تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 خرداد 1400 - 19:25
کد خبر : 8252

جاسوسی پوتین از رفقای اروپای غربی

جاسوسی پوتین از رفقای اروپای غربی

روابط سیاسی و امنیتی روسیه با غرب از سال ۲۰۱۴ میلادی و پس از کشمکش‌های داخلی اوکراین که به برکناری «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهوری سابق و طرفدار مسکو انجامید وارد فصل جدیدی از مناقشات سیاسی، اقتصادی و امنیتی شد.   مناقشات قدم به قدم و با ورود اتحادیه اروپا و ایالات متحده به نفع دولت

روابط سیاسی و امنیتی روسیه با غرب از سال ۲۰۱۴ میلادی و پس از کشمکش‌های داخلی اوکراین که به برکناری «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهوری سابق و طرفدار مسکو انجامید وارد فصل جدیدی از مناقشات سیاسی، اقتصادی و امنیتی شد.

 

مناقشات قدم به قدم و با ورود اتحادیه اروپا و ایالات متحده به نفع دولت غربگرای اوکراین، الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه و ترور بیولوژیکی «سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق روس در انگلیس در سال ۲۰۱۸ پیچیده تر شد و در نهایت با اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه تقابل شکل بسیار جدی‌تری یافت.

 

لندن بلافاصله با متهم ساختن روسیه به دخالت مسقیم در این ترور،  دیپلمات‌های روسی را از انگلیس اخراج کرد و به دنبال آن بیش از ۲۰ کشور اروپایی دیپلمات‌های روس را در همبستگی با لندن بیرون راندند. کنسولگری روسیه در سیاتل آمریکا بسته شد و تحریم‌های تازه‌ای روسیه را هدف گرفت.

 

مسکو نیز در پاسخ، ضمن رد هرگونه دخالت در این حادثه، شماری از دیپلمات های کشورهای اروپایی و از جمله ۶۰ دیپلمات آمریکایی را از خاک خود بیرون کرد.

 

 

اما در میان کشورهای اتحادیه اروپا وضعیت روابط سیاسی ایتالیا با روسیه تا حدودی متفاوت است. درواقع هم ائتلاف دست راستی در ایتالیا موسوم به «لیگا» و هم جنبش ضدساختاری «پنج ستاره» در این کشور تاکنون بیش از هر گروه دیگری در اروپا تمایل خود مبنی بر توسعه روابط با روسیه را نشان داده‌اند.

 

این دو گروه سیاسی در ایتالیا پیشتر خواستار پایان دادن به تحریم‌های روسیه شده بودند. «ماتئو سالوینی» رهبر وقت ائتلاف لیگا در سال ۲۰۱۳ که به وزارت کشور رسید بارها به مسکو سفر کرده و بارها «ولادیمیر پوتین» را مورد تمجید و ستایش قرار داده است. پوتین نیز در سال ۲۰۱۹ در جریان سفری که به ایتالیا  داشت، ضمن دیدار با «جوزپه کونته» نخست وزیر وقت ایتالیا  با  پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان نیز ملاقات کرد.

 

در گزارش‌های قبلی ایران مامن، اخبار متعددی از مناقشات جاسوسی روسیه و بازداشت و اخراج دیپلمات های روس به اتهام جاسوسی از کشورهای مختلفی نظیر لیتوانی، بلغارستان، نروژ، اتریش، آمریکا و… منتشر شده است.

 

بیشتر بخوانید:

اخراج سریالی دیپلمات‌های روس؛ از اروپا تا آمریکای لاتین

ماجرای جاسوس ویرجینیایی روس‌ها

 

اخیراً نیز رسانه‌های ایتالیایی از بازداشت افسر ارتش ایتالیا به اتهام جاسوسی برای روسیه خبر دادند. براساس گزارش خبرگزاری رویترز، «والتر بیوت» ناخدای ۵۴ ساله نیروی دریایی ارتش ایتالیا به دلیل مشکلات مالی در ازای دریافت ۵ هزار یورو، اطلاعات محرمانه را به وابسته نظامی سفارت روسیه در رم تحویل داده است.

 

گزارش ها حاکی از آن است پلیس ایتالیا این افسر را در اوایل ماه آوریل سال جاری میلادی در یک پارکینگ در رم و در حال تحویل اسناد طبقه‌بندی شده به دیپلمات روس بازداشت کرده است.  گفته می‌شود بیوت دارای درجه ناخدای ناوچه در نیروی دریایی است و از سال ۲۰۱۰ شغل دفتری داشته است.

 

او تاکنون در وزارت دفاع مشغول به کار بوده و وظیفه‌اش همکاری در تدوین سیاست امنیت ملی بوده است.

 

مقامات قضایی ایتالیا به خبرگزاری رویترز گفته اند که والتر بیوت یک  کارت حافظه حاوی ۱۸۱ قطعه عکس طبقه‌بندی شده خیلی محرمانه، ۹ عکس سری و ۴۷ سند کاملا سری را در اختیار وابسته نظامی روس قرار داده است.

 

 

«روبرتو دِویتا» وکیل مدافع والتر بیوت به رسانه‌ها گفته است که موکلش به وی گفته که اطلاعات را در ازای پول به روسیه تحویل داده، اما محرمانه بودن اسناد را انکار کرده است  و وی به هیچ عنوان اسنادی را که امکان دارد ایتالیا یا کشور دیگری را در معرض خطر قرار دهد به کسی ارائه نداده است.

 

وکیل مدافع  بیوت همچنین اظهار داشته است که  موکلش دارای چهار فرزند است که یکی از آنها به شدت بیمار بوده و نیاز به مراقبت های ویژه داشته و از این رو بیوت مجبور به همکاری با جاسوس روس شده است.

 

با وجود اینکه ایتالیا به طور سنتی نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا روابط حسنه ای با مسکو دارد، با این حال دولت ایتالیا در واکنش به این موضوع  دو دیپلمات روس در رم را اخراج و جاسوسی ادعا شده را به عنوان «اقدامی خصمانه» محکوم کرده است.

 

وزارت امور خارجه روسیه در مقابل، ضمن ابراز ناخرسندی از اخراج دیپلمات‌هایش اعلام داشته که این اقدام تهدیدی برای روابط دو جانبه ایتالیا و روسیه  ایجاد نمی‌کند. رسانه‌های ایتالیایی نام این دو دیپلمات روس را «دیمیتری استروخوف» و «الکسی نمودروف» ذکر کرده‌اند، اما مقامات روس درخصوص جزئیات و هویت آنها اظهارنظری نکرده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات