تاریخ انتشار : دوشنبه 10 خرداد 1400 - 9:14
کد خبر : 8197

دولت بایدن؛ تغییر وضعیت از ببر کاغذی به سگ بی‌دندان

دولت بایدن؛ تغییر وضعیت از ببر کاغذی به سگ بی‌دندان

جو بایدن اعلام کرده که دولت وی در حال تهیه و ارائه یک ابتکار فوری برای ارتقاء امنیت سایبری آمریکا است. بایدن با اولین حضور خود در ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص چالش های مرتبط با امنیت ملی آمریکا ضمن معرفی دولتهای چین و روسیه به عنوان چالش‌های سایبری آمریکا در سطح بین‌الملل،

جو بایدن اعلام کرده که دولت وی در حال تهیه و ارائه یک ابتکار فوری برای ارتقاء امنیت سایبری آمریکا است. بایدن با اولین حضور خود در ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص چالش های مرتبط با امنیت ملی آمریکا ضمن معرفی دولتهای چین و روسیه به عنوان چالش‌های سایبری آمریکا در سطح بین‌الملل، از ایجاد یک ساختار و سازمان سایبری جدید به نام «معاونت امنیت سایبری برای مشورت در امور سایبری و فناوری‌های نوظهور» خبر داد و «آنه نئوبرگر» (Anne Neuberger) مدیر امنیت سایبری سابق ان اس ای نیز را به‌عنوان مشاور امنیت سایبری در شورای امنیت ملی منصوب کرد.

 

آنه نئوبرگر مسئول معاونت امنیت سایبری برای مشورت در امور سایبری و فناوری‌های نوظهور

 

جو بایدن همچنین در فوریه ۲۰۲۱ در بیانیه ای از آمریکا و سایر ملل دموکراتیک تقاضا کرد در مورد مسائل فناوری و امنیت سایبری و به ویژه در مقابله با حملات سایبری چین و روسیه  «قوانین راه» تعریف کنند. بایدن در در بخشی از اظهارات خود در اجلاس امنیتی مونیخ که به‌صورت مجازی در کاخ سفید برگزار شد اعلام داشت «ما باید قوانینی را وضع کنیم که پیشرفت فناوری و هنجارهای رفتاری در فضای سایبری، هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی را کنترل کند و از آن‌ها در راستای منافع مردم استفاده شود نه به ضرر آن‌ها.»

 

جو بایدن در این اجلاس ضمن تمرکز بر مقابله با چین در فضای سایبری، به‌طور ویژه خواستار شفافیت بیشتر در خصوص افراد و گروه‌هایی شد که پشت سر شرکت‌های بزرگ چینی قرار دارند. مقامات آمریکایی  پیش‌از این ضمن اتهام زنی علیه شرکت‌های فناوری چینی نظیر «تیک‌تاک» و «هوآوی» مدعی شده بودند این شرکت‌ها اطلاعات شهروندان آمریکایی را در اختیار سرویس های اطلاعاتی چین قرار می دهند. رئیس جمهور جدید آمریکا همچنین تاکید کرد که «شرکت‌های آمریکایی و اروپایی برای جلوگیری از فساد و اقدامات انحصاری ملزم به افشای عمومی ساختارهای حاکمیت شرکتی و پیروی از قوانین خاصی هستند؛ از این رو شرکت‌های چینی نیز باید این استانداردها را رعایت کنند.»

 

با وجود مطرح شدن تمامی این چالش ها و تهدیدات سایبری از سوی رئیس جمهور جدید آمریکا، برخی از نخبگان آمریکایی نسبت به توانمندیهای سایبری آمریکا در مواجهه با رقبا و حریفان خود اظهار شک و تردید کرده اند.

 

پروفسور «آوراهام شاما» (Avraham Shama) از استادان دانشگاه نیومکزیکو در این باره معتقد است که  آمریکا در برابر حملات سایبری روسیه مانند سگی بدون دندان است که به‌ندرت پارس می کند.

 

براساس گزارش  خبرگزاری «د هیل»، پروفسور آوراهام شاما خطاب به  بایدن رئیس‌جمهور ایالات‌متحده اظهار داشته است که  مقابله با حملات سایبری مستمر روسیه نیاز به اقدامی قاطع دارد و در صورت هرگونه تعللی از جانب آمریکا اثرات طولانی‌مدت و پایدار این حملات بیش از ضعف‌های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا آسیب‌زا هستند.

 

 

وی تاکید کرده است که خویشتنداری  بایدن در برابر حملات سایبری روسیه به رئیس‌جمهور پوتین این جسارت را می‌دهد که به‌طور فزاینده‌ای حملات گستاخانه خود را تداوم بخشد. آوراهام شاما همچنین در بخشی از اظهارات خود اذعان کرده است بایدن باید درک کند که جهان امروز در حال سپری کردن عصر جنگهای سایبری است و  ایالات‌متحده باید روسیه را با مجموعه‌ای کامل از دندان‌های تیز گاز بگیرد و برای خنثی کردن حملات روسیه و همچنین برای تبدیل‌شدن به ابرقدرت غالب در فضای سایبری دانش و منابع لازم را کسب کند؛ چراکه روسیه با اعزام سربازان اینترنتی مخفی خود عملکرد داخلی بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز حمل‌ونقل، سیستم‌های ارتباطی و آژانس‌های دولتی آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا سبک زندگی آمریکایی، دموکراسی، تجارت آزاد و آزادی مطبوعات را نابود سازد.

 

این استاد دانشگاه نیومکزیکو همچنین ضمن اشاره به دست برتر روسیه در جنگهای سایبری و انتقاد از رویکرد ملایم بایدن و مشاورانش در برابر روسیه، توصیه کرده است که ایالات متحده باید استراتژی تهاجمی تری در قبال اقدامات جسورانه پوتین اتخاذ کند و بدیهی است که این امر مستلزم طراحی یک طرح جامع امنیت سایبری ملی است؛ مساله ای که پوتین سال‌ها قبل به آن واقف شده است؛ لذا دولت بایدن نیز باید دریابد که  جنگ سایبری فاز جدیدی در روابط بین‌الملل است؛ از این رو آمریکا باید با ایجاد ائتلاف با متحدان خود نظیر اعضای ناتو  و تشکیل یک ساختار سازمانی قوی و متمرکز و اتخاذ رویکرد واقع‌بینانه از تمامی قابلیت‌های موجود و بالقوه خود در فناوری‌های فضای سایبری نهایت بهره برداری را انجام دهد.

 

وی همچنین تصریح کرده است که توسعه و طراحی یک راهبرد بلند مدت جامع امنیت سایبری ملی از برنامه نجات آمریکایی رئیس جمهور بایدن مهم‌تر و پایدارتر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات