تاریخ انتشار : یکشنبه 20 تیر 1400 - 12:23
کد خبر : 9085

دیپ فیک؛ تکنولوژی که آینده را ترسناکتر می‌کند

دیپ فیک؛ تکنولوژی که آینده را ترسناکتر می‌کند

پلیس فدرال آمریکا در خصوص افزایش تهدیدات ناشی از «دیپ فیک» هشدار داده و مدعی شده در ماه‌های آینده بررسی و جلوگیری از کاربرد محتوای مصنوعی برای اهداف غیرقانونی را افزایش خواهد داد.   دیپ فیک فناوری برای ترکیب تصویر انسان مبتنی بر هوش مصنوعی است. این فناوری تصاویر و فیلم‌های موجود را روی تصاویر

پلیس فدرال آمریکا در خصوص افزایش تهدیدات ناشی از «دیپ فیک» هشدار داده و مدعی شده در ماه‌های آینده بررسی و جلوگیری از کاربرد محتوای مصنوعی برای اهداف غیرقانونی را افزایش خواهد داد.

 

دیپ فیک فناوری برای ترکیب تصویر انسان مبتنی بر هوش مصنوعی است. این فناوری تصاویر و فیلم‌های موجود را روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک تکنیک یادگیری ماشینی به نام «شبکه مولد تخاصمی» (GAN) استفاده می‌کند. ویدئوی جعلی، ترکیب فیلم‌های موجود و منبع است که فرد یا افرادی را درحال انجام یک کار در موقعیتی نشان می‌دهد که هرگز در واقعیت اتفاق نیافتاده است.

 

به عبارتی دیگر، دیپ فیک تکنولوژی نوینی است که با استفاده از هوش مصنوعی چهره افراد را بازآفرینی می‌کند.

 

به باور کارشناسان اف.بی.آی، کاربران روس و چینی‌زبان از تصاویر مصنوعی برگرفته شده از شبکه  مولد تخاصمی (GAN) برای رسیدن به اهداف خود به طور گسترده استفاده می کنند و نتایج سوءاستفاده از این فناوری طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده آشکار خواهد شد.

نگرانی دیگر پلیس فدرال آمریکا افزایش تعداد روزنامه‌نگاران جعلی در فضای مجازی است. در حالی که این روزنامه‌نگاران حضور پررنگی در فضای آنلاین دارند اما با کمی بررسی مشخص می‌شود که بسیاری از این افراد شخصیت‌های مجازی ساخته شده با کمک فناوری‌های نوین هستند. نگرانی‌ها به این خاطر است که دیپ فیک بیش از هر زمان دیگری در دسترس عموم قرار گرفته است.

 

اف.بی.آی مدعی است از سال ۲۰۱۹ چندین کمپین استفاده از محتوای مصنوعی را شناسایی و شواهد متعددی از افزایش تعداد این جرایم را ثبت کرده است؛ اقداماتی که عموما انگیزه آنها سوء استفاده‌های مالی و تجاری بوده است.

 

اف.بی.آی در ادامه شواهد و نشانه‌هایی از نحوه شناسایی استفاده از دیپ فیک ارائه داده است. وجود فاصله غیرمعمول بین چشمان فرد، حرکات خارج از ضابطه سر و تنه و موارد متعددی از عدم هماهنگی بین صورت و لب می تواند نشانه ای از استفاده از این تکنولوژی باشد.

به سبب همه این نگرانی‌ها است که اف.بی.آی هشدار داده کاربرانی که به دنبال تهیه اطلاعات آنلاین و تلفنی هستند باید به چندین منبع اطلاعاتی مراجعه کنند تا قربانی این نوع فناوری‌ها نشوند.

 

با این حال کارشناسان و متخصصان تکنولوژی‌های دیجیتال می‌گویند امثال دیپ فیک به زودی تکامل خواهد یافت و در آینده نزدیک با شکل عملی و وحشتناک آن رو به رو خواهیم شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات