکنش شدید مقامات مسکو مواجه شد و آن را نوعی سیاست توسعه طلبانه ناتو در میان کشورهای اروپای شرقی و شبه جزیره بالکان توصیف کردند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده عضو کردن مقدونیه با متوسل شدن به زور، گواهی است بر این که اصل سیاست درهای باز ناتو تبدیل به ابزاری برای گسترش قلمرو قدرت ژئوپلیتیک شده است.

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات