تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تیر 1400 - 16:40
کد خبر : 9161

ایران و اسرائیل؛ جنگ دیجیتالی- کرونایی

ایران و اسرائیل؛ جنگ دیجیتالی- کرونایی

ماجرای حمله سایبری به وزارت راه و شهرسازی و ادعای خبرگزاری فارس درباره رسوخ هکرها به شبکه راه آهن در هجدهم تیرماه باعث شد تا وزارت ارتباطات درباره تحرکات جدید مهاجمان سایبری هشدار دهد.   پیش از این وقایع اما رسانه‌های اسرائیلی موجی تبلیغاتی با موضوع حملات سایبری ایران به راه انداخته بودند.   چند

ماجرای حمله سایبری به وزارت راه و شهرسازی و ادعای خبرگزاری فارس درباره رسوخ هکرها به شبکه راه آهن در هجدهم تیرماه باعث شد تا وزارت ارتباطات درباره تحرکات جدید مهاجمان سایبری هشدار دهد.

 

پیش از این وقایع اما رسانه‌های اسرائیلی موجی تبلیغاتی با موضوع حملات سایبری ایران به راه انداخته بودند.

 

چند هفته پیش وب­سایت اسرائیلی «مارکر» (The Marker) با انتشار گزارشی مدعی شد که شرکت های لجستیکی «وریتاس» و «مچ ریتل» (Match Retail) در معرض حملات سایبری گسترده از سوی هکرهای ناشناس قرار گرفته ­اند و در جریان این حملات حدود ۱۱۹ گیگابایت از اطلاعات این شرکت‎ها به سرقت رفته است. برخی از رسانه ­ها گروه هکری موسوم به «نت‌ورم» را عامل این حملات معرفی کردند با این حال عنوان شد عامل اصلی این حملات هکرهای نزدیک به ایرانند.

 

طی چند سال اخیر شرکت های اسرائیلی در معرض حملات سایبری مختلفی قرار گرفته ­اند و هر بار مقامات تل آویو، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان عامل اصلی حملات سایبری علیه خود معرفی کرده اند.

 

چندی پیش اسرائیلی ها مدعی شدند هکرهایی ناشناس قصد داشتند در روند تحقیقات پزشکی درباره تولید واکسن ویروس کرونا در مراکز تحقیقاتی این رژیم اختلال ایجاد کنند. براساس ادعای رسانه­ های صهیونیستی در نتیجه این حمله سایبری صد‌ها وب‌سایت اسرائیلی مورد هدف قرار گرفت و صفحات اصلی آن‌ها با یک فیلم و پیام ضدصهیونیستی به زبان عبری و انگلیسی تحت عنوان «شمارش معکوس برای نابودی اسرائیل از مدت‌ها پیش آغاز شده است.» جایگزین شد.

 

 

براساس گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، مقامات تل آویو ایران را مرکز طرح ریزی این حملات سایبری می دانند. بنا به ادعای آنان با توجه به اینکه اسرائیل در ماه­ های اخیر آغازگر یک جنگ سایبری علیه ایران بوده، این حمله ممکن است واکنشی از جانب طرف ایرانی در راستای این جنگ دوطرفه باشد.

 

همزمان، شرکت‌های امنیت سایبری «کلیر اسکای»  (ClearSky) و »پروفیرو» «Profero» نیز با انتشار گزارشی مدعی شدند که به برخی یافته‌های نگران کننده در مورد حملات سایبری از سوی ایران علیه نهادها و سازمانهای اسرائیلی دست پیدا کرده ­اند.

 

براساس این گزارش، در جدیدترین حملات سایبری طرف ایرانی از بدافزاری با هدف ایجاد اختلال در کامپیوترها و مسدود کردن دسترسی کاربران به آنها استفاده شده بود که عملکردی مشابه باج‌افزار البته بدون درخواست پول و باج دارد. کارشناسان این دو شرکت امنیت سایبری تاکید کردند که هکرهای ایرانی با ایجاد محدودیت در دسترسی شرکت‌های اسرائیلی به داده‌ها و اطلاعاتشان به ویژه در بحبوبه بحران کرونا و افزایش دورکاری کارمندان ادارات و نهادهای دولتی در کنار رواج گسترده  ابزارهای دیجیتال برای انجام معاملات تجاری و اقتصادی، می توانند بسیار خطرناک ظاهر شوند.

 

در این گزارش همچنین ادعا شده بود که یک گروه  هکری  موسوم به «آب گل­ آلود» (MuddyWater)، از شیوه­ های نسبتاً جدیدی برای نفوذ به سیستم‌های امنیتی شرکت‌های اسرائیلی استفاده کرده است.

 

کارشناسان این دو شرکت امنیت سایبری معتقدند که عملیات هک کردن و حملات سایبری، چهره جدیدی از جنگ دیجیتالی مداوم بین اسرائیل و ایران و به ویژه سپاه پاسداران را طی چند سال اخیر  نشان می­ دهد.

 

از سوی دیگر و چند سال پس از ماجرای «استاکس نت»، بار دیگر در جریان خرابکاری های مکرر و اخیر در تاسیسات نطنز، بستر و مجراهای سایبری حملات اسرائیل مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات