تاریخ انتشار : شنبه 9 اردیبهشت 1402 - 21:37
کد خبر : 18063

تبخیر مستاجرها

تبخیر مستاجرها
یکی از معدود دلخوشی‌های مستاجران برای تبخیرنشدن در تنور سوزان بازار اجاره‌بها، تصمیماتی مانند افزایش وام اجاره‌بها است

چند هفته دیگر که مدارس تعطیل شد، پایان اجاره‌نامه میلیون‌ها مستاجر فرامی‌رسد؛ اجاره‌نشین‌هایی که آخرین آمار می‌گوید شمارشان بالغ بر ۲۴.۵ میلیون نفر است. بر اساس گزارش مرکز آمار، ۵۱درصد پایتخت‌نشینان مستاجرند و این یعنی اجاره‌بها برای نزدیک به نیمی از ساکنان شهرهای بزرگ مساله است؛ مساله‌ای که به گزارش «دنیای اقتصاد» در دوره زمانی مانند سال ۱۴۰۰ نیمی از درآمد خانوارهای تهرانی را بلعیده و در سایر شهرها هم فشار سنگینی بر خانواده‌ها وارد آورده است.

 

به گزارش ایران مامن، برخی حتی می‌گویند در شهرهای بزرگ ۷۰ درصد حقوق جامعه کارگری صرف تامین یک سرپناه مناسب می‌شود.

 

یکی از آخرین برآوردها را هم «علیرضا زاکانی» شهردار تهران ارائه داد که اوایل فروردین ماه اعلام کرد ۵۰درصد مردم اجاره‌نشین هستند و ۶۰درصد درآمد خود را برای مسکن هزینه می‌کنند.

 

مصائب خانواده‌های مستاجر پارسال هم ادامه داشت و رسانه‌ها به نقل از آمارهای رسمی و با اشاره به رکوردشکنی ۵۰درصدی رشد اجاره‌بها در بهمن‌ماه که طی ۳۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده نوشتند رشد اجاره در سه ماه سوم ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن در کل مناطق شهری ۴۶ درصد بوده است.

 

امسال و در هفته‌های منتهی به داغ شدن بازار اجاره‌بها، رسانه‌ها توصیفات هولناک‌تری از این بازار دارند. اواخر ماه گذشته روزنامه «اعتماد» از رسیدن سیل تورم به مناطق حومه پایتخت نوشت و چند روز پیش «هم میهن» در گزارش میدانی خود به زندگی خانوارهایی پرداخت که به دلیل بالارفتن اجاره‌بهای مسکن مجبورند در ترمینال‌ها، چادر، پارک یا خودرو زندگی کنند. خبرگزاری «مهر» هم در گزارشی نوشت مالکان واحدهای مسکونی در برخی مناطق تهران فقط با دلار و یورو معامله می‌کنند.

 

این در حالی است که تا چند سال پیش بسیاری از مستاجرها امیدوار بودند دولت اقدام موثری را برای کاهش فشارها بر آنان به عمل آورد. بعد از شیوع کرونا در سال ۹۹ بود که ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب کرد موجران حق دارند تا ۲۵ درصد در تهران، ۲۰ درصد در کلانشهرها و ۱۵ درصد در سایر شهرها بر اجاره‌بهای خود بیافزایند.

 

 

به نوشته «خبرآنلاین» در همان زمان معاون وقتِ وزیر راه و شهرسازی از تاثیرگذاری ۶۰درصدی این مصوبه خبر داد، حال آن که آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار از افزایش ۴۰درصدی اجاره مسکن در یک سال حکایت داشت.

 

هر چند در سال‌های بعد نیز لازم‌الاجرا بودن این مصوبه اعلام شد اما بسیاری از مشاورین املاک و کارشناسان بازار مسکن از کم‌اثر بودن آن سخن گفتند.

 

در این شرایط، مدیرکل راه و شهرسازی تهران خطاب به موجران گفته خانه‌هایتان را به قیمت مناسب به مستاجران بدهید وگرنه مشمول مالیات می‌شوید. نکته قابل توجه، مقایسه این اظهارات با گفته‌های وزیر دادگستری ترکیه است که رسانه‌ها به نقل از وی خبر دادند طبق قانون جدیدی که در فضای پسازلزله همسایه شمال‌غربی ما در دست بررسی است اگر صاحب‌خانه‌ای بیش از ۲۵ درصد در سال بر اجاره‌بها اضافه کند نه تنها جریمه می‌شود بلکه ممکن است به زندان هم بیافتد.

 

با این اوصاف یکی از معدود دلخوشی‌های مستاجران برای تبخیرنشدن در تنور سوزان بازار اجاره‌بها، تصمیماتی مانند افزایش وام اجاره‌بها است که یکی از اعضای شورای عالی مسکن از دستور رئیس‌جمهوری برای این افزایش خبر داده که البته رقم آن هنوز نهایی نشده است.

 

داده‌نماهای زیر گزارش قیمتی بازار مسکن در مناطق ۲ و ۵ تهران طی هفته پایانی فروردین ماه ۱۴۰۲ است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات