تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 تیر 1403 - 16:04
کد خبر : 20948

«نامزد انقلابی» در تقلای رای ملت

«نامزد انقلابی» در تقلای رای ملت
پزشکیان صدای سعید جلیلی را پشت گوش خود می‌شنود که می‌خواهد با کنار زدن او کلید پاستور را از چنگ نامزد اصلاح‌طلبان به در آورد

«در وضعیت کاهش مشارکت، اصولگرایان برنده انتخابات خواهند بود»؛ این گزاره‌ای بود که سال‌ها از سوی اصلاح‌طلبان درباره وضعیت رای‌آوری رقیب عنوان می‌شد.

 

«محسن هاشمی رفسنجانی» رئیس کارگزارانی شورای شهر تهران در دوره پنجم، پیش از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در مرحله اول اظهار داشته بود اگر مشارکت زیر ۴۰ درصد باشد، افرادی مثل جلیلی رأی می‌آورد، اگر به ۵۰ درصد برسد، شاید قالیباف در دور اول پیروز شود، اما اگر مشارکت به سوی ۶۰ درصد برود، شانس پزشکیان بیشتر است.

 

این پیش‌بینی مثل اکثر نظرسنجی‌ها غلط از آب درآمد و «مسعود پزشکیان» توانست با حدود ۱۰ و نیم میلیون رای پیشتاز انتخابات شود و به دور دوم راه یابد آن هم در مشارکت ۳۹.۹ درصدی.

 

پزشکیان اما صدای «سعید جلیلی» را پشت گوش خود می‌شنود که می‌خواهد با کنار زدن او کلید پاستور را از چنگ نامزد اصلاح‌طلبان به در آورد.

 

این نگرانی همراه شده با طرح ادعاهایی نظیر آنچه «محمود واعظی» رئیس دفتر «حسن روحانی» در دولت دوازدهم به رسانه‌ها گفته است: از برخی استان‌ها خبر رسیده در حوزه‌هایی که دور اول، رای آقای پزشکیان بیشتر بوده، مسئولین صندوق‌ها را تغییر می‌دهند و این اتفاقاتی عجیب است.

 

به گزارش ایران مامن، پزشکیان هر چند در مرحله اول بیشترین تعداد آرا را به دست آورد ولی این برتری با یک میلیون رای در شکننده‌ترین حالت ممکن قرار دارد. ضمن اینکه قالیباف از هواداران خود خواسته تا از نامزد «جبهه نیروهای انقلاب» حمایت کنند.

 

 

اصلاح‌طلبان هرگز تجربه انتخابات سال ۱۳۸۴ را از یاد نبرده‌اند که با وجود رای ۶.۲ میلیونی مرحوم «اکبر هاشمی رفسنجانی» برابر ۵.۷ میلیون رای «محمود احمدی نژاد» که این دو نامزد را به مرحله دوم رساند، هاشمی نتوانست بیش از ۱۰ میلیون رای برابر ۱۷ میلیون رای احمدی نژاد به دست آورد.

 

در سوی مقابل، جلیلی هیچ تضمینی برای واریز همه آرای اصولگرایان به حساب انتخاباتی خود به چشم نمی‌بیند و از دید برخی ناظران از مجموع آرای ۳.۴ میلیون نفری «محمدباقر قالیباف» ممکن است بخشی به سمت رقیب برود یا حتی به صندوق‌های انداخته نشود.

 

مرتبط:

 اصل مناظره بعد از یک و نیم دهه

سراشیبی مشارکت از سال ۵۸ تا امروز

نیم‌نگاه رای‌دهنده‌های ایرانی به مناظرات انتخاباتی آمریکا

 

درباره آرای پزشکیان باید گفت وی در حالی پا به عرصه انتخابات گذاشت که سبد رای‌اش از نظر تشکیلاتی و جریانی اشتراکات زیادی با روحانی در انتخات سال ۹۶ داشت اما ۱۳ میلیون کمتر از وی رای آورد.

 

از سوی دیگر و به نوشته «اعتماد» «ریزشی حدود ۴۲ درصدی در اردوگاه محافظه‌کاران رخ داده است؛ عددی که برای هر جریان سیاسی مانند یک زلزله سیاسی خواهد بود».

 

«ابراهیم اصغرزاده» فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم مدعی شده انرژی‌ای که آن ۶۰ درصد تحریمی ایجاد کردند، لرزه به اندام اصولگرایان انداخته است.

 

در فاصله یک روز مانده به انتخابات، نظرسنجی‌ها فعلا به سود پزشکیان است البته با برتری شکننده. «عباس عبدی» روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب توئیت زده است: مکرر درباره نظرسنجی‌ها می‌پرسند. خلاصه این است که مشارکت میان ۴۲ تا ۴۶ درصد ارزیابی شده. رای پزشکیان از حداقل ۵۲.۵ تا ۵۶ و جلیلی از ۴۴  تا ۴۷.۵ درصد.

 

«محسن منصوری» رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی اما در صفحه‌ی X خود نوشته است: در دور اول انتخابات، نتیجه‌ی اکثر نظرسنجی‌ها دقیق نبود! دقیق‌ترین پیش بینی، مربوط به یکی از دستگاه‌های اطلاعاتی بود که با برآورد خوبی، درصد مشارکت و آراء کاندیداها را تخمین زد. بر اساس اعلام آن دستگاه، هم اکنون در آمار مشارکت قطعی، آراء دکتر جلیلی ۵۰.۷ و دکتر پزشکیان، ۴۹.۳ درصد می‌باشند.

 

 

«رجانیوز» با اشاره به برتری پزشکیان در آخرین نظرسنجی‌های ایسپا و صداوسیما با اختلاف به ترتیب یک و ۵.۶ درصدی مدعی شده در نظرسنجی که تا ظهر دوشنبه (قبل از مناظره اول) برگزار شده بود پزشکیان حدود ۲.۵ درصد از جلیلی پیش بود که این عدد بعد از مناظره دوم (تا ظهر چهارشنبه)  حدود یک درصد شده است. این یعنی آنکه با ادامه این روند جلیلی از پزشکیان در روز جمعه پیش خواهد افتاد و پیروز خواهد شد.

 

در این شرایط، تمام تلاش «جبهه نیروهای انقلاب» برای غلبه بر نامزد «جبهه اصلاحات» از نگاه رسانه‌های این جریان دور نمانده است.

 

به نوشته سایت «انتخاب» در ادامه تلاش‌ها برای تغییر رای روستاییان و مردم سایر مناطق کشور در تازه‌ترین اقدام پیامک‌هایی وسیع برای روحانیون جهت فعالیت علیه پزشکیان ارسال شده است. در متن این پیامک که از سوی مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر ارسال شده، آمده است: «سلام طلاب عزیز چنانچه فجایع سیاسی اقتصادی و فرهنگی دولت روحانی را برای انتخابات تبلیغ میکنید عدد ۱ را به همین سامانه تا ۱۵ تیر پیامک کنید تا به قید قرعه ۲۰ میلیون ریال هدیه بگیرید.

 

این پایگاه خبری همچنین با اشاره به تعطیلی طلاب برخی حوزه‌های علمیه برای گسیل به روستاها برای تبلیغ جلیلی به نقل از وزیر ارشاد دولت اصلاحات مدعی شده تقریبا نهاد ریاست جمهوری تعطیل است. همه مدیران ارشد و میانی رفته‌اند شهرستان‌ها برای تبلیغ جلیلی! وقتی رئیس نهاد می‌شود رئیس ستاد. نهاد هم به ستاد می‌پیوندد.

 

 

به نوشته انتخاب، همچنین تصاویری از اتوبوس‌های شهرداری در اطراف مصلی و محل سخنرانی جلیلی منتشر شد.

 

از سوی دیگر و در حالی که استفاده گسترده ستاد پزشکیان از پیامک‌ برای کسب رای مورد توجه بسیاری قرار گرفته، برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب مواردی چون استفاده تیم جلیلی از امکانات دولتی ارسال پیام برای کارمندان شرکت ملی حفاری ایران از طریق سامانه این شرکت دولتی را مطرح ساخته‌اند.

 

در این فضا به نظر می‌رسد نامزد اصولگرایان نیز همپای رقیب برای ثبت آمار مشارکت بالای چهل درصد دست به کار شده ضمن اینکه نمی‌توان از این واقعیت گذشت که هیچ یک از نامزدها نمی‌خواهند حتی پس از پیروزی در انتخابات از سوی رقیب و به ویژه مخالفان جمهوری اسلامی رئیس «دولت حداقلی» یا «دولت غیرمشارکتی» خطاب شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات